در تازه‌ترین جلسه شورای هنر مطرح شد؛

بررسی اصلاحات تسهیل گرایانه در صدور مجوز موسسات فرهنگی

جدیدترین جلسه شورای هنر کشور روز دوشنبه هجدهم مهر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بررسی اصلاحات تسهیل گرایانه در صدور مجوز موسسات فرهنگی

هفتاد و یکمین جلسه شورای هنر با دستور جلسات بررسی وضعیت کرسی های نظریه پردازی حوزه هنر و بررسی اصلاحات تسهیل گرایانه برای صدور مجوز موسسات فرهنگی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این جلسه با اشاره به اهمیت بسزای کرسی های نظریه پردازی در تعالی حوزه هنر در خصوص وضعیت نظریه پردازی در این حوزه گفت: به نظر می‌رسد در این خصوص خللی وجود دارد که حوزه «نظریه پردازی» به جزئی از زیست علمی و پژوهشی کشور تبدیل نشده است که حل و فصل این مسئله مستلزم آسیب شناسی دقیق و کارشناسانه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه هنر باید محور کرسی های نظریه پردازی حوزه های هنری باشد، گفت: دانشگاه هنر در قیاس با سایر مجموعه های علمی کشور شایسته ترین گزینه برای برپایی کرسی های نظریه پردازی حوزه هنر به شمار می‌رود زیرا روش نظریه پردازی در حوزه هنر همانند شیوه آموزش با سایر حوزه‌ها متفاوت است.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت همکاری و تعامل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ با هیات کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که برای ایجاد سازوکارهای اجرایی «کرسی های نظریه پردازی» در حوزه فرهنگ و هنر از تمامی ظرفیت های وزارتخانه استفاده شود.

رییس شورای هنر کشور در پایان گفت: این شورا می‌تواند به پشتوانه حضور شخصیت های حقیقی و حقوقی به عنوان مجموعه ای بالنده روند اصولی برپایی کرسی های نظریه پردازی حوزه هنر را تسهیل کند که امیدواریم این مسئله با برنامه ریزی مدون به سرانجام برسد.

تشریح عملکرد هیات کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور، دبیر هیات کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان مهمان در جلسه شورای هنر حضور یافته بود، درباره این هیات گفت: طی ۱۹ سال که از عمر هیات کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی می گذرد، شصت و دو نظریه به ثبت رسیده و  ۲۱ کرسی طی سالهای اخیر فعال شده است که البته این اقدامات آنطور که شایسته است نتوانسته اهداف متعالی حوزه هنر انقلاب اسلامی را تامین کند.

وی افزود: از میان این ۲۱ کرسی، سیزده کرسی ترویجی و هشت کرسی تخصصی بوده است که مسائل مرتبط با فقه هنر و معماری بخش قابل توجهی از محتوای کرسی ها را شامل شده است. ضمن اینکه هم اکنون شورای علمی تخصصی هنر در دانشگاه هنر فعال است و امیدواریم با ادامه این روند به تحول و تعالی حوزه هنر کمک کنیم.

بررسی اصلاحات تسهیل گرایانه برای صدور مجوز موسسات فرهنگی با حضور مهدی محمدی، دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی بخش پایانی هفتادو یکمین جلسه شورای هنر بود.

جلسات شورای هنر کشور پس از سالها وقفه، در دوره جدید وزارت فرهنگ از سر گرفته شده است و صبح امروز، ششمین جلسه این شورا در دوره جدید و هفتاد و یکمین جلسه آن در ادوار مختلف در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

 

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۲۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت