نشان قلم مقدس روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد/وزیر فرهنگ: پس از پیروزی انقلاب روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را پر کرده‌اند

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده مرحوم رضا مقدسی از نشان قلم مقدس روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت رضا مقدسی روز چهارشنبه در تالار روردکی رونمایی شد.

نشان قلم مقدس روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد/وزیر فرهنگ: پس از پیروزی انقلاب روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را پر کرده‌اند

نشان قلم مقدس برای تراز انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه در تالار رودکی رونمایی شد.

آئین نکواشت مرحوم رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، خانواده مرحوم مقدسی و دیگر دست‌اندرکاران حوزه رسانه و خبرنگاران در محل تالار رودکی برگزار شد.

*استادِ مرحوم مقدسی: شیوه ما «شاگرد استادی» بود

در ابتدای این مراسم، سید وحید عقیلی، استاد مرحوم مقدسی، گفت: امروز شروع ششمین سال درگذشت مرحوم مقدسی است و من افتخار راهنمایی و مشاوره او را داشتم و نمی‌دانستم به بیماری دچار است. ایشان بروز نمی‌داد و دلیل آن هم این بود که مثل نامش به همه چیز رضا بود و به تقدیر الهی رضایت داشت. در بحث آموزش شیوه‌ای با عنوان استاد شگردی داریم و یک شیوه دیگر شاگر استادی، که من مفتخر به نوع دوم آن بودم و یاد رضا مقدسی عزیز را گرامی می‌دارم.

*رونمایی از نشان قلم مقدس

در بخش بعدی آیین نکوداشت، از نشان قلم مقدس رونمایی شد. در این بخش پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم و فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به دعوت مجری برنامه به روی صحنه آمدند و از این نشان رونمایی به عمل آمد. 

*قرائت دلنوشته فرزند مرحوم مقدسی

پس از آن اعضای خانواده رضا مقدسی اولین‌نشان قلم مقدس را دریافت کردند و صدرا مقدسی فرزند مرحوم مقدسی، دلنوشته‌ای خطاب به پدرش برای حاضرین در مراسم خواند.

پس از قرائت دلنوشته فرزند مرحوم مقدسی، وزیر ارشاد سفر کربلای معلی  به خانواده مقدسی هدیه داد.

*تعریف پیشکسوتان و دست‌اندرکاران رسانه از روزنامه‌نگار تراز انقلاب

در بخش بعدی مراسم ویدیویی از تعریف روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی پخش شد که در آن محمدحسین صفار هرندی سیاستمدار و روزنامه‌نگار پیشکسوت، پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و مدیر مسئول سابق کیهان هوایی، عبداله گنجی مدیرمسول روزنامه همشهری و برخی دیگر از پیشکسوتان و صاحب نظران عرصه روزنامه‌نگاری هرکدام به تعریف خود از روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی پرداختند.

*تجلیل از چهار روزنامه‌نگار پیشکسوت

تجلیل از روزنامه‌نگاران پیشکسوت عرصه روزنامه نگاری انقلاب اسلامی بخش بعدی برنامه را تشکیل می‌داد. در این بخش جوایز و تقدیرنامه‌ها توسط وزیر محترم فرهنگ به محمود عبدالحسینی عکاس مطبوعاتی، مهدی محسنیان راد پیشکسوت حوزه روزنامه‌نگاری، فتح الله جوادی مدیرمسئول اطلاعات هفتگی و عباس ملکی عکاس مطبوعاتی، اولین‌نشان قلم مقدس اعطا شد.

پس از مراسم تجلیل محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ پشت تریبون قرار گرفت و ضمن گرامیداشت آغاز ایام مبارک دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و همچنین در حوزه روزنامه‌نگاری در کشور تحول بنیادی ایجاد کرد. چند نسل مهم از روزنامه‌نگاران را داریم که پس از انقلاب به جامعه معرفی شده و منشا خدمات بسیاری بودند.

اسماعیلی افزود: خوشحالم که در روز اول دهه فجر و در میان تمام برنامه‌های وزارت ارشاد، این جلسه را شاهدیم و ادای دینی به جامعه رسانه‌ای کشور شد. ما در وزارتخانه در حوزه‌های فرهنگی و هنری و سینمایی رویدادهای متنوعی داریم و جای چنین رویدادی خالی بود. امیدواریم این رویداد در سال‌های آینده به یک جریان سازنده تبدیل شود.

*روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در جامعه پر کردند

وی افزود: حرفه روزنامه‌نگاری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شده و  روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در جامعه پر کرده‌اند. روزنامه نگاری از اولین مقولات وارداتی از غرب است از وقتی که عباس میرزا تصمیم گرفت با مشورت مستشاران اروپایی عقب افتادگی‌های کشور را جبران کند  سه محصل به فرنگ فرستاد و صالح شیرازی اولین روزنامه کاغذی را ترجمه و در ایران منتشر کرد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: حوزه روزنامه نگاری از زمان مشروطه در کشور ما حرفه‌ای بود و از دوره‌های متاخر خود نیز بعضا جلوتر بود. انقلاب اسلامی حوزه روزنامه نگاری را هم در کشور ما متحول کرد و ما چند نسل مهم از روزنامه نگاران را داریم که پس از انقلاب اسلامی به جامعه معرفی شدند و منشا خیر و برکت بسیاری بودند. حرفه روزنامه نگاری در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که جایگاه مردم در آن تغییر کرد بسیار برجسته شد و تعداد زیادی از روزنامه نگاران موفق این حوزه امروز هم در حال خدمت هستند.

اسماعیلی افزود: در میان تمام عناصر وارداتی در کشور در فرهنگ و هنر شاید حوزه روزنامه و روزنامه نگاری بوده که بیشترین انتظار را با حوزه باورهای دینی و سنتی جامعه پیاد کرده است.

*معرفی چنین شخصیتی چون مرحوم مقدسی می‌تواند جریان‌ساز باشد

وزیر فرهنگ اظهار داشت: مرحوم رضا مقدسی در زندگی کوتاه خود درخشید و صحبت‌ها و عملکرد ایشان نشان می‌دهد او یک روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی با دغدغه‌های حرفه‌ای و دغدغه‌های اصلاحی با نگاه دینی و ایدئولوژیک است. امیدوارم این نامگذاری منشا خیرات و برکات باشد. امروز بخش عمده ای از تولید خبر از حوزه مکتوب به فضای مجازی رفته و ما با پدیده‌های نوینی روبرو هستیم که کار مدیریتی دشواری را می‌پذیرد، اما معرفی چنین شخصیتی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

*تنها به برگزاری یک جلسه نباید اکتفا شود

وی درباره روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی گفت: تراز انقلاب اسلامی در روزنامه نگاری ترازی فاخر است که هم اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در آن رعایت شده و هم اصول اعتقادی به جریان حاکمینی و دینی در اجتماع را دنبال می کند و هم دغدغه‌های حرفه‌ای و اصلاحی با نگاه انتقادی و ایدپولوژی را دارد و مقدسی توانسته بود این دو را با هم جمع کند. چنین شخصیتی می‌تواند به عنوان نماد در روزنامه‌نگاری کشور باشد و تنها به برگزاری یک جلسه نباید اکتفا شود.

لازم به ذکر است که نشان قلم مقدس همه‌ساله به‌عنوان جایزه «روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی» به روزنامه‌نگارانی اعطاء خواهد شد که بر اساس انتخاب هیاتی از اساتید روزنامه‌نگاری، معرفی می‌شوند. ساز و کار اجرایی این جایزه هم تدوین شده که همه ساله بر اساس آن به روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی اهدا خواهد شد.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۵۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت