دوربین مخفی، کارشناس هندی و داستان‌های دیگر

مرور گاف‌های جنجالی یک سال اخیر تلویزیون به بهانه تعلیـق مدیر پخش شبکه نسیم در ادامه بخوانید.

دوربین مخفی، کارشناس هندی و داستان‌های دیگر

در ایام تعطیلات نوروزی، حواشی مختلفی دامن‌گیر برنامه‌های تلویزیون شد، اما یکی از عجیب‌ترین اتفاقات، به گافی برمی‌گشت که در شبکه نسیم سیما اتفاق افتاد و در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شد. به بهانه این اتفاق، نگاهی داشتیم به مواردی که در یک سال اخیر در شبکه‌های سیما به وقوع پیوسته است.

5b5493c4-a95e-4bfe-ba38-bf635b421328

بوسه دردسرساز

برنامه «چهار شگفت‌انگیز» شبکه نسیم، با ساختار دوربین مخفی پیش می‌رود. 4 جوان در موقعیت‌های گوناگون، قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند با صحبت‌ها و کارهای عجیب، خنده مخاطبان را برانگیزند؛ برنامه‌ای که از قضا بامزه است و تولیدی کم‌هزینه نیز دارد.
در یکی از قسمت‌های نوروزی این برنامه، یک دختر و پسر که از وجود دوربین خبر نداشتند، از جلوی آن رد شدند و... . آن چه که در تصویر دیده شد، به نسبت گاف‌های معمول پخش تلویزیونی، بی‌سابقه محسوب می‌شد و به همین دلیل، با بیانیه سریع عذرخواهی از سوی شبکه نسیم همراه شد. البته دوشنبه‌شب نیز برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر تعلیق مدیر پخش این شبکه را منتشر کردند؛ خبری که با واکنش رسمی این شبکه، تأیید یا تکذیب نشده است.

کارشناس فارسی‌زبان خارجی

خردادماه 1401، گاف برنامه «سیاست خارجی» شبکه سه ترند شبکه‌های اجتماعی شد. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام «سیدظفر مهدی» کارشناس هندی این برنامه که به زبان انگلیسی و با استفاده از مترجم، سخن می‌گفت، ناگهان وقتی نمی‌دانست صدا و تصویرش روی آنتن است، به فارسی سلیس چند کلمه‌ای صحبت کرد! البته مجری دوم برنامه که گفت‌وگو را انجام می‌داد، در توییتر توضیح داد که قبلش اشاره کرده این کارشناس ساکن تهران است و کسی را فریب نداده. نکته عجیب آن که از فردی که فارسی می‌دانست، با استفاده از مترجم و به زبان انگلیسی سؤال می‌شد! جالب‌تر آن که او کارمند صداوسیما و یکی از سردبیران شبکه پرس تی‌وی بود که به عنوان «روزنامه‌نگار مستقل» معرفی شده بود. مواردی که حواشی فراوانی به دنبال داشت.

ادعای عجیب درباره نماز

خرداد 1401 ماه پرحاشیه‌ای برای تلویزیون بود؛ چراکه در اواخر این ماه نیز کارشناس برنامه «طبیب» شبکه 3، در گفت‌وگو با مجری این برنامه، خواندن نماز را از عوامل بیشتر بودن آرتروز در کشورهای مسلمان نسبت به کشورهای دیگر دانست! در آن برنامه نیز که زنده بود، پیمان طالبی مجری برنامه واکنش خاصی به این ادعا نشان نداد و همین مسئله، باعث شد در نهایت معاونت سیما در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی، این برنامه را «تا اطلاع ثانوی با هدف اصلاح رویه‌های خلاف ضوابط» متوقف کند. برنامه «طبیب» در نهایت از اواخر تیرماه به آنتن بازگشت؛ در حالی که معاونت سیما در اطلاعیه‌ای دیگر، نوشت: «پس از انجام بررسی‌ها و تذکرات و رعایت ملاحظات لازم از سوی شبکه سه و عوامل برنامه برای پیشگیری از خطاهای احتمالی، مقرر شد این برنامه به آنتن برگردد.»

صهیونیست‌ستیزی رونالدو

در همان خرداد پرحاشیه 1401، یک گزارش عجیب نیز درباره صهیونیست‌ستیزی کریستیانو رونالدو ستاره مشهور فوتبال جهان روی آنتن تلویزیون رفت. عنوان گزارش، «پیراهنی که به غاصبان نرسید» است و اصل ماجرای آن، درباره روایتی از مسابقه تیم‌های ملی پرتغال و رژیم غاصب صهیونیستی است که در پایان آن، یکی از بازیکنان اسرائیل برای دریافت پیراهن رونالدو به سمت وی می‌رود، اما با پاسخ منفی مواجه می‌شود. تصاویر تزیینی گزارش که از مسابقه تیم‌های پرتغال و ایسلند است، همراه با یک تابلونوشته فتوشاپی در دستان رونالدو، از جمله گاف‌های مهم این گزارش‌اند. معاونت سیاسی صداوسیما چند روز بعد در گزارشی، واکنش‌ها به گزارش اولیه را مغرضانه دانست و عملاً زیر بار اشتباهات این گزارش فوتبالی - سیاسی نرفت.

حذف «طناز» از روبیکا

تعطیلات نوروزی 1402 البته حواشی دیگری هم در صنعت تصویر داشت. برنامه گفت‌وگومحور «طناز» که از پلتفرم روبیکا متعلق به همراه اول و نزدیک به سازمان صداوسیما پخش شد، برای چند مورد از جمله خوانندگی ژاله صامتی و بعضی صحبت‌های حاشیه‌ساز او حسابی پربازدید شد؛ مواردی که به شکل معمول، با ممیزی ساترا مواجه می‌شود. در نهایت در پایان تعطیلات نوروزی، همه 6 قسمت این برنامه به شکل کامل از روی خروجی پلتفرم روبیکا حذف شد و معاون ساترا نیز اعلام کرد به علت آن که این برنامه بدون مجوز این نهاد منتشر شده بود، قرار است بازبینی و پس از حذف بعضی موارد، دوباره منتشر شود. این اقدام ساترا آن هم در برابر پلتفرم نزدیک به رسانه ملی که تنها پلتفرم دارای آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی و همکار این سازمان است، جالب توجه بود.
منبع: خراسان
کد مطلب: ۳۶۶۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت