چگونه افترا و انتشار دروغ های انتخاباتی منجر به طرح شکایت علیه فاکس نیوز شد؟

پرونده یک شکایت بزرگ علیه شبکه خبری آمریکایی فاکس نیوز (متعلق به شرکت فاکس) قرار است روز سه‌شنبه در دادگاه بررسی شود.

چگونه افترا و انتشار دروغ های انتخاباتی منجر به طرح شکایت علیه فاکس نیوز شد؟

احتمال می‌رود که در چهارچوب این پرونده، اطلاعات بیشتری درباره چگونگی استفاده دونالد ترامپ از این شبکه برای انتشار دروغ‌های انتخاباتی‌اش همچنین اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد این شبکه محافظه‌کار به دست آید و حتی با رسیدگی به این پرونده، احتمالا تعریف جدیدی از «قانون افترا» در ایالات متحده نیز ارائه شود.

 

موضوع این شکایت چیست؟

شرکت رأی‌گیری الکترونیکی «دومینیون ووتینگ» از شرکت فاکس شکایت کرده و خواستار دریافت ۱.۶ میلیارد دلار غرامت شده است.

این شرکت می‌گوید که فاکس‌نیوز در جریان کارزار انتخاباتی پیشین در ایالات متحده، بطور مکرر اخباری دروغ با این محتوا منتشر کرده که قرار است «از مسیر دستگاه‌های رای‌گیری این شرکت» تقلب شود تا دونالد ترامپ نتواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به پیروزی برسد.

 

شرکت «دومینیون ووتینگ» می‌گوید انتشار چنین اخباری در حالی انجام می‌شده که فاکس نیوز از کذب بودن ادعایش آگاه بوده است.

 

شرکت فاکس نیز در مقابل می‌گوید گزارش‌هایی که با این موضوع منتشر می‌شده را، عمدتا از سوی حامیان دونالد ترامپ که در آن زمان رئیس جمهور بوده دریافت می‌کرده و برای انتشار آنها، به محدودیت‌های وضع شده توسط «قانون افترا» نیز توجه داشته است.

 

جلسۀ روز سه‌شنبۀ دادگاه نیز در واقع با یک روز تاخیر برگزار می‌شود؛ تاخیری که باعث ایجاد حدس و گمان‌هایی درباره احتمال حل و فصل دعوی میان طرفین شده بود، اما درنهایت اعلام شد که کار دادگاه با حضور هیأت منصفه از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد.

 

اذعان به درستی انتخابات

شرکت رأی‌گیری الکترونیکی «دومینیون ووتینگ» مستقر در شهر دنور، شواهدی را به دادگاه ارائه داده که نشان می‌دهد در حالی که چهره‌های برجسته شرکت فاکس اعتقادی به این اخبار کذب انتخاباتی نداشتند، اما باز هم بارها و بارها به متحدان ترامپ فرصت رسانه‌ای لازم برای پخش چنین ادعایی را داده‌اند.

 

در میان اسناد ارائه شده به دادگاه، ایمیل‌ها و پیامک‌های کارکنان فاکس نیوز دیده می‌شود که اعلام می‌کردند اعتقادی به ادعاهای فزاینده ترامپ مبنی بر دزدیده شدن آراء ندارند، از جمله صحبت‌های شان هانیتی (از مجریان فاکس نیوز) که گفته بود ادعاهای تقلب را حتی «برای یک ثانیه» باور نمی‌کند. 

روپرت مرداک، بنیانگذار شبکه رسانه‌ای فاکس نیز که تحت سوگند مورد بازجویی قرار گرفت، تایید کرده بود که انتخابات ۲۰۲۰ که جو بایدن دموکرات در آن برنده شد، آزادانه و منصفانه بوده است. او حتی در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ به مدیران ارشد این شبکه خبری، نامه‌ای نوشته و از شخصیت‌های برجسته فاکس خواسته تا درباره پیروزی قانونی بایدن، بیانیه‌ای صادر کنند. با این وجود مرداک تایید کرده که در همان زمان برخی از مجریان فاکس‌نیوز مانند «لو دابز» و «جنین پیرو» ادعاهای تقلب در انتخابات را باور داشتند.

قانون افترا

فاکس برای دفاع از خود در این پرونده، بر دکترین «قانون افترا» تکیه کرده که از سال ۱۹۶۴ میلادی اجرا می‌شود؛ قانونی که در پی صدور حکمی از سوی دادگاه عالی ایالات متحده اجرا شد و اثبات اینکه عملکرد رسانه‌های خبری «افترا» بوده را، برای برخی از شاکیان دشوار کرد.

 

بر اساس همین قانون، شرکت رأی‌گیری الکترونیکی «دومینیون ووتینگ» نیز نه‌تنها باید ثابت کند که اطلاعات گزارش‌شده از سوی فاکس «نادرست» بوده، بلکه باید ثابت کند که این شبکه خبری در کنکاش برای دریافتن درستی یا نادرستی خبر، یک «بی‌توجهی قابل‌ملاحظه» داشته است.

 

فاکس می‌گوید که شرکت «دومینیون ووتینگ» نمی‌تواند ادعای خود را ثابت کند اما برخی از وکلا معتقدند که این شرکت استدلال‌های محکمی دارد. 

 

اما این نگرانی وجود دارد که طولانی شدن این نبرد حقوقی، باعث شود دیوان عالی درنهایت «قانون افترا» را تغییر دهد و در نتیجه قدرت حفاظت از همۀ رسانه‌ها کم شود.

 

علاقه ترامپ

به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ با توجه به پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، علاقه زیادی به این پرونده و پیگیری آن دارد. 

 

او که همیشه از وفاداری حرف می‌زند، پیش از این نسبت به بسیاری از افراد در فاکس‌نیوز به این دلیل که نه‌تنها از ادعاهای کلاهبرداری او حمایت نکردند بلکه بطور خصوصی او را تحقیر کردند، ابراز خشم کرده است.

 

او همچنین با بالا گرفتن بحث‌ها درباره انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی، انتقادات خود را از فاکس‌نیوز افزایش داده است.

 

نتایج تحقیقات انتخاباتی

ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات پیشین در حالی همچنان تکرار می‌شود که مقامات فدرال و ایالتی در آمریکا، تحقیقات جامعی درباره روند برگزاری انتخابات بویژه در ایالت‌هایی که ترامپ مدعی تقلب بود، انجام دادند و درنهایت نیز دادستان کل اعلام کرد که هیچ تقلب گسترده‌ای که بتواند نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را تغییر دهد، پیدا نکرده‌اند.

 

اتهامات ترامپ در مورد کلاهبرداری نیز توسط ده‌ها دادگاه، از جمله توسط قضات منصوب شده توسط خودش، رد شده است.

 

 

 

منبع: یورونیوز
کد مطلب: ۳۶۷۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت