نتایج نظرسنجی ایسپا: نمایش‌خانگی مشتری ماهواره‌ها را کم کرد/ با تعطیلی پلتفرم‌ها مردم سراغ تلویزیون نمی‌روند!

میزان نوشت: نتیجه نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مرداد ۱۴۰۱ با موضوع «سنجش نگرش مخاطبین فیلیمو درباره برنامه‌های شبکه نمایش خانگی» منتشر شد.

نتایج نظرسنجی ایسپا: نمایش‌خانگی مشتری ماهواره‌ها را کم کرد/ با تعطیلی پلتفرم‌ها مردم سراغ تلویزیون نمی‌روند!

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مرداد ۱۴۰۱ طرح «سنجش نگرش مخاطبین فیلیمو درباره برنامه‌های شبکه نمایش خانگی» را به صورت تلفنی اجرا کرد که نتایج جالب توجهی در بر داشت. در این نظرسنجی که نظرات مخاطبان فیلیمو در سراسر کشور مورد سنجش قرار گرفته، پاسخگویان در محورهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

تاثیر فیلیمو در میزان مراجعه مخاطبانش به ماهواره

۶۳ درصد کاربران فیلیمو گفته‌اند در حال حاضر اصلاً از ماهواره استفاده نمی‌کنند؛ از مجموع این افراد، ۳۰.۱ درصد (۱۹ درصد کل پاسخگویان) گفته‌اند قبل از عضویت در این شبکه نمایش خانگی، ماهواره تماشا می‌کرده‌اند.
در این بخش از اعضای نمونه پرسیده شده است «میزان استفاده شما از ماهواره قبل از عضویت به چه اندازه بوده است؟ در حال حاضر به طور متوسط چند ساعت در هفته از ماهواره استفاده می‌کنید؟» در مجموع پاسخ‌ها نشان می‌دهد متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو کاهش داشته است. میانگین مصرف ماهواره بین اعضای این شبکه نمایش خانگی قبل از عضویت در این پلتفرم به طور متوسط در هفته حدود ۱۲ ساعت بوده است که این میزان بعد از عضویت به حدود ۲ ساعت در هفته رسیده است. (شایان‌ذکر است میانگین مدت‌زمان تماشای ماهواره بین اعضایی که از ماهواره استفاده می‌کنند قبل از عضویت در فیلیمو ۲۲.۱۱ ساعت در هفته بوده است و بعد از عضویت به ۳.۶۸ ساعت در هفته کاهش یافته است.)
همچنین ۷۷.۷ درصد اعضای این شبکه نمایش خانگی که ماهواره تماشا می‌کنند معتقدند میزان تماشای ماهواره آن‌ها کاهش یافته است. ۱۹.۱ درصد معتقدند فرقی نکرده و ۳.۲ درصد گفته‌اند بیشتر شده است.
در سؤالی دیگر از افرادی که گفته‌اند میزان استفاده آن‌ها از ماهواره کاهش یافته یا متوقف شده است پرسیده شده که «به چه دلیل در مقایسه با قبل کمتر ماهواره تماشا می‌کنید؟». در مجموع ۸۵.۱ درصد دلایل به جاذبه و مزایای محتوای این شبکه نمایش خانگی برمی‌گردد که توانسته نقش مؤثری بر کاهش تماشای ماهواره داشته باشد.

۸۳ درصد مخاطبان در کنار خانواده فیلیمو می‌بینند

همچنین از مخاطبان این شبکه نمایش خانگی سوال شد که «آیا در کنار خانواده به تماشای محتواهای فیلیمو می‌نشینند یا به تنهایی؟» که ۸۳.۸ درصد از مخاطبان اعلام کردند برنامه‌ها و فیلم‌های فیلیمو را در کنار خانواده می‌بینند و ۱۵.۸ درصد گفتند به‌تنهایی. براساس نظرسنجی انجام‌شده، ۷۸.۱ درصد از مخاطبان هم گفته‌اند که افراد زیر ۱۸ سال و کودکانشان در خانواده از برنامه‌های فیلیمو استفاده می‌کنند.

مخالفت ۸۰ درصدی با ایجاد محدودیت در شبکه نمایش خانگی

در سوالی از مخاطبان سوال شد که آیا با ایجاد محدودیت در شبکه نمایش خانگی موافق هستید و یا خیر که ۷۹.۴ درصد از مخاطبان با ایجاد محدودیت در شبکه‌های نمایش خانگی مخالف بودند. در ادامه این نظرسنجی از مخاطبان سوال شد که در صورت ایجاد محدودیت و یا توقف فیلیمو چه رسانه‌ای را جایگزین خواهند کرد. ۵۰.۲ درصد از مخاطبان گفته‌اند که از سایت‌های اینترنتی برای تماشای فیلم، سریال و برنامه‌های سرگرمی استفاده خواهند کرد. ۸.۷ درصد از مخاطبان نیز برنامه‌های صداوسیما را جایگزین پلتفرم‌ها خواهند کرد.

شایان ذکر است ۶۵.۹ درصد افراد نمونه در این نظرسنجی مرد و ۳۴.۱ درصد زن بوده‌اند. میانگین سن پاسخگویان نیز ۳۶.۴ سال است. ۷۲ درصد افراد نمونه دارای تحصیلات دانشگاهی و ۷۷.۹ درصد متأهل هستند.

کد مطلب: ۳۶۵۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت