چه کسی اکبر عبدی را وارد تلویزیون کرد؟

ایرنا نوشت: امروز ۲۷ بهمن، سالمرگ مرحوم رضاژیان هنرپیشه و کارگردان تئاتر و سینماست. هنرمند قابلی که در سن ۵۱ سالگی درگذشت و عمر کوتاهش کفاف بازی و ساخت آثار هنری بیشتری را به او نداد.

چه کسی اکبر عبدی را وارد تلویزیون کرد؟

آنهایی که سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ پای گیرنده‌های تلویزیونی خود می‌نشستند، مجموعه تلویزیونی که در یک محیط روستایی کوچک ساخته شده بود را حتما یادشان هست. در هر بخش این سریال ۶ قسمتی که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد، یک ضرب المثل در قالب داستانی اثر گذار و آموزنده به تصویرکشیده می‌شد. اصلا این سریال به همین خاطر مثل آباد نام گرفته بود. سریالی که به کارگردانی رضا ژیان در سال ۱۳۶۰ ساخته شده بود.

رضا ژیان و همسر نمایشنامه نویس و شاعرش زویازاکاریان داستان‌های این مجموعه را در ۶ قسمت نوشته بودند که نام آنها از شش ضرب المثل علم‌علم، درد علم / زری که نبود توی علم، ناخوش خر خورده!، عجب سرگذشتی داشتی، کل‌علی!، نه شیر شتر، نه دیدار عرب (تا مرا دم تو را پسر یاد است / دوستی من و تو بر باد است)، تخم‌مرغ‌دزد، شتردزد می‌شود و قربون بند کیفتم، تا پول داری رفیقتم؛ گرفته شده بود.

این سریال که ژیان نیز در آن بازی می کرد، بسیار مود توجه بینندگان قرار گرفت.

مرحوم ژیان در سال ۱۳۶۱ این بار با بازی در سریال کودکانه محله برو بیا به کارگردانی داریوش مودبیان خوش درخشید. این مجموعه یک سال بعد از سیما پخش شد. هدف از ساخت این سریال، آشنایی کودکان با واژه قانون و کاربرد آن در زندگی روزمره در قالب طنز بود.

 

محله بهداشت که سال ۱۳۶۳ از تلویزیون پخش شد دیگر کار ژیان در حوزه کودکان بود. این سریال که از شبکه دو سیما پخش شد با هدف آشنایی کودکان با قانون و بهداشت و کاربرد بهداشت در زندگی روزمره بود. ژیان در این سریال بازی کرد.

 

ژیان علاوه بر این آثار در فیلم های سینمایی و نمایش هایی چون حالت چطوره مش رحیم، گلدونه خانوم، قمر در عقرب، خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزاتقی خان امیرکبیر، عشق فیلم، مسافر ری و ... بازی کرده است.

 

عمر رضا ژیان بیشتر قد نداد و او ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ در بیمارستانی در شهریار درگذشت.

 

کد مطلب: ۳۶۵۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت