قائم مقام شبکه مستند: اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند آبان ماه برگزار می‌شود

قائم مقام شبکه مستند گفت: اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند آبان ماه در یکی از شهرهای شیراز،‌ اصفهان و مشهد برگزار می‌شود.

قائم مقام شبکه مستند: اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند آبان ماه برگزار می‌شود

یاسر فریادرس قائم مقام شبکه تلویزیونی مستند در بخش خبری 10:30 شبکه خبر که صبح امروز یکشنبه 17 مهر با اجرای حمیدرضا مدقق پخش می‌شد، درباره برگزاری جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با اشاره به زمان و مکان برگزاری اختتامیه این رویداد گفت: امسال قصد داریم برای اهمیت دادن بیشتر به مستندسازان شهرستانی، از تهران فاصله گرفته و اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند را در یکی از شهرها غیر از پایتخت برگزار کنیم. مکان اختتامیه از بین شهرهای شیراز،‌ اصفهان و مشهد خواهد بود، اما قوت انتخاب شیراز از بقیه بیشتر است، اگرچه هنوز مکان دقیق مشخص نشده است. 

فریادرس افزود: به همین پیچیدگی هماهنگی‌ها هنوز نمی‌دانیم تاریخ دقیق اختتامیه چه زمانی خواهد بود، اما این مراسم قطعا در آبان ماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اضافه شدن بخش «مجموعه فیلم» به جشنواره تلویزیونی مستند گفت: بخش مجموعه فیلم امسال برای اولین بار به جشنواره تلویزیونی مستند اضافه شده و به نوعی مزیت این جشنواره در قیاس با دیگر جشنواره‌هاست. عمدتاً مجموعه فیلم‌ها هیچ وقت در هیچ جشنواره‌ای قضاوت نمی‌شوند و تمرکز جشنواره‌هایی نظیر سینما حقیقت و ... بر تک قسمتی‌هاست. به همین دلیل داوری مجموعه فیلم‌ها کاری جدید و نو در سینمای مستند است. باید اشاره کنم که 11 مجموعه فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این بین، با نظر هیئت داوران، یک مجموعه انتخاب شده و تقدیر می‌شود.

قائم مقام شبکه مستند در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بخش عکس در دو قالب «تک عکس» و «مجموعه عکس» برگزار می‌شود که هیئت داوران 3 نفره‌ای دارد که همه‌شان از عکاسان شناخته شده کشور به شمار می‌روند. هم‌چنین بخش مستندنگاری ویژه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است که هیئت داوران این بخش نیز از روزنامه‌نگاران برجسته و اساتید علوم ارتباطات هستند. در بخش فیلم نیز بخش اصلی جشنواره ماست، هیئت داوران 5 نفره داریم.

او در پاسخ به سوالی درباره چرایی حضور بخش مستندنگاری و عکس در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: به نظر ما، در سینمای مستند، متن بسیار مهم است و کسانی که می‌توانند خوب بنویسند یا تصویر را به خوبی می‌شناسند، می‌توانند کمک زیادی به سینمای مستند کنند. برای مثال، افراد زیادی بودند که در سال‌های گذشته در بخش مستندنگاری درخشیدند و هم‌اکنون در نگارش متن یا تحقیق و پژوهش فیلم‌های مستند فعال‌اند. 

فریادرس در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا جایزه‌ای برای پژوهش در جشنواره تلویزیونی مستند وجود دارد یا خیر، گفت: یکی از جوایز ما دستاوردهای فنی مستند است که می‌تواند به پژوهش نیز اختصاص پیدا کند. در حقیقت، ممکن است پژوهش یک فیلم این قدر چشمگیر باشد که بتواند جایزه دستاورد فنی را از آن خود کند. 

وی تاکید کرد: جایزه مردمی در بخش فیلم و عکس داریم که مخاطبان می‌توانند بهشان رای بدهند. به بهترین فیلم و عکس مردمی جایزه داده خواهد شد. 

قائم مقام شبکه مستند در پایان گفت: بسیاری از مستندسازان دوست دارند کارشان در یک بستر رقابتی دیده شود و به همین دلیل برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند اقدام خوبی برای نمایش آثار در رسانه ملی است. علاوه براین، توجه ویژه‌ای به همه ژانرها داریم. امسال آثاری در ژانرهای ورزشی، سیاسی، حیات وحش، گردشگری و ... داریم. هم‌چنین آقای محسن یزدی دبیر جشنواره نیز اعلام کردند که به مستندهای حیات وحش حق پخش ویژه‌تری می‌دهیم.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۲۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت