صداوسیما شبکه نمایش خانگی را رقیب خود نمی‌داند/ توقف جیران ارتباطی به ساترا ندارد

ظهر امروز مقیسه، رئیس ساترا با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات خبرنگاران پیرامون شبکه‌های نمایش خانگی پاسخ داد.

صداوسیما شبکه نمایش خانگی را رقیب خود نمی‌داند/ توقف جیران ارتباطی به ساترا ندارد

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به همراه محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی با حضور در نشست خبری باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات پیرامون فیلم‌های نمایش خانگی و حواشی توقیف فیلم جیران، مجموعه کلیله و دمنه پاسخ داد.

سعید مقیسه در ابتدای نشست به دسته‌بندی محتوا‌های ارائه شده در فضای مجازی پرداخت و گفت: آنچه که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شود (آنچه که همگان به محتوا‌های ارائه شده دسترسی پیدا می‌کنند)، باید تحت تنظیم‌گری و نظارت یک نهادی باشد که طبق قانون اساسی به سازمان صداوسیما واگذار شده است.

وی ادامه داد: نهاد تنظیم‌گر به دو شیوه محتوا‌های فضای مجازی را نظارت می‌کند. یک شیوه سلبی و شیوه دیگر ایجابی است. شیوه‌های سلبی به این صورت است که اگر کسی از قوانین تخلف کرد، ادامه فعالیت او از طریق جریمه، محرومیت، جلوگیری از درآمد‌زایی، سودآوری و ... با چالش روبه‌رو می‌شود.  

رئیس ساترا با بیان اینکه مدل دیگر تنظیم‌گری به شیوه ایجابی است، افزود: یک‌سری حمایت‌ها و نظام رتبه‌بندی و ارزیابی به پلتفرم داده می‌شود؛ بنابراین به میزان امتیاز و رتبه‌ای که پلتفرم به‌دست آورده، از حمایت‌ها بهره‌مند می‌شود. این حمایت‌ها هم ممکن است از سازمان صداوسیما و یا سایر نهاد‌های حاکمیتی، دولتی باشد.

مقیسه با بیان اینکه مدل‌های مختلفی از پلتفرم‌ها با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: بخش مهمی از مشتریان ما وی‌او‌دی‌ها هستند. ویژگی مهم آن‌ها هم انتشار محتوای ذخیره شده و آفلاین است که قبل انتشار ممیزی شده و بعد توسط صاحب پلتفرم بارگزاری می‌شود. مدل دیگری را سازمان صداوسیما دارد، که IPTV‌ها است. فرق IPTV‌ها با VOD‌ها این است که علاوه‌بر وی‌اودی امکان پخش زنده را هم فراهم می‌کند. مثل لنز، تیبا و... که طرف قرارداد صداوسیما هستند و نصف برندشان برای سازمان است. نظارت بر محتوا‌های ارائه شده هم بیش از بقیه پلتفرم‌هاست و قسمتی از تجهیزاتشان در درون سازمان قرار دارد. به همان نسبت هم از اختیارات بیشتری برخوردارند.

رئیس ساترا با بیان اینکه پخش زنده در کشور برای همه رسانه ها قانونی نیست و مجوز ندارد، افزود: اگرچه بعضی تخلفات در حال رخ دادن است که با آن‌ها برخورد خواهد شد. پخش زنده در اختیار پنج شرکت طرف قرارداد سازمان صداوسیما قرار گرفته است. از طرفی یک نوع دیگر از IPTVها به صداوسیما تعلق دارد و مانند واحد سازمانی است. مثل تلوبیون، ایران صدا، سپهر و ... که هم پخش زنده و شبکه دارند و هم همه شبکه‌های رادیو و تلویزیون را بازپخش می‌کنند و هم تولیدکننده شبکه جدید هستند؛ بنابراین این سه نوع VOD‌ها تحت نظارت ساترا هستند.

سعید مقیسه با اشاره به اینکه UGC‌ها و محتوا‌های کاربر محور محتوا‌هایی هستند که توسط کاربران منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: مانند پلتفرم آپارات که ممیزی‌شان بعد از پخش و توسط کاربران گزارش می‌شود. بنابراین، مردم بدانند که اگر محتوای کاربر محوری را مشاهده می‌کنند، با VOD و شبکه تلویزیونی فرق می‌کند. چراکه VOD از قبل ممیزی شده است، ولی UGC از قبل ممیزی نیست و احتمال محتوای نامناسب وجود دارد. البته اگرچه اصل پلتفرم مجوز دارد، ولی این به آن معنا نیست که تک تک محتوا‌ها مجوز دارند. وظیفه مردم هم این است که بعد از مشاهده محتوا‌های نامناسب به ساترا گزارش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد مطلب: ۳۶۲۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت