گله آقای بازیگر از شوخی با سریال مختارنامه

محمد فیلی بازیگر نقش «شمر» در سریال «مختارنامه»، از بازپخش این سریال فاخر و جزئیات حضورش در مجموعه «سلمان فارسی» می‌گوید.

گله آقای بازیگر از شوخی با سریال مختارنامه

محرم امسال هم از راه رسید و تلویزیون همان منوی همیشگی را برای مخاطبانش ارائه داد. مختارنامه اثر به‌یادماندنی داوود میرباقری امسال هم روانه آنتن شبکه آی فیلم شد و از چند روز پیش که خبر بازپخش این سریال منتشر شد، این ماجرا در فضای مجازی هم واکنش‌های جدی و طنز زیادی رابه دنبال داشت.

به بهانه بازپخش مجموعه مختارنامه به سراغ محمد فیلی بازیگر نقش «شمر» رفتیم و از جزئیات همکاری تازه‌اش با داوود میرباقری در سریال «سلمان فارسی» و «مختارنامه» پرسیدیم.

این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟
از حدود ۲۰ روز پیش برای فیلم برداری یک سریال به اصفهان آمدم و تا یکی دو ماه آینده هم این جا هستم. «طعم طمع» یک سریال خانوادگی است که قرار است از شبکه ۵ تهران و شبکه اصفهان پخش شود. در این سریال که خانم فاطمه شکری، پوراندخت مهیمن و افشین سنگ چاپ هم بازی می‌کنند، بازیگران جوان تئاتر اصفهان هم حضور دارند و قرار است از ظرفیت‌های این استان استفاده شود.

از روند تولید سریال «سلمان فارسی» بگویید.
فیلم برداری این سریال همچنان ادامه دارد و منتظریم که سکانس‌های خارج از کشور را بگیریم. سلمان در زمان خودش به کشور‌های زیادی می‌رود و در نهایت به عربستان و مکه می‌رسد. برای فیلم برداری این سریال هم لازم است به کشور‌های مختلفی برویم. قرار بود مدتی پیش، فیلم برداری خارج از کشور انجام شود، اما شرایط کرونا باعث شد این کار عقب بیفتد. تا جایی که می‌دانم آقای میرباقری چندین بار برای پیش تولید به خارج از کشور رفته است، اما هنوز به فیلم برداری نرسیدیم.

حضور شما در «سلمان فارسی» به اندازه «مختارنامه» هست؟
نه. هنوز بخش‌هایی که مربوط به حضور من است فیلم برداری نشده. من فقط می‌دانم که قرار است در این سریال حضور داشته باشم و نام من در این فهرست هست.

پس چطور بخش زیادی از کار سریال انجام شده که هنوز نمی‌دانید چه زمانی فیلم برداری با حضور شما انجام می‌شود؟
از قبل با ما صحبت شده و مدتی قبل هم با ما هماهنگ می‌کنند تا برای فیلم برداری وقت‌مان را خالی کنیم. سریال «سلمان فارسی» کار سنگینی است و به همین سادگی تمام نمی‌شود و زمان زیادی می‌برد. آقای میرباقری با حساسیت‌هایی که دارد به همین سادگی پلان و سکانس نمی‌گیرد. مثلا خیلی از کارگردان‌ها می‌گویند وقتی نیمی از صحنه حاضر باشد می‌توانیم فیلم برداری را شروع کنیم، اما برای داوود میرباقری باید همه چیز مهیا و آماده باشد. از یک ماه قبل به ما اطلاع می‌دهند که کارمان از چه زمانی شروع می‌شود و ما هم آماده می‌شویم.

شمر در سریال مختارنامه


حتما می‌دانید که سریال «مختارنامه» دوباره  پخش می‌شود. شما موافق تکرار آن هستید؟
نه، مطمئنا با این حجم تکرار مخالفم. در هرجایی و مخصوصا جامعه ما وقتی چیزی خیلی تکرار می‌شود، اسباب و وسیله شوخی و طنز می‌شود. با این‌که هنوز عده‌ای بازپخش «مختارنامه» را می‌بینند و برایشان جذاب است، اما وقتی کار فاخری مثل «مختارنامه» هم این قدر تکرار می‌شود، با آن شوخی می‌کنند. هر سریالی را ممکن است خیلی‌ها ندیده باشند، ولی الان دیگر همه «مختارنامه» را دیده اند. هربار که بازپخش می‌شود مردم در کوچه و خیابان می‌گویند که مگر کار دیگری ندارید؟

به نظرتان هنوز هم دیدن سریال «مختارنامه» برای مردم جذابیت دارد؟
به لحاظ این‌که «مختارنامه» خوش‌ساخت است، باز هم قابل تحمل است و مردم با اشتیاق این سریال را می‌بینند، اما چقدر خوب بود در این ۱۲ سالی که از آن گذشته، فکری برای کار جدید در حد و اندازه «مختارنامه» می‌کردیم تا مردم یک کار جدید و تازه و جذاب ببینند یا حداقل این سریال هر ۴-۵ سال تکرار شود تا وسیله شوخی هرساله نشود. می‌دانم همگی به شوخی‌هایی که با این سریال فاخر می‌شود، اعتراض دارند. البته کاری از دست‌مان برنمی‌آید. متاسفانه به جز ماه محرم که هرساله سریال «مختارنامه» یکی دوبار بازپخش می‌شود، در مناسبت‌های مختلف هم قسمت‌هایی از آن را به شکل موضوعی پخش می‌کنند. همین باعث شده ما بازیگران هم وقتی برای مصاحبه‌های تلویزیونی و برنامه‌ها و مراسم مختلف دعوت می‌شویم، با این که در کار‌های زیادی حضور داشتیم، اما همچنان به نام نقش مان در سریال «مختارنامه» معرفی‌مان می‌کنند. مثلا هرجایی می‌روم من را با نام «شمر» می‌شناسند.

خودتان تا حالا چند بار سریال «مختارنامه» را دیده‌اید؟ مثلا بازپخش امسال را می‌بینید؟
الان که سر کار هستم. بعضی وقت‌ها هم شب‌کار هستیم و روز‌ها دیگر جانی نداریم. در این سال‌ها با این که «مختارنامه» خیلی زیاد پخش شده، اما من فقط یک بار یعنی همان اولین بار تماشایش کردم. بعد هم یک بسته سریال را از طرف آقای میرباقری به ما دادند. گه گاهی که حوصله دارم یک بخش‌هایی از آن را می‌بینم و خاطرات را تازه می‌کنم. این سال‌ها بیشتر از سریال، واکنش‌ها به آن را می‌بینم. مثلا چند روز پیش با بخشی از نقش «شمر» شوخی کرده و روی آن صدا گذاشته بودند. خیلی خندیدم.

این سال‌ها در کار‌های زیادی حضور داشتید. آیا اسم بدنام «شمر» همچنان روی شما مانده است؟
بله. همچنان همه من را با نام «شمر» می‌شناسند. نمی‌دانم «شمر» مثل من بوده یا من مثل «شمر» بودم که این قدر بین من و نقشی که بازی کردم ارتباط برقرار شده است، ولی دیگر با این نام کنار آمده‌ام.

اگر باز هم نقش «شمر» را به شما پیشنهاد بدهند، بازی می‌کنید؟
یک بار این فضا را تجربه کرده‌ام و دیگر آن را تکرار نمی‌کنم. اگر هر نقشی پیشنهاد بشود، بازی می‌کنم، اما می‌خواهم همان شمر «مختارنامه» در یاد همه بماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد مطلب: ۳۶۱۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت