بازجویی ۴ روزنامه نگار در مصر / دلیل: انتشار اطلاعات نادرست

سردبیر و ۳ روزنامه نگار نشریه مستقل «مدی مصر» که اغلب منتقد رژیم عبدالفتاح السیسی است روز چهارشنبه به دلیل اتهاماتی از جمله «انتشار اطلاعات نادرست» بازجویی شدند

بازجویی ۴ روزنامه نگار در مصر / دلیل: انتشار اطلاعات نادرست

این روزنامه نگاران درپی شکایت اعضای حزب حامی رژیم و به دنبال مقاله ای که آنها را به «جرایم جدی مالی» متهم کرده بود، احضار شدند.

به گزارش مدی مصر، ۴ روزنامه نگاری که با قرار وثیقه آزاد شدند، متهم به «افترا» و «آزار و اذیت اینترنتی» و همچنین «انتشار اطلاعات نادرست با هدف برهم زدن ثبات کشور» هستند.

بنابر اعلام سازمان های غیردولتی بین المللی، درحالی که  قانون اساسی  سال ۲۰۱۴  مصر  آزادی  مطبوعات  را تضمین می کند، حدود ۲۰ روزنامه نگار در این کشور زندانی هستند.

همچنین این سازمان های غیردولتی گفتند مصر با بیش از ۶۰ هزار زندانی عقیدتی که اتهام شماری از آنان "انتشار اطلاعات نادرست" است، مورد توجه قرار گرفته.

مصر در رتبه بندی آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۲ گزارشگران بدون مرز، در رتبه ۱۶۸ از ۱۸۰ قرار دارد.

مدی مصر یک مجله آنلاین است که تحقیقاتی را در مورد مسائل امنیتی و فساد به زبان عربی و انگلیسی منتشر می کند.

این نشریه یکی از صدها سایت خبری است که در سال‌های اخیر توسط مقامات مسدود شده و تنها از طریق فیلتر شکن برای مصری‌ها قابل دسترسی است.

پیش از این در پایان سال ۲۰۱۹، پلیس با بازرسی از ساختمان این روزنامه در قاهره، سه روزنامه‌نگار از جمله خانم لینا عطاءالله، سردبیر آن را دستگیر کرد.

وی دوباره در ماه مه ۲۰۲۰ برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

بنابر بیانیه گزارشگران بدون مرز، اتهامات علیه روزنامه نگاران مدی مصر «یک تحول بسیار نگران کننده علیه یکی از آخرین نشریاتی است که تحت کنترل یا نفوذ  دولت  عبدالفتاح السیسی نیستند».

این بیانیه افزود: «آزار و اذیت بی امان، ارعاب و دستگیری خبرنگاران در مصر به اوج خطرناکی رسیده است و باید پایان یابد».    

منبع: مملکت آنلاین
کد مطلب: ۳۶۲۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت