رئیس صدا و سیما ماجرای خبر ۲۱ را «خرابکاری » نامید نه «هک»

سرانجام بعد از حدود ۷۲ ساعت ، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما به ابهامات درباره آنچه در بخش خبری ساعت ۲۱ رخ داد و آن اقدام ساختارشکنانه سخن گفت . او بر خلاف مقام آگاه ناشناس ، از واژه «هک» برای آنچه در تلویزیون رخ داده استفاده نکرد.

رئیس صدا و سیما ماجرای خبر ۲۱ را «خرابکاری » نامید نه «هک»

یکشنبه شب وقتی برای حدود ۱۰ ثانیه تصاویری ساختارشکنانه از شبکه خبر روی آنتن رفت ، بلافاصله از لحظه این حمله سایبری گمانمه زنی ها درباره منشاء اتفاق آغاز شد. کارشناسان مختلفی از میان سازندگان پیشین رسانه ملی و البته رسانه های اصولگرا خواهان توضیحات درباره اتفاقات تکرار شده در یک ساله اخیر در رسانه ملی شدند. اینکه به چه دلیل چنین اتفاقی رخ داده است. بیشتر گمانه ها در این باره بود که به دلیل استفاده از سیستم کنداکتور دستی و عدم ارتباط آنتن زنده با شبکه اینترنت ، احتمال هک سیستم از بیرون منتفی است و احتمالا آنچه رخ داده یک خرابکاری بوده است. بخصوص که این اتفاق پیشتر هم در یکسال گذشته تکرار شده بود و شبکه های آنلاین رسانه ملی هم تغییراتی اساسی در ساز و کارهای شان ایجاد کرده بودند تا از گزند حملات هکری در امان باشند اما آنچه در آنتن بخش خبری ساعت ۲۱ رخ می داد با همه خرابکاری ها و حملات سایبری گذشته متفاوت بود.

رسانه ملی تا پیش از سخنان جبلی در این باره سکوت کرده بود . اتفاقی که انتقادات بسیاری را به همراه داشت. تنمها توضیحات ارائه شده در این زمینه را ایرنا به نقل از یک منبع آگاه ناشناس مطرح کرده بود که در آن این مقام ، این اتفاق را ناشی از هک پلی آوت سیستم پخش شبکه خبر نامیده بود و این گونه مدعی شده بود که این شبکه و سیستم کنداکتور پخش آن به شبکه اینترنت بین الملل متصل بوده و امکان تغییر در آن از بیرون وجود داشته است. صحبت های جدید جبلی اما نشان می دهد رئیس رسانه ملی هم ترجیح می دهد بدون اظهار نظر قطعی ، از واژه خراب کاری استفاده کند. او که سال ها مسئولیت بخش بین الملل رسانه ملی را هم برعهده داشته است ، در این باره گفته است:« اتفاقی که اخیرا افتاد از ابعاد مختلف در حال بررسی است چون یک نگاه تخصصی باید بر این بررسی‌ها حاکم باشد. این اتفاق در حوزه های فناوری سازمان رخ داده و حتما باید با اِشراف و تسلط دقیق فناورانه به این موضوع نگاه و آن را بررسی کرد. بررسی‌های امنیتی و تکنولوژیک در حال انجام است و بعد از مشخص شدن نتیجه، متناسب با آن تصمیمات لازم را خواهیم گرفت. »

سال قبل وقتی یک بار اتفاقی تقریبا مشابه رخ داد ،هم بحث نفوذ داخلی مطرح شد. منبع آگاه ایرنا اگرجه ادعا کرده بود پس از آن اتفاق فعالیتی از سوی نهادهای مربوطه برای کمک به امنیت رسانه ملی نشده و خود صدا و سیما در این زمینه راسا اقدامات مهمی انجام داده است ، این بار جبلی این گفته را هم نقض کرده و گفته است:«بعد از اتفاقی که سال گذشته برای صدا و سیما افتاد، هم فکری و هم افزایی بسیار خوبی بین مجموعه‌هایی که متولی امنیت شبکه هستند، انجام شد و بسیاری از آسیب پذیری‌های صدا و سیما کاهش پیدا کرد. این اتفاق اخیر گرچه رخداد تلخی بود اما سبب کاهش نقاط باقی مانده آسیب پذیر می‌شود.»

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۳۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت