وقتی سخنگویان نهادهای دولتی خود را تنها ملزم به پاسخگویی به مجری تلویزیون می‌دانند

مورد عجیب المیرا شریفی‌مقدم

آیا عبدالمطهر محمدخانی و دیگر سخنگویان سایر نهادها، همان‌طور که خود را ملزم به پاسخگویی به المیرا شریفی‌مقدم می‌دانند نسبت به ابراز نارضایتی دیگر شهروندان از وضعیت موجود نیز حساسند؟ یا تبدیل شدن شریفی‌مقدم از یک مجری و گوینده خبر به سلبریتی، موجب شده است تنها پاسخگوی او باشند و از این اتفاق باید با عنوان «مورد عجیب المیرا شریفی‌مقدم» یاد کرد؟

مورد عجیب المیرا شریفی‌مقدم

المیرا شریفی‌مقدم، مجری و گوینده خبر، توئیت می‌زند «دقایقی پیش با ۱۳۷ تماس گرفتم گزارش کنم کوچه و خیابان‌های اصلی و فرعی منطقه سکونت از صبح تا الان یخ زده و هیچ شن و نمک‌پاشی صورت نگرفته، اپراتور گفت کل تهران همینه و قطع کرد.» عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بلافاصله پاسخ می‌دهد: «ممنون بابت تماس و تذکر و عذرخواهی بابت رفتار همکارم. البته در اوج بارش الویت همکارانم پاکسازی و شن‌پاشی بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است. با این حال بسته‌های شن باید برای تمام معابر و کوچه‌ها در دسترس باشد. برای پیگیری موضوع و جبران رفتار همکارم اقدام می‌شود.» این توئیت و پاسخ آن که به همین یک مورد هم محدود نیست موجب طرح این پرسش می‌شود که آیا عبدالمطهر محمدخانی و دیگر سخنگویان سایر نهادها، همان‌طور که خود را ملزم به پاسخگویی به المیرا شریفی‌مقدم می‌دانند نسبت به ابراز نارضایتی دیگر شهروندان از وضعیت موجود نیز حساسند؟ یا تبدیل شدن شریفی‌مقدم از یک مجری و گوینده خبر به سلبریتی، موجب شده است تنها پاسخگوی او باشند و از این اتفاق باید با عنوان «مورد عجیب المیرا شریفی‌مقدم» یاد کرد؟

از گویندگی خبر تا سلبریتی تلویزیون

المیرا شریفی‌مقدم از اوایل سال ۱۳۷۸ وقتی ۱۸ ساله و پشت‌کنکوری بود از طریق تست گویندگی وارد شبکه تازه تاسیس «خبر» شد و بعد از طی دوره‌های گویندگی به استخدام این شبکه درآمد. او که سابقه ۲۲ سال همکاری با این شبکه را در کارنامه کاری خود دارد مسیر تبدیل شدن به سلبریتی تلویزیون را به مدد شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام و توئیتر طی کرد. شریفی‌مقدم که روایتش از قتل پدرش از جمله توئیت‌های بسیار دیده‌شده‌اش بود، جدا از توانمندی‌اش در اجرا، به خاطر اشک‌هایش در حین خواندن خبرهایی چون خبر مربوط به آمار نهایی کشته‌شدگان فاجعه منا یا گفت‌وگو روی آنتن زنده با همسرش، داوود عابدی، هم شناخته می‌شود. او که این روزها دویست‌وچهل‌وهشت هزاروششصدوسی دنبال‌کننده در توئیتر و ۵۲۵ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد فاصله گویندگی خبر تا سلبریتی تلویزیون‌شدن را به مدد همین شبکه‌های اجتماعی فیلترشده در ایران طی کرده است.

از شبکه خبر به شبکه دو

دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که خبر آمد یک ماه پس از توئیت المیرا شریفی‌مقدم در انتقاد از حوادث پیش‌آمده در بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا در مشهد، این گوینده خبر، برای مدتی نامعلوم، از آنتن تلویزیون حذف شده است. اگرچه برخی، این حذف را به عنوان ممنوع‌التصویری تعبیر کردند ولی خود او، دوری از گویندگی خبر را به مرخصی‌اش برای ادامه تحصیل نسبت داد. آغازگر این ماجرا، محمد زارعی، خبرنگار ورزشی همشهری بود. او توئیت کرد: «مهم و فوری؛ المیرا شریفی‌مقدم، گوینده اخبار شبکه‌خبر به خاطر توئیت درمورد اتفاقاتی که برای بانوان کشورمان در جریان بازی تیم‌ملی با لبنان افتاد، ممنوع‌الکار شد. خانم شریفی از مجریان شجاع صداوسیما بودند که در گذشته هم در مورد مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم واکنش‌های محکمی داشتند.» چند ساعت پس از این توئیت، شریفی‌مقدم در واکنشی، خبر داد که به علت تحصیل در مقطع دکتری، از تلویزیون، مرخصی گرفته است. او در توئیتر نوشت: «ترم چهارم مقطع دکتری علوم ارتباطات؛ وقت گرفتن مرخصی و زمان برای کسب آمادگی برای شرکت در آزمون جامع است. برقرار باشید.» در ادامه، چند خبر و اظهار نظر دیگر، نشان داد که گویا این مرخصی اجباری است و براساس شرط‌وشروطی که صداوسیما برای ادامه کار او گذاشته است، قرار است مدتی از آنتن تلویزیون دور باشد. از جمله این توئیت که در آن چنین آمده بود: «خبر ممنوع‌الکاری المیرا شریفی‌مقدم کذب محض است. صرفاً بنا به اختلاف نظر موجود فی مابین معاون سیاسی صداوسیما و ایشان، توافقاتی برای ادامه همکاری صورت پذیرفته است. در این مورد، حق کاملاً با جناب خدابخشی است و این بانوی محترم باید به حدودِ کنشگری رسانه‌ای خود بیشتر واقف شود.»

این گوینده خبر تلویزیون، پس از برخورد نامناسب با زنان و دخترانی که برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان قصد ورود به ورزشگاه امام رضا را داشتند، در توئیتی نوشته بود: «فیفا هنوز بیدار نشده؟ یک بلیت‌فروشی ساده را بلد نیستند انجام بدهند، چه برسد به حل مشکلات کلان اقتصادی.» این اظهارنظر شریفی‌مقدم، به مذاق بسیاری خوش نیامد. تا آن‌جا که ناچار به پاک کردن توئیت پیشین خود شد و حتی دست به عذرخواهی هم زد. او در همین رابطه توئیت کرد: «من که عاشق ایرانم و می‌دانید که فوتبال هم خیلی دوست دارم. متاسفانه با برداشت اشتباه از توئیت صبح، وطن‌فروش و خائن و مزدور لقب گرفتم! مجبور شدم توئیت را پاک کنم و از مخاطبانم عذرخواهی می‌کنم.»

این گوینده اخبار شبکه خبر پس از حدود یک ماه دوری از قاب تلویزیون، ۲ خرداد ۱۴۰۱ در برنامه صبحگاهی «خبر ۷» شبکه خبر حضور یافت. او که در آخرین تجربه اجرای خود در شبکه خبر، از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ به عنوان مجری برنامه صبحگاهی «چاپ اول» فعالیت می‌کرد بعد از توقف تولید این برنامه به دلیل تغییروتحولات معاونت سیاسی سازمان صداوسیما در شبکه خبر و همچنین براساس خبرهای تاییدنشده مبنی بر تاثیر توئیت‌هایش، دیگر جلوی دوربین نرفته بود.

سرانجام ۱۲ آذر بود که خبر آمد المیرا شریفی‌مقدم، گوینده بخش‌های خبری تلویزیون، برای مدتی به سمت اجراهای تلویزیونی رفته است. شریفی‌مقدم در واکنش به این جمله که «گفته می‌شود از گویندگی خبر خداحافظی کرده‌اید، آیا از این پس باید شما را به عنوان مجری تلویزیون بشناسیم؟» به بیان این پاسخ بسنده کرد: «فقط می‌خواهم حوزه دیگری از اجرا را برای مدتی تجربه کنم. ۲۲ سال گوینده خبر بودم و برای مدت یک سال به معاونت سیما آمده‌ام تا فضای اجرا را بیشتر تجربه کنم.» و این‌گونه شد که المیرا شریفی‌مقدم مجری ثابت برنامه «صبحانه ایرانی» شد که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه دو می‌رود.

مدیران خود را تنها پاسخگوی یک نفر می‌دانند؟

توئیت‌های المیرا شریفی‌مقدم با کوچ از شبکه خبر به شبکه دو، همچنان مورد توجه مدیران است. او توئیت می‌زند: «هر هفته مسائل مختلف را در بخش مطالبه برنامه صبح بررسی می‌کنیم؛ مثل آلودگی هوا، مسکن یا گرانی لوازم خانگی. به میانه هر هفته که می‌رسیم مسئولان آن حوزه و برخی نمایندگان مردم در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس، حاضر به پاسخگویی در برنامه نمی‌شوند.» و مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به سرعت پاسخ می‌دهد: «در خدمتم.» پرسش‌وپاسخی که این تصور را ایجاد می‌کند که برخی مدیران‌مان خود را تنها ملزم به پاسخگویی به آن‌ها می‌دانند که دیده می‌شوند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۶۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت