برشی از یک زندگی در «مشروعه بر دار»/ تصاویری که دیده نشده است

کارگردان مستند «مشروعه بر دار» می‌گوید تصاویر آرشیوی خوبی از نهضت مشروعه و جنبش تنباکو به دست آورده که برای نخستین‌بار از تلویزیون پخش می‌شود.

برشی از یک زندگی در «مشروعه بر دار»/ تصاویری که دیده نشده است

میثم ابوالقاسمی کارگردان «مشروعه بر دار» درباره این مستند  گفت: مستند «مشروعه بر دار» برشی از زندگی سیاسی شیخ فضل‌الله نوری است. او یکی از چهره‌های تأثیرگذار در تاریخ معاصر است که در ماجرای لغو تنباکو نقش به‌سزایی داشته است.

 

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید شروع انقلاب مشروطه ریشه در جنبش تنباکو دارد و شیخ فضل الله به همراه میرزای شیرازی جزء افراد تأثیرگذار این جنبش بودند.

کارگردان مستند «مشروعه بر دار» درباره فرم روایی این فیلم گفت: در مستندهای تاریخی باید به این نکته دقت داشت که تاریخ مقطعی نیست و باید آن را پیوسته دید. در این فیلم تلاش کردم هم نگاه تاریخی سیاسی به موضوع داشته باشم و همچنین تحلیل‌های اجتماعی از شرایط آن زمانه ارائه بدهم. همانطور که می‌دانید در نهضت مشروطه، صف‌بندی جریان‌های مختلف سیاسی به اوج خود رسید؛ ملی‌گرایان، روشنفکران غرب‌زده، سلطنت‌طلبان و مذهبی‌خواهان در این جریان حاضر بودند و هر کدام به دنبال منافع خود بودند. در این بین، کسی مثل شیخ فضل الله نوری را داریم که می‌خواهد پیوندی برقرار کند، اما خودش قربانی می‌شود.

ابوالقاسمی درباره تصاویر این مستند توضیح داد: عمده تصاویر این مستند، آرشیوی است و خیلی از این آرشیوها برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود. باید بگویم که آرشیو بسیار خوبی از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در اختیار ما قرار گرفت و توانستیم تصاویر باکیفیت و نابی را پیش‌روی مخاطبان قرار بدهیم. هم‌چنین از موشن‌گرافیک نیز استفاده کرده‌ایم.

وی در پایان درباره روایت این مستند عنوان کرد: بهروز رضوی و وحید روغنی، دو چهره برجسته عرصه صدا و دوبله نیز نریشن این فیلم را خوانده‌اند.

عوامل تولید این مستند ۳۶ دقیقه‌ای عبارتند از؛ کارگردان: میثم ابوالقاسمی، تهیه‌کننده: رسول محمودی، مدیر هنری: مرتضی سافلی، دستیار کارگردان: سپیده معصومی‌نسب، تدوین: عبدالحسین مخلص‌آبادی، نریشن: بهروز رضوی و وحید روغنی و موشن گرافیک: حسین علی‌جان‌نژاد و سیدمحسن موسوی.

مستند «مشروعه بر دار» در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند امشب ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۲۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت