«قهرمان» ادامه «عصر جدید» نیست/ چرا «امریکن نینجا» ایرانیزه شد؟

تهیه‌کننده «قهرمان» از شکل‌گیری این برنامه تلویزیونی گفت که چطور به الگوبرداری از «امریکن نینجا» رسیدند و به این نکته پاسخ داد که برخی افراد این برنامه را دنباله «عصرجدید» می‌دانند.

«قهرمان» ادامه «عصر جدید» نیست/ چرا «امریکن نینجا» ایرانیزه شد؟

محمدحسین سعادتی تهیه‌کننده برنامه «قهرمان» که این روزها از شبکه سه سیما پخش می‌شود و مسابقات فینال را پشت سر می‌گذارد درباره موضوع این برنامه توضیح داد: برنامه «قهرمان» از روی یکی از موفق‌ترین برنامه‌های خارجی الگوبرداری و ایرانیزه شده است؛ این برنامه نمونه‌های خارجی زیادی دارد و هر سال در 32 کشور دنیا تولید و پخش می‌شود. 

وی تأکید کرد: ایده اصلی آن توسط کشور ژاپن با برنامه‌ای به نام «ساسوکه» به وجود آمد. پس از ژاپن، کشور آمریکا از روی آن الگوبرداری و برنامه «امریکن نینجا» را تولید کرد که مشهورترین نمونه ساخته شده این برنامه در جهان است، پس از آمریکا کشورهای انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و... تولید آن را آغاز کردند تا ورزشکاران با عبور از موانع سخت با آمادگی جسمانی بالا به رقابت با یکدیگر بپردازند.

تهیه‌کننده «قهرمان» در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به شکل‌گیری این برنامه تلویزیونی و رسیدن به آنتن شبکه سه اشاره کرد و گفت: ابتدا و حدود 2 سال پیش قرار بود که «قهرمان» را با حمایت شرکتی در جزیره کیش بسازیم، اما پس از برگزاری جلسه‌ای، به دلیل متعهد نبودن شرکت ذکر شده، از این کار صرف نظر کردیم به همین دلیل به دنبال اسپانسر دیگری بودیم که در نهایت با سازمان صداوسیما و پخش در شبکه سه سیما به توافق رسیدیم.

تلویزیون , شبکه سه سیما , صدا و سیما , عصر جدید ,

تهیه‌کننده «چهل‌ستون» درباره الگوبرداری از نمونه‌های موفق خارجی خاطرنشان کرد: میزان موفقیت الگوبرداری از نمونه‌های موفق خارجی در ایران متفاوت بوده است چراکه بعضی از برنامه‌ها به دلیل آداب و رسوم و نوع سبک زندگی مردم، در بعضی مناطق جواب می‌دهند و در بعضی دیگر از مناطق جواب نمی‌دهند. برنامه‌هایی وجود دارند که به فرهنگ ما نزدیک‌تر هستند، مردم می‌توانند آن را بپذیرند و برای‌شان جذابیت داشته باشد اما بعضی دیگر از برنامه‌ها اینگونه نیستند.

سعادتی افزود: پیش از ساخت «قهرمان» این برنامه‌ها را بررسی کردیم و بعد از بررسی آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که «امریکن نینجا» می‌تواند با فرهنگ ما سازگار باشد و برای مردم ایران جذابیت داشته باشد به همین دلیل سعی کردیم این برنامه را به بهترین نحو ایرانیزه و تولید کنیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که پیش از پخش «قهرمان» برخی افراد آن را دنباله‌دار «عصر جدید» می‌دانستند، آیا در واقعیت نیز این‌گونه است، اظهار کرد: اصل برنامه «قهرمان» حول محور ورزش می‌چرخد به همین دلیل شباهتی میان این 2 برنامه نمی‌بینم جز اینکه «قهرمان» همچون «عصر جدید» بیگ پروداکشن است و این مسئله می‌تواند موجب شباهت شود. البته باید گفت که ما در «قهرمان» از «عصر جدید» کمک‌هایی گرفتیم مثلاً ایمان قیاسی که مجری دوم «عصر جدید» بود را به‌عنوان مجری اصلی برنامه «قهرمان» انتخاب کردیم. به نظر من دلیل مطرح شدن چنین صحبتی این بود که «قهرمان» هنوز پخش نشده و کسی آن را ندیده بود.

او درباره شیوه انتخاب مجری‌های برنامه بیان کرد: برای اینکه مخاطبان «قهرمان» همه اقشار کشور باشند، چند مساله را در سلیقه مخاطب عام آنالیز کردیم؛ اولین مساله بحث کمدی و سرگرم‌کننده بودن، برنامه بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم که یکی از مجری‌های‌مان طناز باشد و بتواند لحظات شیرین و خنده‌داری را برای خانواده‌ها رقم بزند، چند گزینه داشتیم که بهترین آن‌ها یوسف تیموری بود و با او به توافق رسیدیم، در قدم بعد به دنبال شخصیت مکمل یوسف تیموری بودیم که چند گزینه داشتیم که ایمان قیاسی بهترین‌شان بود چرا که کاراکتر جدّی‌تری دارد و با یوسف تیموری در تضاد است.

این تهیه‌کننده اشاره کرد که برای هر کدام از مجری‌ها ایده‌پردازی و شخصیت‌پردازی کردیم یعنی هر شخصیت چارچوب مخصوص به خود را دارد و می‌داند که در کدام مسیر پیش رود تا برنامه مراحل خود را پشت سر بگذارد.

تلویزیون , شبکه سه سیما , صدا و سیما , عصر جدید ,

سعادتی در بخش دیگری از سخنانش درباره فصل‌های آینده «قهرمان» تصریح کرد: «قهرمان» پتانسیل این را دارد که هر سال برگزار شود و هر سال بهتر از سال قبل باشد. شرکت‌کنندگانی در برنامه حاضر می‌شوند که مورد علاقه مردم قرار می‌گیرند و پس از به پایان رسیدن برنامه فرصت استراحت دارند و با شرکت در فصل دوم مسابقه، طرفداران‌شان را به‌عنوان مخاطب با ما همراه می‌کنند یعنی کسی که قهرمان می‌شود، می‌تواند در فصل بعد نیز حضور داشته باشد تا مردم شاهد دفاع او از عنوان قهرمانی‌اش باشند یا نفرات دوم و سوم می‌توانند برای رسیدن به قهرمانی وارد میدان شوند و با ورزشکاران جدید رقابت کنند، به‌نوعی مخاطب شاهد ترکیبات جدیدی می‌شود که با جلو رفتنش پخته و پخته‌تر می‌شود.

او در پایان درباره پخش این برنامه از تلویزیون تأکید کرد: ویژگی متمایز «قهرمان» نسبت به دیگر برنامه‌ها این است که مردم را به ورزش سوق می‌دهد و در این امر جریان‌ساز است، برای اینکه این جریان‌سازی ایجاد و مردم به ورزش علاقه‌مند شوند، تصمیم گرفتیم که پخش آن را برعهده تلویزیون بگذاریم. باید قبول کرد که تلویزیون نسبت به پلتفرم‌های نمایش خانگی بازخورد بیشتری دارد و در مقیاس کلی، بسیار بیشتر دیده می‌شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم این برنامه در تلویزیون پخش شود تا بتوانیم مخاطب بیشتری را با خود همراه کنیم.

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۶۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت