برنامه‌های دهه فجری تلویزیون؛ از حضور «شهباز» تا ویژه‌های جشنواره فیلم فجر

تلویزیون در کنار برنامه‌های ویژه در ایام دهه فجر، شروع یک سریال جدید امنیتی و برنامه «هفت» را به طور ویژه پیگیری می‌کند.

برنامه‌های دهه فجری تلویزیون؛ از حضور «شهباز» تا ویژه‌های جشنواره فیلم فجر

برنامه‌های ترکیبی، گفت‌‌وگومحور، مستند، فیلم سینمایی و ... از جمله برنامه‌هایی است که در ایام دهه فجر روی آنتن شبکه‌های تلویزیون می‌رود. مرور رخدادهای ایام پیروزی انقلاب، بازخوانی مبارزات انقلابیون با رژیم منحوس پهلوی و تبیین آرمان‌های انقلاب در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب رویکرد شبکه‌هاى سیما در این ایام خواهد بود.

جزئیات این برنامه‌ها و زمانِ پخش در شبکه‌های تلویزیونی را در ادامه ببینید:

شبکه یک و جشن‌های انقلاب

- برنامه «شتاب» با موضوعات مختلف پیشرفت ها و دستاوردهای دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی را در این ایام به تصویر می‌کشد. این برنامه در 10 قسمت که فیلرهای کوتاه در قالب ویدئو کامنت است، روی آنتن می‌رود.

- مستند «روزهای انقلاب» به مصاحبه و گفت‌و‌گو با عکاسان و فیلمبرداران دوران انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کشورمان اختصاص دارد که در 10 قسمت چهل دقیقه ای از 12 تا 22 بهمن پخش می‌شود. این برنامه در گروه فرهنگ تاریخ هنر به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حامد کاظم‌زاده تهیه شده است.

- «ایران امروز» برنامه‌ای گفت‌و‌گو محور که به بررسی و تحلیل وقایع روز ایران (گفتمان انقلاب اسلامی، استقلال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... براساس داشته‌های هویتی و دینی) می‌پردازد.

- «جشن‌های انقلاب» در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای به بازنمایی جشن‌های پیروزی انقلاب در مکان‌های نمادین پیشرفت کشور در استان‌های مختلف اختصاص دارد.

- انیمیشن «خاطرات پیشرفت» داستان‌های کوتاه از پیشرفت ایران اسلامی را به تصویر درآورده است. این برنامه در 10 قسمت تهیه و روانه آنتن می‌شود.

- برنامه «سرودهای انقلابی» مستندی درباره سرودها و موسیقی‌های انقلابی است.

- مستند گزارشی «رویانا (مثبت رویان» پیرامون رویدادهای علمی و فناوری و پیشرفت‌های کشور در 10 قسمت پخش خواهد شد.

- برنامه گفت‌و‌گو محور «ایران فکر» درباره گفت‌و‌گوی اندیشه ورزانه پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی است که 10 قسمت پیش‌بینی شده است.

- برنامه‌های تأمینی «بانگ آزادی» و «انقلاب و مسجد» نیز در این ایام روی آنتن می‌روند.

شبکه دو با برنامه «برسد به دست امام»

- «صبحانه ایرانی» که برنامه صبحگاهی شبکه دو سیماست به مدت 8 روز در خصوص ایام دهه فجر ویژه برنامه خواهد داشت.

- «پاورقی» متناسب با سال 1355 و مباحث آن طراحی شده است که به تعداد 4 قسمت روی آنتن می‌رود.

- برنامه ترکیبی «سند باد» برنامه گفت‌و‌گومحور که با  اتباع خارجی درباره ایران صحبت کرده است.

- همچنین برنامه «برسد به دست امام» نیز در این ایام روی آنتن می‌رود.

شبکه سه و جان‌وطن

- در برنامه «صبح و نشاط» برگزاری ورزش صبحگاهی همراه با جشن هر روز صبح از یکی از استان‌ها پخش می‌شود.

- 10 قسمت برنامه «جان‌وطن» که به روایت قصه‌های جذاب مردمی از وقایع و تصاویر انقلاب اختصاص دارد، نیز در این ایام روی آنتن می‌رود.

- «بدون توقف» برنامه ترکیبی که با حضور جواد لاریجانی به مباحث دفاع از انقلاب می‌پردازد.

- 3 مستند هرکدام به مدت 40 دقیقه به نقد پهلوی، روایت جنایت‌ها و خیانت‌های پهلوی می‌پردازد.

- برنامه‌های «سیاست خارجی» در 2 قسمت و «گفت‌و‌گو با اندیشمندان» در 10 قسمت از آنتن شبکه سه در این ایام پخش می‌شود.

* «رویانیوم» با موضوع دستاوردها و پویش پرچم و سرود افتخار با اجرای گروه‌های سرود از میادین اصلی از دیگر برنامه‌های شبکه برای ایام دهه فجر است.

شبکه چهار و یک ویژه برنامه برای دهه فجر

- برنامه ترکیبی «اینجا فرداست» در 10 قسمت به مرور قرن گذشته در تقاطع با انقلاب اسلامی، بررسی عملکرد حاکمیت پهلوی، اسناد و مدارک کمتر دیده شده، تحلیل مفاهیم و موضوعات مرتبط با گام دوم مثل جمعیت، سبک زندگی و ..... اختصاص دارد. این برنامه در دهه فجر هر شب ساعت 19 پخش می‌شود.

- ویژه برنامه جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم هر شب گزارشی از این جشنواره‌ها و اخبار و حواشی آن برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. این برنامه هر شب ساعت 21 و سی پخش می‌شود.

- «زاویه» به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی از نگاه علوم انسانی می‌پردازد. این برنامه هر شب ساعت 23 روی آنتن می‌رود.

- «نیم فاصله» به ابعاد انقلاب 1357 در گفت‌وگو با اندیشمندان و اساتید دانشگاه های جهان اختصاص دارد. این برنامه هر شب ساعت 21 پخش می‌شود.

- «شیوه» دستاوردهای سیاسی و مدنی انقلاب اسلامی را در ساعت 22:30 بررسی می‌کند.

- برنامه زنده «چشم انداز» هر روز ساعت 16 به دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

- مستندهای تک و چند قسمتی ویژه شخصیت‌ها و رخدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی با عناوین: «در برابر طوفان2»، «دست های خالی»، «صدای انقلاب»، «رنگ صبح»، «بسته 57»، «انقلاب در قاب مستند» و ... در این دهه روی آنتن می‌رود.

شبکه پنج با سریالی جدید، مستند «خیریه اشرف» و ویژه‌ای برای جشنواره

- نخستین قسمت از مجموعه تلویزیونی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی‌پور و مهدی علی نقی‌پور از شنبه 8 بهمن ماه ساعت 23 از شبکه پنج سیما روی آنتن رفته است. این سریال به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در 30 قسمت 42 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.

- ویژه برنامه «پرچم بالاست» در 7 قسمت 45 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی و اجرای هومن ستوده در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از قاب شبکه پنج سیما تماشایی می‌شود. قرار است این ویژه برنامه دستاوردها و پیشرفت های کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و به خصوص موفقیت‌های مثال زدنی در عرصه‌های علمی، فناوری و ... را در سال‌های اخیر به تصویر بکشد. همچنین برنامه «پرچم بالاست» در هر قسمت به معرفی یکی از شهدا و چهره‌های ماندگار صنعت موشکی، پهپادی، پدافندی، پزشکی، علم و فناوری و... می‌پردازد.

- شبکه پنج سیما، در طول برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر هر روز ساعت 12 مهمترین اخبار این جشنواره را رصد و تقدیم نگاه مخاطبان می‌کند.

- مستند سیاسی «خیریه اشرف» با محوریت واکاوی فساد مالی سازمان مجاهدین خلق به تهیه کنندگی و کارگردانی مجید تفرشی از ابتدای بهمن‌ماه ساعت 22 از قاب شبکه پنج سیما روی آنتن رفته است. این مستند در 12 قسمت 25 دقیقه‌ای به واکاوی زوایای پنهان ابعاد مالی و پولی سازمان مجاهدین خلق و موسسات آشکار و پنهان پوششی، اقماری و تابعه آن می‌پردازد. «خیریه اشرف» یک پروژه به ظاهر خیریه در کشورهای اروپایی است که سازمان منافقین آن را دنبال می کرد. هدف اهالی این پروژه کمک به مردم ایران اعلام می‌شد اما این هدف ظاهری، پوششی برای سر کیسه کردن شهروندان بی‌اطلاع اروپایی از سوی سازمان بدنام مجاهدین بود.

- واحد تأمین برنامه شبکه پنج سیما، در ایام دهه مبارک فجر با جشنواره شبانه فیلم‌های سینمایی هر شب ساعت 24 میهمان نگاه گرم مخاطبان می‌شود. این جشنواره از ابتدای بهمن‌ماه شروع و تا پایان 22 بهمن ادامه خواهد داشت. جشنواره شبانه فیلم‌های سینمایی هر شب ساعت 24 با پخش یکی از آثار برتر سینمای هند، تقدیم مخاطبان می‌شود.

- مستند تامینی «پاسخ به تاریخ» به واکاوی و راستی آزمایی روایت‌هایی از دوران سلطنت پهلوی که در فضای عمومی و مجازی مطرح شده است، می‌پردازد. همچنین مستند «پرتره» نیز در ایام انقلاب از شبکه پنج تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

- مجله خبری و صبحگاهی «سلام تهران» که هر روز از ساعت 8 تا 10 صبح تماشایی می‌شود، از ابتدای دهه مبارک فجر ویژه جشن انقلاب میهمان خانه مخاطبان می‌شود. این ویژه برنامه در روزهای انقلاب میزبان مسئولان، هنرمندان و چهره‌های انقلابی خواهد بود تا درباره دستاوردهای 44ساله انقلاب گفت‌وگو کند. همچنین این برنامه صبحگاهی به مهمترین رویدادهای فرهنگی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌پردازد.

- برنامه «در شهر»، «در استان» نیز ضمن تهیه گزارش از پیشرفت‌های شهری پس از انقلاب اسلامی ایران، گزارش‌های ویژه‌ای از برنامه‌های دهه فجر در سطح استان خواهند داشت.

- گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما، برنامه‌های «رنگین کمان» و «به خانه بر می‌گردیم» را در ایام جشن انقلاب روی آنتن می‌برد. برنامه «به خانه بر می‌گردیم» که هر روز ساعت 16:20 از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود، در دهه فجر با حضور میهمانان و کارشناسان مرتبط به تشریح دستاوردهای جدید پزشکی و دانش بینان بعد از انقلاب می‌پردازد.  

- برنامه ظهرگاهی «تا نیایش» نیز در این ایام معطوف به این مناسبت خواهد بود. همچنین پخش شبکه پنج سیما وله، میان برنامه، موسیقی تصویر و ... را تدارک دیده است که در فاصله بین برنامه‌ها روی آنتن خواهد برد.

پرستاره شبکه آموزش برای دهه فجر

- «پویش ایران 1430» پویشی است که با پخش ویدئوهای ارسالی مردم با موضوع امیدبخشی در این ایام دهه فجر به  روی آنتن می‌رود.

- برنامه «واکنش سریع» شامل آیتم‌هایی مرتبط با تاریخچه انقلاب اسلامی، چهره‌های مؤثر و همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی تولید و پخش خواهد شد. همچنین در آیتم مربوط به «دوران شاه»، مسائل مربوط به دوران پهلوی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا نسل جوان و نوجوان، بیشتر با اتفاقات دوران پهلوی آشنا شوند.

- برنامه گفت‌وگومحور «دکتر سلام» در گفت‌و‌گو با مسئولان وزارت بهداشت به ارائه گزارشی از پیشرفت‌های حوزه بهداشت و درمان می‌پردازد. همچنین خاطره‌گویی پزشکانی که در جریان انقلاب حضور داشتند، در این برنامه بازگو خواهد شد.

- در برنامه «رویش» به مسائل مربوط به کشاورزی قبل و بعد از انقلاب پرداخته خواهد شد. در این برنامه همچنین به قانون اصلاحات ارضی و خطراتی که برای کشاورزی کشور به وجود آورد، اشاراتی خواهد شد.

- «رادیکال» در 7 قسمت دستاوردهای علمی کشور در حوزه فضا، پزشکی، فناوری و ... معرفی می‌کند و با چهره‌های مؤثر در این حوزه، گفت‌وگو خواهد کرد.

- برنامه «پرستاره» به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت جوانان موفق در عرصه های مختلف علمی فرهنگی و اختراعات و نوآوری‌های آنها پرداخته می‌شود.

- برنامه «آوا نوا» به موضوع حماسه در ادبیات به ویژه انقلاب اسلامی به همراه موسیقی‌های حماسی پرداخته می‌شود.

- برنامه «صبحی دیگر»  با دعوت از میهمانان حوزه انقلاب اسلامی روایتی تاریخی انقلاب و دستاوردهای آن را بازگو می‌کند. همچنین این برنامه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد.

- «مدرسه تلویزیونی ایران» با افق عدالت آموزشی در پهنه ایران اسلامی و با فعالیت‌های مرتبط مناسبتی در سه ماهه دوم سال تحصیلی1401- 1402 پربار و پرتوان به کار خود ادامه می‌دهد. در این ایام دکور برنامه متناسب با حال و هوای جشن پیروزی انقلاب طراحی شده است. بازی‌های تعبیه شده در هر درس و به نسبت هر موضوع و مجموع نمایش‌ها با درنظر گرفتن محتوای درسی مرتبط با ایام طراحی و اجرا می‌شود.

- شبکه آموزش همچنین تولیدات کوتاهی درباره دهه فجر خواهد داشت.

شبکه قرآن و «عصر نادر»

- ویژه برنامه «منم بچه مسلمان» با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی در روزهای 12 و 22 بهمن‌ماه در ساعات 10:45 و 16 برای کوکان و نوجوانان به اجرای برنامه در سالن آمفی تئاتر کوثر می‌پردازد. همچنین عوامل این برنامه در روز 22 بهمن ماه مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن به صورت زنده برنامه خود را اجرا می‌کنند. ویژه برنامه «منم بچه مسلمان» از 18 تا 21 بهمن برنامه به صورت زنده از سالن آمفی تئاتر کوثر از ساعت 21:15  تا 22 پخش می‌شود.

- در ایام الله دهه مبارکه فجر ویژه برنامه «قرارگاه» از 12 تا 22 بهمن هر شب ساعت 20 تا 21 پخش خواهد شد. در این ویژه برنامه با حضور استاد قاسم تبریزی به بررسی موضوع اسلام ستیزی در زمان پهلوی اول و دوم خواهیم پرداخت. در هر برنامه از خاطرات ائمه محترم جمعه در زمان انقلاب بهره خواهیم برد. این برنامه که در گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما و به تهیه کنندگی میثم آقابیکی تهیه و تولید شده است با اجرای مهدی صفری پخش می‌شود.

- «تسبیح» و «تقرب» از دیگر برنامه‌های شبکه در این ایام است.

- برنامه «عصر نادر» در ایام الله دهه فجر به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بین‌الملل  با حضور مبلغان کشورهای مختلف جهان می‌پردازد. این برنامه کاری از گروه اطلاع‌رسانی و به تهیه‌کنندگی فرزاد صابر است.

شبکه سلامت و برنامه «پیرانه سر»

- برنامه‌های «دستاورد» و «پیرانه سر» ویژه این ایام روی آنتن شبکه سلامت می‌روند.

- همچنین برنامه‌های «پنجره باز»، «مادر و کودک»، «مثبت سلامت»، «کشیک سلامت»، «ضربان» و «دوربین سلامت» منعطف با این ایام روی آنتن می‌روند.

شبکه افق و ایران‌نامه

- برنامه «پازل» درباره دستاورد‌های علمی است که فعالیت‌هایی که به مرحله‌ای از تولید و کار اقتصادی رسیده‌اند، معرفی می‌کند، در این ایام روی آنتن می‌رود.

- «ایران‌نامه» با مقایسه کردن امکانات و پیشرفت‌های شهرهای مختلف کشور در چهل سال گذشته، پخش می‌شود.

- «خاطرات محله ما» خرده‌قصه‌هایی از نوجوان‌هایی است که از دوران صدر انقلاب خاطراتی را بیان می‌کنند، در این ایام روی آنتن می‌رود.

- «فرامتن» هر روز ساعت 19:30 به بررسی اخبار روز اختصاص دارد.

- «جهان‌آرا» هم به بررسی چالش‌های سیاسی داخلی می‌پردازد که شنبه ‌و دوشنبه در ایام دهه فجر ساعت 22 از شبکه افق پخش می‌شود.

- «خونه خودتونه» که به خانواده و سبک زندگی اختصاص دارد، هر روز ساعت 18 پخش می‌شود.

- «عیار» نیز مربوط به تحلیل‌های اقتصادی روز است که در این دهه سه‌شنبه ساعت 22 پخش می‌شود.

- همچنین دو برنامه «مدرسه همت» که مروری دارد به فعالیت‌های پرورشی مدارس و برنامه «مردمانه» هم خاطرات فعالیت های مردمی را بازگو می‌کند، در این دهه روی آنتن می‌روند.

شبکه مستند با اقتصاد پهلوی

- مستند «اقتصاد پهلوی» در این دهه روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این مستند به مسائل مالی و حوزه‌هایی همچون کلیات بودجه، تورم، بی عدالتی و نابرابری اقتصادی در دوران پهلوی اختصاص دارد.

- دو مستند «تجهیزات نظامی» و «جاسوسان صنعتی» نیز در این ایام روی آنتن می‌رود.

مستند «جاسوسان صنعتی» به کارگردانی مجتبی میناوند درباره جاسوسانی است که وارد حوزه صنایع کشور می‌شوند که با نفوذشان خرابکاری‌هایی را در آن صنعت اعمال می‌کنند. این مستند با پژوهش‌های گسترده، بسیاری از این جاسوسی‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ است که بیشتر آنها مربوط به بعد از جنگ‌ جهانی دوم است. میناوند در این مستند نیز همانند مستند موفق قبلی خود «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» دست روی موضوع حساسی گذاشته که کمتر کسی تا به حال سراغ آن رفته ‌است. این مستند آماده پخش از شبکه مستند سیماست.

شبکه جام‌جم و محله ایرانی

- برنامه «ایران سربلند» در 12 قسمت به مقایسه تطبیقی بین پیشرفت های کشور در دوازده حوزه موضوعی قبل و بعد انقلاب می پردازد و ترسیم چشم‌انداز آینده در آن موضوع، طبق آمار و اطلاعات رسمی سازمان های جهانی را روایت می‌کند.

- مستند «تاریخ سازان» در 10 قسمت به بازسازی وقایع مهم تاریخ انقلاب با استفاده از صدای شاهد و اصلی و قرار دادن صدا روی تصاویر بازسازی شده از همان موقعیت و اشخاص و بازگویی واقعیت رخدادهای تاریخ انقلاب می‌پردازد.

- مستند «مه زاد» با محوریت  معرفی زنان موفق در عرصه علمی و به تصویر کشیدن جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و اهتمام نظام به فراهم کردن زمینه رشد و پیشرفت اجتماعی و علمی بانوان ایرانی روی آنتن شبکه جام‌جم می‌رود.

- مسابقه «محله ایرانی» درباره برپایی مسابقه در مدارس ایرانی خارج از کشور در حوزه خلیج فارس و نشان دادن شور و اشتیاق نسل جدید ایرانیان ساکن خارج در کشور در ایام دهه فجر است.

* «شکوفه باران» جشنی با حضور عروسک ها و بازیگران حوزه کودک در ایام دهه فجر و برپایی استیج در روز راهپیمایی 22 بهمن در مسیر خیابان انقلاب و اجرای برنامه برای کودکان حاضر در مراسم سالگرد انقلاب  خواهد بود.

- «نیمکت» به مفاهیم گام دوم انقلاب برای گروه سنی نوجوان و ساده سازی آن بر مبنای داستانی در موقعیت های مختلف اختصاص دارد.

- «یادداشت‌های گمشده» هم به خاطرات اسدالله علم درباره فساد در دربار می‌پردازد.

- برنامه «برگی از یک کتاب» در 40 قسمت، پنج دقیقه‌ای از آنتن شبکه جام جم در ایام دهه فجر پخش می‌شود.

- همچنین این شبکه فیلم‌های مرتبط با انقلاب و جشنواره دهه فجر را برای علاقه‌مندان به هنر هفتم پخش می‌کند.

- مستند کوتاه «بدون شرح» کاری از گروه سیاسی در مورد عملکرد رژیم پهلوی در حوزه های سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی از زبان مقامات رژیم پهلوی به صورت میان برنامه پخش می‌شود.

- «کنکاش» در مورد دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی ایران و بررسی تبعات وابستگی رژیم پهلوی به آمریکا در سه برنامه در این ایام به صورت زنده پخش می‌شود.

- ویژه برنامه «رواق» با محوریت ابعاد فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی و دستاوردها فرهنگی دینی برای مخاطبان درنظر گرفته شده است.

- 10 برنامه مستند و فیلم سینمایی نیز از برنامه‌هایی است که شبکه جهانی جام‌جم در این ایام پخش خواهد کرد.

شبکه نسیم و «خانه جلال» بهروز افخمی

- «خانه جلال» که به تحلیل جریان های فرهنگی پیش و پس از انقلاب اختصاص دارد، در این دهه روی آنتن می‌رود.

- «دیدی نو»، «خاطرات انقلاب شیرین»، «طنزستان»، «نسیم آوا»، «نسیما»، «صعود» و «هفت ترانه» از دیگر برنامه‌های این شبکه در ایام دهه فجر است.

- «خاطرات انقلاب شیرین» گزارشی از خاطرات انقلاب است و منتخب برگزاری جشن‌ها در استان‌ها را نمایش می‌دهد.

- «طنزستان»  به طنزهای ارسالی از استان‌ها می‌پردازد.

- «نسیم آوا» که مربوط به آهنگ‌ها و موسیقی‌های انقلابی است.

- «نسیما» هم برنامه دوربین مخفی با موضوعات انقلاب اسلامی است.

- «صعود» به دستاوردهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

- «هفت ترانه» راجع به ترانه‌های انقلابی با رویکرد استانی است.

شبکه نمایش و برنامه «هفت»

- برنامه «هفت» در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش پخش می‌شود. این برنامه از هنرمندان، منتقدان و مسئولان فرهنگی و هنرى در حوزه سینما، برای گفت‌وگو، نقد، تحلیل و بررسی فیلم و سینما دعوت می‌کند.

برنامه سینمایی «هفت» به تهیه کنندگی محمد تنکابنی از دو بخش اصلی تشکیل شده؛ در نیمه اول برنامه شاهد میزهای موضوعی مبتلابه صنعت تصویر ایرانی هستیم و در آن موضوعاتی چون «ژانرهای مغفول»، «امر ملی و هویت ایرانی»، «اقتباس و ادبیات» و... پرداخته می‌شود. در فصل جدید برنامه هفت کمی فراتر از مسائل صنفی سینمای ایران، به آنچه مسیر پیش‌روی صنعت تصویر ایرانی را تسطیح می‌کند، پرداخته می شود. این قسمت با حضور کارشناسان مرتبط و مربوطه تدارک دیده شده است.

در بخش دوم که بخش اصلی برنامه است، میز نقد آثار حاضر در جشنواره چهل‌و‌یکم را خواهیم داشت که با دعوت منتقدان بحث و تبادل نظر خواهد شد.

گفتنی است، برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دوازدهم بهمن‌ماه تا پایان جشنواره هر شب ساعت 23 به مدت 120 دقیقه به صورت زنده از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

شبکه امید و سینما هویت

- «باشگاه امید» که از طریق دعوت از میهمان‌ها، استفاده از میان‌برنامه‌های مرتبط و پلاتوی مجری به موضوع مورد نظر می پردازد. این برنامه با اجرای علیرضا صادقی شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:30تا 21 پخش می‌شود.

- آیتم‌های «تریبون آزاد» با حضور در میان جمعی از نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان مدارس، نظرات آنان را در خصوص موضوعاتی طرح می‌کند و فضایی برای طرح مطالبات و مسائل آنان به ویژه مسائل مرتبط با این مناسبت خاص یعنی دهه فجر و پیروزی انقلاب و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی جویا می‌شود.

- «نورا» به تهیه کنندگی معین امید کوثر طلب ویژه برنامه مناسبتی شبکه امید است که از طریق پرداخت مستقیم به موضوع و دعوت از مهمانان و چهره‌های مختلف به بحث موردنظر می‌پردازد.

- «هم ارتفاع» با اجرای قاسم اکبری به گفت‌و‌گوی صریح و بی واسطه با مسئولین مرتبط با حوزه نوجوانان می‌‌پردازد.

- «نسل قاسم» با اجرای امیرحسن شاه تیموری در فصل دوم خود، به برجسته‌سازی و مطرح کردن گروه‌های جهادی به ویژه گروه‌های جهادی نوجوان در حوزه‌های مختلف اختصاص دارد. این برنامه از ساعت 19:30 تا 21 به روی آنتن می‌رود.

- «سینما هویت» که به تأثیرگذاری سینما بر هویت نسل جدید اختصاص دارد، نیز در این ایام روی آنتن می‌رود.

شبکه کودک و انیمیشن «روح شاه»

- برنامه «برپا» به معرفی دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی در قالب نمایش اختصاص دارد.

- انیمیشن «روح شاه» تولید مرکز همدان، برنامه «پاشوپاشو کوچولو» از جمله ویژه برنامه‌های دهه فجر شبکه کودک است.

- همچنین پویش «ایران عزیزم» با هدف هویت ملی و پرچم ایران توسط شبکه کودک برگزار می‌شود.

- همچنین جشنواره زمستانی شبکه کودک با تغییر کنداکتور شبکه نهال از دهه فجر آغاز خواهد شد.

7 انیمیشن در مرکز صبا

- مرکز پویانمایی صبا به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی تولیدات مناسبتی خود را در 7 عنوان انیمیشن در 114 قسمت و در مدت زمان 13 ساعت برای نمایش در این دهه به شبکه‌های مختلف سیما ارسال کرده است.

- مجموعه‌های انیمیشن «پاییز گرم»، «تلخند»، «پاییز گرم (سینمایی)»، «طلایه»، «روزگار حماسه»، «میرزا جان» و دیگر کلیپ‌های مناسبتی دهه فجر عناوین ارسالی است.

- مجموعه «پاییز گرم» در 12 قسمت 20 دقیقه‌ای با تکنیک سه بعدی رایانه‌ای طراحی و تولید شده به ماجراهای کودکی روستایی در پائیز سال 1357 می‌پردازد که برای یافتن پدرش راهی تهران می‌شود. این کودک روستایی در تهران با ماجراها و اتفاقاتی غیره منتظره مواجه می‌شود. ماجراهایی که با پیچ و خم‌ها و حوادث گوناگون به انقلاب اسلامی و 22 بهمن ختم می‌شود.

- «تلخند» به صورت میان برنامه تفریحی و سرگرمی در 29 قسمت یک دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت تولید شده است.

- مجموعه «میرزا جان» در 16 قسمت 16 دقیقه‌ای با تکنیک دوبعدی تولید شده و ماجرای آن پیرامون حوادث و رویداد های مهم دروان رضا شاه پهلوی و نیز به بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی و سیاسی آن دوران می‌پردازد.

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۶۵۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت