تکذیب لغو مجوز نماوا / مهلت به فیلیمو برای اصلاح وضع موجود

عصر جمعه ۳۱ تیرماه، برنامه «فرحزاد» رادیو تهران در گفت‌وگویی تلفنی با موضوع تعلیق مجوز فعالیت فیلیمو و نماوا، میزبان دکتر محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیر عامل نماوا بود.

تکذیب لغو مجوز نماوا / مهلت به فیلیمو برای اصلاح وضع موجود

 در ابتدای گفت‌وگو شانه‌ساز زاده؛ مدیر عامل نماوا به سوالی در خصوص احتمال تعلیق فعالیت نماوا و نگرانی‌های کاربران این پلتفرم پاسخ داد و گفت: موضوع لغو یا تعلیق مجوز اساسا برای نماوا مطرح نیست و این شایعه فقط در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است که صحت ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: ارتباط ما با ساترا و دیگر نهادهای حاکمیتی دوطرفه و مناسب است. قرار نیست در نماوا فعالیتی متوقف شود، ما همچنان در حال تولید محتوا هستیم و خبر ابطال مجوز نماوا کاملا کذب است.

قانون‌گریزی منجر به تضییع حقوق همه خواهد شد

مدیرعامل نماوا افزود: به عقیده ما، VODها موفق شدند اقبال جامعه را جلب کنند و گرایش به ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی کمتر شده است و ما به دنبال این هستیم که محتواهای صوت و تصویر فراگیر، فاخرتر، غنی¬تر و فرهنگی¬‌تر باشند.

شانه‌ساز زاده در ادامه با تاکید بر لزوم تنظیم‌گری در کشور گفت: اساسا بحث تنظیم¬گری در تمام کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد؛ بنابراین هرکس مایل باشد در زیست¬بومی فعالیت کند باید ذیل قواعد و چهارچوب¬‌های تعیین شده فعالیت داشته باشد. اینکه ما بخواهیم قانون¬گریزی کنیم، منجر به تضییع حقوق همه، حتی پلتفرم¬ها به‌عنوان بازیگران بازار می‌شود و امکان پیگیری قانونی تخلفات را از آن ها می گیرد.

یک درخواست از کسانی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت دارند

وی درمورد تعامل با ساترا تاکید کرد: ما در حوزه رگولاتوری صوت‌و تصویر حدود دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و طبیعی است که در ابتدای راه نقص‌هایی داشته‌ایم؛ اما باید روندی رو به رشد و تعاملی را با ساترا به عنوان نهاد تنظیم¬گر تعیین شده از سوی حاکمیت، ترسیم کنیم و من به‌عنوان پلتفرم وظیفه دارم که با این سازمان تعامل کافی داشته باشم. بنابراین قانون‌گریزی نه به نفع مردم، نه عوامل و نه اشتغال است. ما به دنبال تعامل هستیم و در همین راستا در روزهای اخیر جلسه‌ای با مدیران ساترا داشتیم و نکات خود را بیان کردیم که صورت جلسه شده و در حال رسیدن به راه‌حل¬هایی هستیم. من همین‌جا خواهش می‌کنم همه کسانی که مایلند در این بازار فعالیت داشته باشند و سرویس دهند، از قوانین کشور تبعیت کنند تا شاهد رشد و توسعه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر باشیم.

مهلت به فیلیمو برای اصلاح وضع موجود

در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلفنی، دکتر افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به سوالی در خصوص لغو مجوز فیلیمو چنین پاسخ داد: طبق اعلام معاونت پایش و نظارت ساترا، مهلتی به فیلیمو داده شده است تا رویه موجود خود را اصلاح کند و تا امروز هیچ‌گونه لغو مجوز یا تعلیقی در خصوص فیلیمو انجام نشده است.

وی افزود: حاکمیت از توسعه فعالیت‌های رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر داخلی استقبال می‌کند و در نگاشت نهادی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی بر تامین نیاز محتوایی کشور در حوزه خدمات ویدئوی درخواستی از طریق سامانه‌ها و سکوهای داخلی تاکید شده است.

سوادرسانه‌ای، لازمه زیست در فضای مجازی

وی در ادامه بیان کرد: لازمه زیست در فضای مجازی، داشتن سواد رسانه‌ای است و حتما لازم است که در مواجهه با شایعات، صحت و سقم آن¬ها را بررسی کنیم. درواقع یکی از دلایلی که باعث شد من در این برنامه خدمت شما باشم، انتشار شایعه‌ای در فضای مجازی بود که اساسا صحت نداشت و شما می‌بینید که نماوا مشکلی ندارد و مجوز فیلیمو هم لغو یا تعلیق نشده است و هنوز فرصتی برای اصلاح وضع موجود باقی است. لذا نباید با نشر و باز نشر اخباری که صحت ندارد ذهن علاقه مندان حوزه رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دچار التهاب شود. من شخصا امیدوارم که فیلیمو در فرصت باقی مانده، اصلاح رویه موجود را در دستور کار خود قرار دهد.

ساترا، تنها تنظیم‌گر حوزه صوت‌و تصویر فراگیر است

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: قوای سه‌گانه کشور معتقدند که تنها تنظیم¬گر حوزه صوت و تصویر فراگیر ساتراست. اخیرا هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نامه‌ای در چهار بند به ساترا ابلاغ کرده و از این سازمان به عنوان تنها تنظیم¬گر حوزه رسانه¬های صوت و تصویر فراگیر درخواست کرده است که انجام وظایف خود را در حوزه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با جدیت دنبال کند. لذا اساسا مطالبه‌ای توسط قوای سه¬گانه از ساترا وجود دارد و سازمان موظف به انجام وظایفی است که قانون به عهده آن قرار داده است.

استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما برای معرفی اقدامات مثبت پلتفرم‌ها

افراسیابی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا ساترا با تمام پلتفرم‌های دارای مجوز صوت‌و تصویر فراگیر تعامل دارد و معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، برنامه‌هایی را برای افزایش این تعامل در دستور کار خود قرار داده است و تلاش خواهیم کرد برای معرفی اقدامات مثبت پلتفرم‌ها و در عین حال مطالبه‌گری از پلتفرم‌ها برای عمل به قوانین و اسناد بالادستی، از ظرفیت‌های سازمان صدا و سیما و رسانه‌های جمعی استفاده کنیم که تاکنون برخی شبکه‌های رادیویی و روزنامه جام‌جم، برای معرفی ظرفیت‌های این حوزه پیش‌قدم شده‌اند.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۱۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت