فیلیمو: از تنظیم‌گری بر مبنای ضوابط شفاف استقبال می‌کنیم/ ساترا: بنای ساترا تعامل با رسانه‌ها است

در جریان شکل‌گیری فضایی متشنج میان ساترا و فیلیمو، معاون پایش و نظارت ساترا از ارتباط سازنده و رو به تعالی با اکثر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر با ساترا خبر داد و فیلیمو خواستار شفاف‌سازی درباره چگونگی تأسیس و نحوه قانون‌گذاری توسط ساترا شد.

فیلیمو: از تنظیم‌گری بر مبنای ضوابط شفاف استقبال می‌کنیم/ ساترا: بنای ساترا تعامل با رسانه‌ها است

در جریان شکل‌گیری فضایی متشنج میان ساترا و فیلیمو، معاون پایش و نظارت ساترا از ارتباط سازنده و رو به تعالی با اکثر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر با ساترا خبر داد و فیلیمو خواستار شفاف‌سازی درباره چگونگی تأسیس و نحوه قانون‌گذاری توسط ساترا شد. پس از انتشار یک نامه از سوی رئیس سازمان نظارت بر صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به نهادهای رسمی و مسئول در فعال فضای رسانه‌ای کشور، بعدازظهر امروز روابط عمومی «فیلیمو» در پاسخ به «ساترا» بیانیه‌ای را منتشر کرد.

انسداد ایجاد شده محصول عملکرد بی‌ضابطه ساتراست

در متن این بیانیه آمده است:

«فیلیمو درباره مصاحبه اخیر رییس ساترا در خصوص شرایط پلتفرم‌های سینمای خانگی و تایید نامه منتشر شده در رسانه‌ها، چند سوال مهم را با ساترا، کارشناسان و مردم مطرح می‌کند:

۱- ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی مانند ساترا، نیازمند قانون تاسیس یا قانون تشکیلات با وظایف و اختیارت روشن است. لطفا در این خصوص شفاف‌سازی شود که کدام مرجع قانون‌گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و سند مورد نظر برای اطلاع عموم رونمایی شود.

۲- آیا از اصطلاح فنی-فرهنگی «صوت و تصویر فراگیر» در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ آیا پلتفرم‌های نمایش درخواستی، شامل این تعریف می‌شوند یا خیر؟

۳- آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه می‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذینفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟

ما از تنظیم‌گری منصفانه و نظارت دغدغه‌مندانه بر مبنای ضوابطی شفاف و روشن استقبال می‌کنیم ولیکن انسداد ایجاد شده را محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا و عدم تمایل این مجموعه به قانونمند شدن توسط مراجع ذیصلاح می‌دانیم».

«فیلم نت» و «نماوا» ارتباط سازنده و رو به تعالی با ساترا دارند

از سوی دیگر معاون پایش و نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر (ساترا) با اشاره به این نکته که «تعیین مهلت قانونی فقط برای یک رسانه بوده است»، گفت: هم اکنون اکثر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر، ارتباط سازنده و رو به تعالی با ساترا دارند.

به گزارش فارس، «محمد حسام‌پور، معاون پایش و نظارت ساترا در خصوص خبر مربوط به لغو مجوز رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر اعلام کرد: ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر و ناظر بر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر، در راستای صیانت از منفعت عمومی جامعه، رعایت قوانین و مقررات فرآیندهای مرتبط با تولید و انتشار محتوا را ملاک ارزیابی عملکرد رسانه‌ها و رتبه‌بندی آنها قرار می‌دهد و در این مسیر ضمن گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان و مدیران رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر، حامی و تسهیل‌گر تولید محتوای سالم متناسب با چارچوب‌های فرهنگی جامعه ایرانی و اسلامی است. 

وی افزود: هم‌اکنون رسانه‌های تولیدکننده محتوا، از فرآیندهای قانونی صدور مجوز تولید و انتشار مطلع هستند و بعضا اگر خطایی در انتشار محتوا بدون مجوزهای لازم پیش بیاید، همانند آنچه در سریال «کلیله و دمنه» اتفاق افتاد، ساترا ضمن گفت‌وگو و تعامل با مدیر رسانه و کارگردان، مسیر صدور مجوز مبتنی بر رعایت الزامات فرهنگی را فراهم می‌کند.

معاون پایش و نظارت ساترا خاطر نشان کرد: هم‌اکنون اکثر رسانه‌های در حال فعالیت از جمله «فیلم نت» و «نماوا» ارتباط سازنده و رو به تعالی با ساترا دارند و بعضا لغزش‌های احتمالی ایشان از فرآیندهای قانونی تولید و انتشار، در تعامل رسانه‌ها با ساترا حل و فصل می‌شود. 

حسام‌پور در پایان تاکید کرد: متاسفانه رسانه «فیلیمو» با انجام اقدامات قانون گریزانه، عدم تمکین به مقررات تولید و انتشار را سرلوحه کار خود قرار داده است و فرآیندهای قانونی را در انتشار محتوا نقض کرده است‌. این رسانه، علی‌رغم تذکرهای مکرر ساترا مبنی بر رعایت قانون، توجهی به این امر نکرده است و همان‌طور که رییس محترم ساترا در مصاحبه اعلام کرده‌اند، مهلتی به رسانه «فیلیمو» برای رعایت قانون و مقررات داده شده است که امیدواریم رسانه «فیلیمو» مسیر احترام به قانون را اجرا کند. در غیر این‌صورت در خصوص رسانه «فیلیمو» اقدام لازم قانونی انجام خواهد شد».

 آنچه از شواهد پیداست، این است که برخی از «وی او دی»ها قائل به پذیرش نقش نظارتی سازمان نظارت بر صوت و تصویر فراگیر (ساترا) نیستند و از سوی دیگر ساترا نیز عدم تمکین به مقررات تولید و انتشار محتواهای تولیدی فیلیمو را هشدار داده است. عدم توجه فیلیمو به هشدارهای ساترا مبنی بر فاقد مجوز بودن محتوای منتشر شده، می‌تواند مانع از ادامه فعالیت این مجموعه باشد.

از سوی دیگر با توجه به اشاره معاون پایش و نظارت ساترا به ارتباط سازنده و رو به تعالی «فیلم نت» و «نماوا» با ساترا، «فیلیمو» راهی جز پذیرش نقش نظارتی ساترا و عمل به مقررات انتشار محتوا را ندارد. 

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۱۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت