اعتصاب کم‌سابقه در نیویورک‌تایمز

بیش از ۱۰۰۰روزنامه‌نگار و سایر کارکنان نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه به مدت ۲۴ساعت کار خود را ترک کردند؛ زیرا از مذاکرات قراردادی که ماه‌ها در بزرگ‌ترین مناقشه کارگری این روزنامه در بیش از ۴۰سال اخیر به طول انجامیده، ناامید شده‌اند.

اعتصاب کم‌سابقه در نیویورک‌تایمز

صدها خبرنگار، سردبیر، عکاس و دیگر کارمندان بیرون از دفاتر روزنامه در نزدیکی میدان تایمز منهتن تجمع کردند. با اتاق خبری خالی، تایمز برای ارائه محتوا به بیش از ۹میلیون مشترک خود در سراسر جهان تا پایان اعتصاب در ساعت ۱:۱۲صبح جمعه، به کارکنان بین‌المللی و غیر اتحادیه متکی بود. «نیوز گیلد آو نیویورک» پس از شکست دو طرف در مذاکرات ماراتن که عصر چهارشنبه به پایان رسید، به تعهد خود برای اعتصاب عمل کرد. طرفین درباره مسائلی از جمله دستمزد، سیاست‌های کار از راه دور و سیستم بررسی عملکرد که اتحادیه می‌گوید مغرضانه نژادپرستانه است، فاصله زیادی دارند. قرارداد فعلی در مارس۲۰۲۱ منقضی شد و اتحادیه این شرکت را متهم به طولانی کردن مذاکرات کرده است.

نیکوله هانا جونز، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر که در این گردهمایی سخنرانی کرد، گفت: «من عصبانی نیستم.» اما او در ادامه افزود: «نباید برای کار کردن در جایی مانند نیویورک‌تایمز از نظر مالی با مشکل مواجه شوید.» تایمز در گزارش خود درباره خروج از خانه به نقل از جو کان، سردبیر اجرایی گفت که از تصمیم به اعتصاب در زمانی که مذاکرات به بن‌بست نمی‌رسد، ناامید شده است. عصر چهارشنبه اتحادیه از طریق توییتر اعلام کرد که توافقی حاصل نشده و اعتصاب در حال وقوع است. در این بیانیه آمده است: «ما آماده بودیم تا زمانی که برای دستیابی به یک توافق عادلانه طول بکشد، کار کنیم؛ اما مدیران پنج ساعت مانده به پایان، میز مذاکره را ترک کردند.

ما می‌دانیم که چه ارزشی داریم.» سخنگوی نیویورک‌تایمز «دانیل رودس‌ها» در بیانیه‌ای گفت مشخص نیست که پوشش روز چگونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ اما حامیان اعتصاب شامل اعضای میز اخبار فوری با سرعت بالا هستند که اخبار فوری را برای روزنامه دیجیتال پوشش می‌دهد. بیش از ۱۸۰۰نفر در اتاق خبر تایمز کار می‌کنند. کارمندان برنامه‌ریزی کرده بودند که برای بعد از ظهر پنج‌شنبه در خارج از دفاتر روزنامه در نزدیکی میدان تایمز تجمعی برگزار کردند. در نامه‌ای که توسط بیش از ۱۰۰۰کارمند امضا شد، آمده است که مدیریت نزدیک به دو سال است که چانه‌زنی می‌کند و «زمان برای رسیدن به یک قرارداد عادلانه» تا پایان سال در حال اتمام است.
 این شرکت به کارکنانی که در حال برنامه‌ریزی برای اعتصاب بودند، گفته است که برای مدت زمان اعتصاب دستمزد پرداخت نخواهند کرد. به گفته اتحادیه همچنین از اعضا خواسته شد تا ساعات بیشتری کار کنند تا قبل از اعتصاب کار انجام شود. نیویورک‌تایمز در سال‌های اخیر شاهد اعتراضات کوتاه‌تر دیگری نیز بوده است؛ از جمله اعتراض نیم‌روزه‌ای در ماه اوت توسط اتحادیه جدیدی که نماینده فناوری بود و مدعی اعمال ناعادلانه کار بود.

 استیسی کاولی، گزارشگر مالی و نماینده اتحادیه گفت که اتحادیه به دنبال افزایش ۱۰درصدی حقوق در رتبه‌بندی است که به گفته او افزایش حقوقی را که طی دو سال گذشته دریافت نکرده است، جبران می‌کند. او همچنین گفت که اتحادیه می‌خواهد این قرارداد به کارمندان تضمین کند که در برخی مواقع از راه دور کار کنند، اگر نقش‌هایشان اجازه دهد؛ اما شرکت می‌خواهد این حق را داشته باشد که کارگران را تمام‌وقت به دفتر فراخواند. کاولی گفت که تایمز از کارکنان خود خواسته است که سه روز در هفته در دفتر حضور داشته باشند.

از دیگر موضوعات مورد بحث در طول مذاکرات می‌توان به سیاست‌های بازگشت به کار و سیستم رتبه‌بندی عملکرد شرکت برای کارکنان اشاره کرد. در مطالعه‌ای که در ماه اوت منتشر شد، اتحادیه گفت که این سیستم تبعیض‌آمیز است. در این مطالعه آمده است: «اعضای انجمن سفیدپوست بیشتر احتمال دارد بالاترین رتبه‌بندی را کسب کنند؛ درحالی‌که اعضای سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار کمترین رتبه را کسب می‌کنند.» روزنامه‌نگاران تایمز به ندرت دست به اعتصاب زده‌اند. آنها این کار را برای کمتر از یک روز در سال۱۹۸۱ انجام دادند و در سال۲۰۱۷ در اعتراض به حذف میز کپی، یک دوری کوتاه رخ داد. از زمان اعتصاب مطبوعات و دیگران در سال۱۹۷۸ که ۸۸ روز به طول انجامید، هیچ اقدام کارگری انتشار روزنامه تایمز را متوقف نکرده بود.

تایمز که در سال‌های اخیر تعداد مشترکان خود را افزایش داده است، در جدیدترین گزارش درآمد خود سود عملیاتی تعدیلی بین ۳۲۰ تا ۳۳۰میلیون دلار را برای سال۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده است. به گزارش تایمز، با این حال، مردیث کوپیت لوین، مدیر اجرایی تایمز در یک ایمیل شرکتی گفت که سود هنوز به اندازه یک دهه قبل نیست. این اعتصاب در حالی صورت می‌گیرد که سایر شرکت‌های رسانه‌ای ایالات متحده از جمله گانت، سی‌ان‌ان و رسانه دیجیتال «بازفید» کارکنان خود را کاهش داده‌اند و دلیل آن شرایط سخت اقتصادی و کم شدن تبلیغات است. در یادداشتی که سه‌شنبه شب برای کارکنان انجمن صنفی ارسال شد، کلیف لوی، معاون سردبیر، اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده را «گیج‌کننده» و «لحظه نگران‌کننده در مذاکرات بر سر قرارداد جدید» خواند. با این تفاسیر هنوز تکلیف قرارداد جدید مشخص نیست.

کاولی به آسوشیتدپرس گفت که نمایندگان اتحادیه برای ادامه گفت‌وگوها آماده شده بودند؛ اما زمانی که چندین خبرنگار به سردبیران اطلاع دادند که به اعتصاب خواهند پیوست، مدیریت به چانه‌زنی پایان داد. او گفت که جلسه بعدی مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده سه‌شنبه است. این شرکت پیشنهاد داده است پس از تصویب قرارداد، دستمزدها را ۵/ ۵درصد افزایش دهد و به دنبال آن افزایش ۳درصدی در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را به دنبال داشته باشد. این افزایش نسبت به افزایش سالانه ۲/ ۲درصدی در قرارداد منقضی شده است. اتحادیه به دنبال افزایش ۱۰درصدی حقوق در زمان تصویب و افزایش ۵/ ۵ درصدی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است. در همین حال، روزنامه‌نگاران «Fort Worth Star-Telegram» در دومین هفته اعتصاب خود بر سر مذاکرات قرارداد درباره پرداخت و سایر سیاست‌ها هستند. بر اساس گزارش « FortWorth NewsGuild»، از ۳۲کارمند این روزنامه، ۲۱ نفر در اعتصاب هستند.

 

منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: ۳۶۴۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت