شاهد احمدلو فصل دوم «چشم‌بندی» را می‌سازد/ مدیران تلویزیون خواسته‌اند نگاه انتقادی داشته باشیم

شاهد احمدلو از ساخته شدن فصل دوم مجموعه تلویزیونی «چشم‌بندی» خبر داد.

شاهد احمدلو فصل دوم «چشم‌بندی» را می‌سازد/ مدیران تلویزیون خواسته‌اند نگاه انتقادی داشته باشیم

شاهد احمدلو (کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون) که سریال «چشم‌بندی» این روزها به کارگردانی او از شبکه سه سیما پخش می‌شود، درباره ساخت این سریال گفت: در قدم اول فیلمنامه «چشم‌بندی» بود که به سراغ من آمد. در واقع کارگردانی این سریال طبق روال هر فیلمنامه‌ای به من پیشنهاد شد و من هم طبق روال کاری‌ام فیلمنامه را خواندم و بعد با تهیه‌کننده کار آقای سلیم ثنایی قرار گذاشتیم و همکاری ما رقم خورد اما مهم‌ترین ویژگی که منجر به رقم خوردن این همکاری شد فضای کارآگاهی این مجموعه بود که کمتر تجربه شده یا حداقل مدت‌هاست که اصلا تجربه نشده است.

احمدلو خاطرنشان کرد: این ویژگی یک معیار خیلی مهم بود که بتوانیم سریالی طنز بسازیم که تا امروز نمونه‌اش یا خیلی کم است یا اصلاً ساخته نشده است. تعاملاتی که با تهیه‌کننده سریال داشتم، نوع سلیقه، چیدمان بازیگران، نگاهی که به روش تولید داشت و از طرفی پخش این سریال در شبکه سه برای من خیلی مهم بود و تصمیم گرفتم در این پروژه حضور داشته باشم.

این کارگردان درباره اهمیت پخش «چشم‌بندی» در شبکه سه سیما گفت: شبکه سه در بین دیگر شبکه‌های تلویزیون از مخاطبان بیشتری برخوردار است و سریال‌های طنز در این شبکه به خاطر پیشینه‌ای که در تولید و پخش آثار طنز داشته بسیار پرمخاطب‌تر است و احتمال دیده شدن سریالی اینچنین در این شبکه بسیار بیشتر است.

وی افزود: در قدم اول قرار بود «چشم‌بندی» یک مجموعه سیت‌کام باشد و بر اساس همین ساختار بودجه این سریال تعیین شده بود اما پس از بررسی بیشتر با تعاملی که با نویسنده و تهیه‌کننده داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید سریال را از این قالب خارج کنیم چراکه تعداد لوکیشن‌های سریال بالاست و شخصیت‌های بسیاری دارد و از طرفی قصه آن قابلیت این را دارد که در قالبی دیگر ساخته شود. با توجه به اینکه تهیه‌کننده دغدغه بالا بردن کیفیت سریال را داشت و تجربه قبلی که ایشان در ساخت سریال داشتند ما را به این سمت و سو برد و سریال را از قالب سیت‌کام خارج کردیم.

این کارگردان با اشاره به نگاه اجتماعی که در سریال «چشم‌بندی» وجود دارد، تأکید کرد: طبیعتاً هر مجموعه‌ای برای اینکه بتواند جای خود را در دل مخاطب باز کند باید نیم‌نگاهی هم به جامعه خود و دغدغه‌های آدم‌های جامعه داشته باشد که این مورد می‌تواند حساسیت‌ها را بیشتر کند اما این ویژگی می‌تواند در حدی نباشد که دست‌اندازهای پر فراز و نشیبی برای سریال ایجاد کند و ما را از آنچه که در ذهن داریم دور کند. با توجه به اینکه حامی مالی این سریال بیمه مرکزی و بخش تأمین خسارت است تعامل خوبی با مدیران بیمه داشتیم و معیارهای مالی که برای حامیان مالی این سریال وجود داشت در حد لایه‌های زیرین کار قرار گرفت و سریال به شعارزدگی‌های کلیشه‌ای آلوده نشد و توانستیم یک مجموعه داستانی را تعریف کنیم که خاستگاه حامی مالی کار هم در آن رعایت شده باشد.

احمدلو درباره تأثیر معیارهای حامی مالی سریال بر کیفیت این اثر و نحوه تعامل تولیدکنندگان با حامیان مالی گفت: در بسیاری مواقع شاهد هستیم که معیارهای مالی به کیفیت اثر آسیب می‌زند. تهیه‌کننده این مجموعه قبلاً سریال «پلاک ۱۳» را تولید کرده است که در فضای بسیار متفاوتی ساخته شده است و به طور کل قصه متفاوتی روایت می‌کند و البته این تجربه میدانی باعث شد که ضعف‌های سریال قبلی در «چشم‌بندی» وجود نداشته باشد. یکی از نکاتی که برای من بسیار مهم بود همین نکته بود که معیارهای سرمایه‌گذاران بر کیفیت سریال تأثیر منفی نداشته باشد به همین دلیل با مدیران بیمه جلساتی گذاشتیم و با تجربه‌ای که نویسندگان مجموعه به دست آورده بودند به تعاملی رسیدیم که همه معیارهای حامیان مالی بدون اینکه تبلیغاتی، مستقیم و شعارزده باشد در سریال وجود دارد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «آقا و خانم سنگی» در ادامه اظهار داشت: فصل دوم سریال «چشم‌بندی» در مرحله پیش تولید و نگارش است و جالب است بگویم که خود مدیران تلویزیون به ما پیشنهاد داده‌اند که نگاه اجتماعی سریال بیشتر و نقدهای آن جدی‌تر باشد. به ما پیشنهاد دادند که مسائل روزی که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند در فصل دوم این مجموعه بیشتر باشد و به نظر من این دیدگاه بسیار مهم و مناسبی برای جلب نظر مخاطب بیشتر در فصل دوم است اما آنچه که اهمیت دارد این است که این ایده فقط در حد حرف و اجرای آن در مرحله تولید نباشد و مسئولان در زمان پخش هم جسارت این را داشته باشند که سریال‌ها با رویکرد اجتماعی منتقدانه روی آنتن بروند. متأسفانه شرایط بخش تولید و پخش با هم تفاوت دارد، در تولید صحبت‌های زیادی می‌شود و وعده‌های بسیاری داده می‌شود که در زمان پخش هیچ یک از این صحبت‌ها و وعده‌ها تحقق پیدا نمی‌کند.

وی افزود: هرچند که در پخش با یکسری محدودیت‌ها مواجه شدیم خوشبختانه این محدودیت‌ها در حدی نبود که به کلیت اثر آسیبی وارد کند و اگر این دیدگاه در فصل دوم هم وجود داشته باشد و با توجه به تأکید مدیران که خواستار عمیق‌تر شدن نیم نگاه اجتماعی سریال شده‌اند، قطعاً مخاطبان بیشتری جذب این سریال می‌شوند.

احمدلو درباره قصه فصل دوم «چشم بندی» اظهار داشت: پرونده‌ای که در فصل اول روایت شده یک پرونده واقعی است که از میان چندین پرونده در بیمه انتخاب شده است؛ این قصه در این فصل به پایان می‌رسد و در راستای سیاست شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی بیمه پرونده بسیار مهم دیگری که آن هم رگه‌های کارآگاهی دارد انتخاب خواهد شد ولی بازیگران اصلی فصل اول از جمله حمید لولایی، مرجانه گلچین، سروش جمشیدی و شهرام قائدی در این فصل مشترک هستند و امیدوارم فصل دوم هم مثل فصل اول با اقبال مخاطب روبرو شود.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: مهم‌ترین گلایه‌ای که می‌توانم مطرح کنم این است که انتظار مخاطب این بود که زمان پخش این مجموعه در ساعت مناسب‌تری باشد تا مخاطب در پخش اول فرصت تماشای این اثر را داشته باشد. اما به هر حال من بر این عقیده‌ام که یک کار خوب می‌تواند مسیر خود را باز کند و نظر مخاطبان را به خود جلب کند و خوشبختانه برای «چشم بندی» هم این اتفاق رخ داد. از تک تک عوامل فنی و هنری کار، از گروه تدارکات تا دیگر بخش‌ها از جمله فیلمبردار، تهیه‌کننده، نویسنده و… هر کس که در این سریال با انگیزه و با یک هدف آن هم اینکه بتوانیم سهمی در روحیه بخشیدن به مخاطبان تلویزیون داشته باشیم.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۶۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت