نگاهی به برنامه‌های جدید استعدادیابی در تلویزیون/ از «همآهنگ» و «مجری‌نو» تا «همه فن حریف»

پرونده تولید مسابقات استعدادیابی در رسانه ملی همچنان باز است و این روزها برنامه‌هایی با موضوعات مختلف در حال آماده سازی برای پخش از تلویزیون هستند. نکته ویژه این که برنامه‌های در حال ساخت، سراغ موضوعات جدید رفته‌اند.

نگاهی به برنامه‌های جدید استعدادیابی در تلویزیون/ از «همآهنگ» و «مجری‌نو» تا «همه فن حریف»

 سابقه ساخت برنامه‌های استعدادیابی در ایران به دهه هفتاد و «قوی‌ترین مردان ایران» برمی‌گردد. اوج ساخت چنین برنامه‌هایی در دهه نود رقم خورد که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به «عصر جدید»، «خنداننده شو»، «تهمتن»، «آقای گزارشگر»، «جادوی صدا» و ... اشاره کرد. پرونده تولید مسابقات استعدادیابی در رسانه ملی همچنان باز است و این روزها برنامه‌هایی با موضوعات مختلف در حال آماده سازی برای پخش از تلویزیون هستند. نکته ویژه این که برنامه‌های در حال ساخت، سراغ موضوعات جدید رفته‌اند. اگر مسابقات ساختاری جذاب داشته باشند، می‌توانند مخاطب را با خود همراه کنند و منجر به اتفاقاتی ویژه شوند. چه سرنوشتی در انتظار مسابقات جدید استعدادیابی تلویزیون است؟

 *همه فن حریف؛ برای کشف استعدادهای کشتی

«قوی ترین مردان ایران»، «مردان آهنین»، «ستاره ساز» و «تهمتن» مسابقات استعدادیابی تلویزیون در حوزه ورزش هستند. حالا مسابقه جدید «همه فن حریف» برای کشف استعدادهای کشتی در مرحله آماده سازی است. شرکت کنندگان در مرحله اول وارد آزمون اطلاعات عمومی می‌شوند و در مرحله بعد آمادگی جسمانی و توان خود در زمینه کشتی را اثبات می‌کنند. مرحله نهایی با داوری محمد بنا، سرمربی تیم ملی فرنگی بزرگسالان، پژمان درستکار سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی آزاد، علی محمدی از قهرمانان اسبق کشتی و عباس جدیدی از قهرمانان المپیک و مسابقات جهانی در رشته کشتی برگزار می‌شود. اجرای «همه فن حریف» بر عهده هادی عامل است. این مسابقه با حضور ۵۶ شرکت کننده نوجوان از ۱۴ استان که منتخبی از برترین های کشتی کشور هستند قرار است در ۳۶ قسمت، ۵۶ دقیقه‌ای از اواخر شهریور روی آنتن شبکه ورزش برود.

*همآهنگ؛ با رویکرد سرود و موسیقی

مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» تولید جدید سازمان هنری رسانه ای اوج است که از آن به عنوان دریچه‌ای جدید به سرود و موسیقی یاد می‌شود. پژوهش این مسابقه سال 1399 آعاز شد و یک سال بعد به مرحله پیش تولید رسید. طبق آخرین خبر رسمی که از این پروژه منتشر شده است، بیش از 800 گروه سرود در کشور شناسایی و پس از دریافت آثار ارزیابی شدند. از میان آن‌ها، گروه‌های برگزیده برای مرحله مقدماتی انتخاب شدند و رقابت خود را در قالب کارناوال کشوری در چند استان آغاز کردند. پس از این مرحله گروه‌های برتر برای حضور در قسمت‌های نهایی انتخاب خواهند شد. گروه‌های برتر مرحله مقدماتی، مجوز حضور در برنامه اصلی را بدست می آوردند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. گفته می‌شود داوری مسابقه «همآهنگ» برعهده چهره‌های مطرح حوزه موسیقی خواهد بود. برنامه تلویزیونی «همآهنگ» به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و طراحی و کارگردانی مهدیار عقابی ساخته می‌شود. پیش از این شبکه نسیم مسابقه «شب کوک» در حوزه موسیقی را روانه آنتن کرد که با اقبال مواجه شد. «همآهنگ» فرصت خوبی برای پر کردن خلا موسیقایی تلویزیون است؛ آن هم با رویکرد سرود.

*مجری‌نو؛ با موضوع اجرا

تلویزیون در سال‌های اخیر، مجریان جدیدی به خود دیده است. با این حال نقدی که وارد می‌شود این است که مجریان تازه نفس، تبدیل به چهره‌هایی مطرح نشده اند. پیرو این نیاز برنامه «باشگاه امید» شبکه امید ایده طراحی مسابقه‌ای برای کشف استعدادهای نوجوان در عرصه مجری گری را عملی کرده است. این مسابقه «مجری‌نو» نام دارد و علاقمندان، توان خود در اجرا و مهارت مدیریت گفت‌وگوی چالشی را در تلویزیون محک می‌زند. علاوه بر این مجریان و برنامه سازان حوزه نوجوان، تجربیات خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا بتواند کمک کننده آن‌ها در مسیر اجرا باشد. باید دید در ادامه آیا « مجری‌نو» تبدیل به مسابقه‌ای محبوب خواهد شد؟ آیا می‌تواند استعدادهایی جدید به تلویزیون معرفی کند؟

*ستاره ساز؛ برای استعدادهای فوتبالی

سال 98 فصل اول «ستاره ساز» روی آنتن شبکه سه رفت؛ مسابقه‌ای که با هدف کشف استعداد نوجوان‌های علاقمند به فوتبال ساخته شده است. مدتی پیش فراخوان فصل چهارم منتشر شد و ضبط آن بزودی آغاز می‌شود. «ستاره ساز» به دلیل جذابیت ذاتی فوتبال و نمایش خیره کننده نوجوان‌ها توانست جای خود را میان مخاطبان باز کند. حضور کارشناسان نام آشنا مثل سیروس دین محمدی، رضا شاهرودی، خداداد عزیری، وحید شمسایی، فیروز کریمی، ادموند بزیک، مجتبی جباری و ... دیگر عامل موفقیت «ستاره ساز» است. در این مسابقه گزارشگر هم وجود دارد که هیجان را بالاتر می‌برد. فصل قبل با اجرای حسین اسدی روی آنتن رفت اما درباره مجری، گزارشگر و مربیان فصل چهارم «ستاره ساز» هنوز خبری رسانه‌ای نشده است.

*قهرمان؛ برای محک ورزشکاران

شبکه سه که کارنامه‌ای متنوع در ساخت برنامه‌های استعدادیابی دارد، بزودی مسابقه «قهرمان» را روانه آنتن می‌کند. این مسابقه در حوزه رشته‌های مختلف ورزشی طراحی شده است و شرکت کنندگان برای موفقیت باید از پس چالش‌های متعددی برآیند. در خبر رسمی که درباره ساخت «قهرمان» منتشر شد اشاره شده است که این مسابقه برگرفته از نمونه‌های خارجی و موفق جهانی است که نیرو، سرعت عمل و استقامت شرکت‌کنندگان از نکات اصلی و مهم آن محسوب می‌شود، چراکه آن‌ها با چنین شاخصه‌هایی باید برای حضور در مسابقه با یکدیگر رقابت کنند. چندی پیش یکی از روزنامه‌ها از پژمان بازغی به عنوان مجری مسابقه «قهرمان» نام برد.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۲۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت