ماجرای جشن آیینی که رو به فراموشی دارد/ زنده ماندن برای یک دغدغه

مستند «کاکُل» درباره یک جشن آیینی در خراسان جنوبی است که مردم محلی آن را در برخی زمین‌های کشاورزی خاص برگزار می‌کنند.

ماجرای جشن آیینی که رو به فراموشی دارد/ زنده ماندن برای یک دغدغه

هادی ثابت شوکت آبادی کارگردان مستند «کاکُل» که شب گذشته ۱۴ مهر در قالب ششمین جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه مستند روی آنتن رفت درباره فیلم خود به خبرنگار مهر گفت: مستند «کاکُل» درباره یک جشن و آیین رو به فراموشی در منطقه خراسان جنوبی است و با ساخت این فیلم سعی کردم این آیین باستانی را برای نسل‌های بعد به ثبت برسانم. البته باید اشاره کنم که این جشن علاوه بر اینکه یک آیین باستانی است، نوعی گردهمایی مردمی برای کمک کردن به همدیگر و مهربانی نیز هست.

وی جزئیات بیشتری از جشن «کاکل» را تشریح و بیان کرد: جشن «کاکل» از جمله آیین‌های مربوط به کشاورزی است که مردم به شکرانه لطف الهی در زمان برداشت گندم برپا می‌کنند. عبارت «کاکُل» به معنای بخشی از زمین کشاورزی است که نسبت به بخش‌های دیگر برجستگی بیشتری داشته و بوته‌های گندم آن دارای ارتفاع بیشتر، مقاوم‌تر و دانه‌های درشت‌تری است.

ماجرای جشن آیینی که رو به فراموشی دارد/ زنده ماندن برای یک دغدغه

ثابت اضافه کرد: «کاکل» در همه زمین‌ها رخ نمی‌دهد و برخی زمین‌های خاصی آن را دارند. به همین دلیل، مردم محلی معتقدند زمینی که کاکل در آن به وجود می‌آید، دارای خیر و برکت خاصی است و کشاورزی که کاکل در زمینش به وجود آمده، باید این جشن و آیین سنتی را برگزار کند.

این کارگردان درباره فرم روایی این اثر عنوان کرد: در این مستند، زندگی یک پیرمرد و پیرزن را می‌بینیم که سال‌هاست عاشقانه کنار هم زندگی می‌کنند. دغدغه آنان این است که آیا سال بعدی زنده می‌مانند تا باز هم کاکل را در زمین کشاورزی‌شان ببینند؟ در این مستند زندگی آنان را مرور می‌کنیم و جشن کاکل را در زمین آنان می‌بینیم. با این حال این دغدغه را دارند که آیا باز هم این اتفاق برایشان تکرار می‌شود یا خیر؟ در بخشی از فیلم می‌بینیم که پیرمرد به همسرش سفارش‌هایی می‌کند تا در نبودش چه کار بکند.

کارگردان مستند «کاکل» با اشاره به روند تولید فیلمش یادآور شد: تصویربرداری فیلم به صورت مداوم نبود و در چند مرحله رخ داد. نزدیک به ۲ ماه درگیر تولید بودیم و تدوین و صداگذاری نزدیک به ۶ ماه طول کشید. این مستند را سال ۱۳۹۹ برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختم و توانست جوایز داخلی و خارجی متعددی را کسب کند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از؛ کارگردان، تهیه‌کننده و تصویربردار: هادی ثابت شوکت آبادی، صدابردار: مجتبی والی‌نژاد، تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ و نور: حسین نارمنجی و تهیه‌شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مستند «کاکُل» امشب جمعه ۱۵ مهر ساعت ۲۱ از شبکه مستند بازپخش می‌شود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۲۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت