کارگردان سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین»:

دنبال احیای موجودات منقرض شده هستیم

۲ قسمت پایانی فصل اول سریال پویانمایی «چل پله زیر زمین» که در ۱۳ قسمت تهیه ‌شده بود، ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه روانه آنتن شبکه کودک می‌شود.

دنبال احیای موجودات منقرض شده هستیم

 علیرضا طاهری تهیه‌کننده و کارگردان سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین»، محصول‌ مرکز انیمیشن سوره درباره ایده ساخت این پویانمایی عنوان کرد: ایده این سریال پویانمایی برای نسیم خراشادی‌زاده بود که من از آن استقبال کردم. سال‌هاست کار انیمیشن می‌کنم و دوست داشتم اثری متفاوت خلق کنم که برای مخاطب جذاب باشد.

وی ادامه داد: سپس با پیشرفت جلسات هم‌اندیشی و رسیدن به یک مفهوم کلی از داستان، در سومین دوره رویداد «رویازی» شرکت کردیم تا بتوانیم پروژه را به سرانجام برسانیم.

کارگردان «چل پله زیر زمین» با بیان اینکه پیش از تولید هر اثر باید مخاطب را شناخت، مطرح کرد: کودکان و نوجوانان امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی بیشتر سوال می‌کنند تا اطلاعات جدیدی بدست آورند. پیش از تولید این سریال پویانمایی که درباره بازگشت موجودات منقرض شده به چرخه زندگی‌ست، برای من هم این سوال به وجود آمد که این محتوا چگونه می‌تواند برای مخاطب سنی هدف موثر واقع شود در این زمان نویسنده با انجام مطالعات روانشناختی و گفتگو با گروه سنی مذکور که توانسته بودند با موضوع اثر ارتباط بگیرند، من را در ساخت این اثر قانع کرد.

طاهری در پاسخ به این پرسش که از ابتدا همه شخصیت‌ها در فیلمنامه مطرح شده بود، تاکید کرد: برخی از شخصیت‌ها را به لحاظ فُرم تنوع و تغییر دادیم تا برای‌ مخاطب کودک و نوجوان جذاب و تنوع بصری داشته باشد. همچنین تلاش کردیم شبیه آن را تماشاگر ندیده باشد. ۲ شخصیت بادکنک و خُرخُف را بعدا اضافه کردیم که در طول داستان دوستی بین آن‌ها به واسطه ویژگی‌های ظاهری برقرار می‌شود.

وی درباره طراحی کاراکترهای «چل پله زیر زمین» گفت: در صنعت انیمیشن بدین شکل است که‌ کاراکترها بر اساس آنچه نویسنده در ذهن خود ترسیم کرده و حتی ویژگی‌ها را روی کاغذ آورده است، طرح‌هایی زده می‌شود سپس از مرحله رنگ‌آمیزی، تست رنگ، روتوش و... عبور می‌کند تا به یک طرح کلی برای اجرا برسیم. پس از آن درباره اجرای بدن شخصیت صحبت می‌شود و اینکه به اصطلاح چه استخوان‌گذاری باید صورت بگیرد که سپس وارد مرحله متحرک‌سازی شود.

تهیه‌کننده «چل پله زیر زمین» در جواب به این سوال که این سریال انیمیشن از ابتدا فیلمنامه داشت یا نه، یادآور شد: زمانی که ایده‌ها پخته‌تر شد، شروع به نوشتن خلاصه داستان کردیم تا ببینیم چه حرفی برای مخاطب داریم. پس از آن پروسه نگارش فیلمنامه انجام شد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که من سعی دارم در کارهای خود به فیلمنامه وفادار باشم چراکه فیلمنامه‌نویس را مولف اصلی کار می‌دانم.

طاهری در ادامه قصه این سریال پویانمایی عنوان کرد: موجودات منقرض شده در آزمایشگاه «دکتر تور» به زندگی برمی‌گردند و «کوشا» قرارست مهارت‌های زندگی را به آن‌ها بیاموزد تا بتوانند به همزیستی برسند. ما این مهارت‌ها را در قالب داستان به مخاطب هدف ارایه می‌دهیم.

این فعال حوزه انیمیشن در پایان با اشاره به اینکه فعالیت در این حوزه در شهرستان مشکل‌تر است، خاطرنشان کرد: بزرگترین چالشی که تیم‌های تولید در شهرستان دارند، بحث نیروی انسانی‌ست چراکه نا سیستم آموزشی خوبی در حوزه انیمیشن نداریم و به تازگی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. ما برای تولید این سریال کلاس‌های غیرحضوری در بستر اینترنت برگزار کردیم و از طریق سایت‌ها و فضای مجازی فراخوان دادیم تا علاقه‌مندان و افراد توانمند این حوزه‌ را دریابیم. خوشبختانه موفق شدیم در کل کشور نیروسازی کنیم و از کسانی بهره ببریم که در استودیو قاف حضور نداشتند اما برای ما کار می‌کردند.

فصل اول سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین»، تازه‌ترین محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی و تهیه‌کننده علیرضا طاهری و نویسندگی نسیم خراشادی‌زاده از یکم فروردین ماه همزمان با شروع سال ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه کودک رفت.

مخاطبان این اثر در ۱۱ قسمت گذشته شاهد ورود «کوشا» به آزمایشگاه محرمانه «دکترتور» برای بازگرداندن جانوران منقرض شده به چرخه زندگی بودند و در هر اپیزود از این سریال کمدی-فانتزی، مهارت‌هایی در قالب قصه به کودکان آموزش داده شد.

اعتماد کردن در دوستی، پذیرش مشکلات برای رشد و پیشرفت، کمک گرفتن از دیگران برای حل مسایل مختلف، مراقبت از رازها، تسلیم نشدن در برابر مشکلات، ورزش و تحرک، ترسیم وضعیت آینده، آموزش بازی‌های مختلف و... از جمله مواردی‌ست که در این سریال پویانمایی بان پرداخته شده است.

همچنین ناگفته نماند که تاکنون بیش از ۵۵ هزار بازدیدکننده «چل پله زیر زمین» را در سایت تلوبیون تماشا کرده‌اند.

و اما در خلاصه داستان قسمت دوازدهم این سریال انیمیشن که ۱۲ فروردین ماه روی آنتن شبکه کودک می‌رود، آمده است: «زیپی» با دیگر موجودات شوخی‌هایی می‌کند که منجر به دلخور شدن و رنجش آن‌ها می‌شود چراکه تصور می‌کنند او در حال مسخره کردن آن‌هاست. پس در یک تصمیم جمعی به این نتیجه می‌رسند که با «زیپی» قهر کنند. «زیپی» متوجه این اتفاق می‌شود و در مشورت با «دکترتور» به این نتیجه می‌رسد که شوخی را نباید با مسخره کردن و آزار و اذیت دیگران اشتباه گرفت و از دوستان خود عذرخواهی می‌کند.»

در آخرین قسمت فصل اول این سریال پویانمایی که ۱۳ فروردین ماه روی آنتن می‌رود، قرار است درباره مشارکت و برنامه‌ریزی صحبت شود. در حقیقت کودکان در این قسمت می‌آموزند که چطور نقش‌های مختلف را در یک برنامه‌ریزی دقیق برعهده بگیرند.

در خلاصه داستان قسمت سیزدهم آمده است: «دکترتور» قصد دارد یک هیولای منقرض شده را به موجودات موزه اضافه کند؛ یک دایناسور عظیم‌الجثه گوشتخوار که «کوشا» آن را «نیش خنجری» می‌نامد. «کوشا» می‌داند که با برگشتن این موجود به دنیا، خطر بزرگی دیگر موجودات را تهدید می‌کند. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا با همکاری دوستانش زنجیره دی ان ای «نیش خنجری» را باز می‌کند تا سایر موجودات را از خطر بزرگ برای محیط زیست نجات دهد...»

فصل نخست «چل پله زیر زمین» در ۱۳ قسمت ۱۲ دقیقه‌ای نوروز ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه کودک (کانال نهال) پخش می‌شود. همچنین فصل دوم این مجموعه انیمیشن آماده نمایش شده است و در آینده‌ای نزدیک روی آنتن شبکه کودک می‌رود.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۶۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت