تداوم فیلتر تلگرام به سود کیست؟ / وقتی فیلترینگ، رسانه‌های داخلی را تضعیف می‌کند

پژوهشی جدید درباره ضریب اثرگذاری رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد برخی رسانه‌های داخلی اثرگذاری بیشتر از رسانه‌های معاند در تلگرام دارند. با این حال بیم‌ آن می‌رود که ادامه فیلترینگ تلگرام، این روند اثرگذاری را کاهش دهد.

تداوم فیلتر تلگرام به سود کیست؟ / وقتی فیلترینگ، رسانه‌های داخلی را تضعیف می‌کند

براساس گزارشی که خبرگزاری دولت منتشر کرده، رسانه‌های داخلی ازجمله خبرفوری، بیش از رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، من‌وتو، ایران اینترنشنال و رادیوفردا در تلگرام اثرگذار هستند.

در این گزارش تصریح شده که کانالهای داخلی در تلگرام چه به لحاظ میزان مخاطب، چه وایرال محتوا و چه تعداد بازدید، از رسانه‌های فارسی زبان غیرایرانی جلوتر هستند.

 

IMG_20221016_212239_392

این اولین بار نیست که قدرت رسانه‌های مستقل داخلی در اثرگذاری بر مخاطبان در تلگرام مورد توجه قرار می‌گیرد. پیش از این و در آستانه فیلتر تلگرام در دولت روحانی، خبرفوری در نامه‌ای به مقامات دولتی و حاکمیتی وقت، براین نکته تاکید کرد که تلگرام بستر رشد رسانه‌های جریان انقلاب است و اگر فیلتر این پیام‌رسان صورت گیرد، بسیاری از این رسانه‌ها تضعیف می‌شوند.

تجربه فیلترینگ سال ۹۷ به‌خوبی نشان داد که رسانه‌های داخلی، قربانی اصلی مسدودشدن تلگرام شدند، هرچند تداوم فعالیتها، مانع از آن شد که این بستر، به‌طور کامل در اختیار جریانات معاند قرار گیرد.

تجربه وقایع اخیر در کشور و حذف پیام‌رسانهایی که جایگزین تلگرام نامیده می‌شدند، نشان می‌دهد که اگر فیلترینگ تلگرام برداشته شود، رسانه‌های انقلابی فرصت اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا بسترهای تعاملی اجتماعی که زمانی به نسبت تلگرام، "پاک" توصیف می‌شدند، امروز متهم به نقش آفرینی در اغتشاشات هستند و این به خوبی ابطال ادعاهای قبلی را نشان می‌دهد که مدعی بودند این اپلیکیشن‌های عمدتا آمریکایی می‌توانند در راستای منافع کشور، جایگزین تلگرام شوند.

جالب اینکه حتی در سال ۹۸ یک مقام دولتی مدعی شد که در آشوبهای آبان آن سال، پیام‌رسان‌های داخلی نیز در ناآرامی‌ها دهیل بوده‌اند. سندی درباره اینکه اتهام‌زنی به آشوب‌آفرینی تلگرام به‌دلیل وجود برخی کانالهای ضدانقلاب بی‌پایه بود.

اکنون که مقامات عالی کشور بر ضرورت گفتگو برای کاهش سطح تنش در کشور تصریح می‌کنند، به نظر می‌رسد برداشتن فیلتر تلگرام بسترسازی برای این گفتگو در بستر امنی است که رسانه‌های داخلی دست برتر در آن را دارند.

از یاد نبریم که فیلترینگ، جز به حاشیه راندن رسانه‌های انقلابی نمی‌انجامد و تا زمانی که سیاستگذاران شبکه‌های اجتماعی در ایران به قدرت بالای رسانه‌های مستقل داخلی در کنترل محتوای این عرصه پی نبرند و همچنان از موضع ضعف و ترس به فضای مجازی بنگرند، باید شاهد نقش آفرینی منفی پیام‌رسان‌ها بود.

اگر فیلتر تلگرام برداشته شود، به همان ۱۷ دلیلی که در نامه اشاره شده شرح آن رفت، نه فقط به لحاظ امنیتی، قدرت اقناع افکارعمومی افزایش می‌یابد و رسانه‌های معاند نمی‌توانند بر روی فیلترینگ موج‌سواری کنند، بلکه از نظر اقتصادی نیز کسب و کارهایی که از قطع اینترنت و فیلتر پیام‌رسان‌ها آسیب دیده‌اند، می‌توانند در تلگرام مشتری‌های خود را بازیابی کرده و کسب و کار خود را دوباره رونق دهند. البته اگر مافیای فروش فیلترشکن، بگذارد...

منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۶۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت