روایت سرگذشت تلخ دریاچه الندان و نابودی پرندگان مهاجر به دلیل آفرودسوارها!

کارگردان مستند «بر فراز الندان»‌ گفت: «در ۳ سال گذشته تعداد پرندگان مهاجر که به الندان می‌آیند به کمتر از یک سوم رسیده و دلیل آن افرودسوارها است. »

روایت سرگذشت تلخ دریاچه الندان و نابودی پرندگان مهاجر به دلیل آفرودسوارها!

مستند «بر فراز الندان» به کارگردانی محمد جانی کبریا در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند پخش می‌شود.

کبریا درباره سوژه فیلم خود گفت: «الندان نام اسم یک دریاچه و روستا در استان مازندران و در نزدیکی ساری است این دریاچه در ۴ فصل مختلف سال با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ برای مثال، در فصل بهار با قراردادن یک بند در مسیر آب ورودی به آن، سطح آب دریاچه بالا آمده و با گسترش آب به اطراف جنگل‌های هیرکانی کناری خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اتفاق در حالی است که آب زیاد ورودی می‌تواند این جنگل‌های هیرکانی را با خطر نابودی روبه‌رو کند.»
او اضافه کرد: «از سویی دیگر، در فصل تابستان که فصل کشت برنج است، حجم آب برداشتی از آن به شدت بالا می‌رود. همین موضوع باعث می‌شود که حجم دریاچه کم شده و بسیاری از بخش‌های آن روبه خشکی برود. اواخر تابستان، آب دریاچه کاملا کشیده می‌شود و دریاچه تقریبا خشک می‌شود. در اینجاست که آفرودسوارها وارد منطقه می‌شوند. سرو صدای ناشی از حرکت اتومبیل‌های آنان، روغن‌ریزی و ... باعث می‌شود که پرندگان مهاجر از منطقه گریزان شده و دیگر به آنجا نیایند و حتی تعداد زیادی که وارد منطقه می‌شوند، جانشان را از دست می‌دهند. جالب است بدانید در ۳ سال گذشته که بنده در آنجا تصویربرداری می‌کردم تعداد پرندگان مهاجر این منطقه که یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای آن به شمار می‌رود به کمتر از یک سوم رسید.»

او درباره فرم روایی این مستند گفت: «این مستند نریشن دارد و درباره اتفاقاتی که در ۴ فصل برای این دریاچه رخ می‌دهد توضیح می‌دهیم. پایان‌بندی فیلم نیز بسیار قابل تأمل است و شاید بتوان گفت آینده نه چندان دور دریاچه الندان را به تصویر می‌کشد. هم‌چنین در هر بخش سراغ تعدادی از کارشناسان نیز رفته‌ایم و آنان نظر خود را درباره این موضوعات بیان می‌کنند. برای مثال، کارشناس پرنده، جنگل‌شناس، کارشناس حوزه آب و ... داریم.»

براساس این گزارش، مستند «بر فراز الندان» امشب یکشنبه ۶ شهریورماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۹ صبح روز بعد است.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۲۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت