جبلی اعلام کرد:

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

رئیس صداوسیما در آیین تجلیل از عوامل سریال «سوران» اعلام کرد: کار دیگری مرتبط با قهرمانان کُرد در دست تولید داریم که به‌ تدریج تا پایان سال در جدول پخش‌ قرار خواهد گرفت.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

پیمان جبلی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما میزبان همسر شهید امیر سعیدزاده، شخصیت محوری سریال «سوران» و عوامل سریال و مدیران سازمان سینمایی سوره بود یاد و خاطره شهید سعیدزاده (سعید سردشتی) و شهدای دفاع از وطن به ویژه شهدای کرد را گرامی داشت و گفت: امیدوارم نظایر این کار جذاب، دیدنی، اثرگذر، راهبردی و مهم را بیش از این‌ها ببینیم.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

 رئیس صداوسیما همچنین به سعدا حمزه‌ای، همسر شهید سعیدزاده که بیشترین بار رنج و سختی‌های این داستان واقعی را متحمل شده ادای احترام کرد و گفت: این کار ارزشمند یک رسالت تاریخی بود که با همت تیم سازنده انجام شد. از سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره نیز برای روایت این داستان واقعی و جلوگیری از تحریف تاریخ قدردانی می‌کنم.

«سوران» توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کرد را به تصویر بکشد

او درباره حساسیت کار دست‌اندرکاران سوران در ترسیم شرایط خاص برهه تاریخی روایت داستان و افشای جنایات گروهک کومله نیز سخن گفت و بیان کرد: به تصویر کشیدن این بخش از تاریخ معاصر، روایت‌های دروغین درباره گروهک‌هایی چون کومله و دمکرات را خنثی می‌کند و نسل‌ جوان و نوجوان امروز و حتی نسل‌های بعدی را از پس پرده ادعاهای رنگارنگ آن‌ها و ماهیت جنایت‌هایی که رقم زدند، آگاه می‌کند.

جبلی تأکید کرد: اگر ما تاریخ واقعی را بازنمایی نکنیم، دیگرانی با اهداف و نیاتی دیگر تاریخ واقعی را ذبح می‌کنند و آن را به‌شکل دروغین می‌نمایانند. خوشبختانه «سوران» توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کرد و قهرمانی‌هایشان مقابل دشمنان این آب‌وخاک را را به‌دور از شعارزدگی و به‌شکل باورپذیر به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز «سوران» همین روایت باورپذیر تاریخ بود.

اثر جدید تلویزیون درباره قهرمانان کرد در راه است

رئیس صداوسیما با اشاره به گنجینه‌ غنی کردستان، خطه فرهنگ و هنر ایران که دارای هنرمندان بسیاری در حوزه‌های شعر، ادب، موسیقی و... است نیز عنوان کرد: «سوران» دستاوردی مهم در تبیین تاریخ معاصر کشورمان در کردستان عزیز بود. کار دیگری هم مرتبط با قهرمانان کرد در دست تولید داریم که به‌تدریج تا پایان سال در جدول پخش‌ قرار خواهد گرفت.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

جبلی به استفاده از هوش مصنوعی در جلوه‌های ویژه این مجوعه نمایشی و اهمیتی که در آینده در تولیدات نمایشی خواهد داشت پرداخت و اظهار کرد: در تلاشیم هرچه سریع‌تر به فناوری‌های نوین مجهز شویم. همچنین برنامه رسانه ملی این است که در جغرافیای متنوع کشور در هر منطقه، مجموعه‌ای را به‌ عنوان شهرک سینمایی تجهیز کند تا دست عوامل تولید آثار نمایشی در بخش‌های مختلف کشور باز باشد. اینگونه هم وجهه عدالت در استقرار امکانات تولید تأمین می‌شود و هم به سرعت کار و تنوع اقالیم در تولیدات کمک می‌شود.

صداوسیما از دیگر دستگاه های فرهنگی کمک بگیرد

در ادامه محسن برمهانی، معاون سیما ضمن قدردانی از عوامل ساخت مجموعه «سوران» گفت: «سوران» یک اتفاق و هم‌افزایی بین دستگاهی بود. صداوسیما باید به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی از سایر دستگاه‌های فرهنگی کمک بگیرد و بهره‌مند شود. امید است باتوجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، سیر تولید آثار نمایشی مستند و تلویزیونی در حوزه هنری با این همکاری‌ها امتداد یابد.

در بخشی دیگر جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره با بیان اینکه در مرکز سریال سازمان از دو و نیم سال قبل کار را آغاز و یکی از راهبردهای اصلی مان را بر اقتباس گذاشتیم و این رویکرد در حال گسترش است گفت: از گنجینه غنی ادبیات پایداری در انتشارات سوره استفاده و ۱۰ تا ۱۲ پروژه احصا شده که سوران برگرفته از کتاب« عصرهای کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب یکی از آنها بود.

وی افزود: چند پروژه دیگر نیز وارد مراحل پیش تولید و تولید شده اند. به عنوان مثال از این میان نگارش طرح از کتاب‌های «مهاجر سرزمین آفتاب» و «آب‌نبات هِل‌دار » آغاز شده است.

جعفریان سپس به حرکت به سمت تولید صنعتی و بهره‌مندی از هوش مصنوعی به عنوان رویکردهای جدید مدنظر اشاره و عنوان کرد: سنگ بنای خوبی گذاشته و گام‌های اولیه در این تعامل و هم‌افزایی میان دو نهاد، برداشته شده و زمینه برای توسعه همکاری‌ها بیش از پیش فراهم شده است.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

امیدوارم بیشتر شاهد آثار اقتباسی باشیم

در ادامه مجتبی فرآورده، تهیه کننده سریال «سوران» با اشاره به اینکه یکی دو تجربه در دل «سوران» شکل گرفت که اگر تجربه‌ها را به کار ببندیم بهره‌های مضاعفی در سریال سازی و حوزه تصویر خواهیم برد اظهار کرد: نخست در حیطه طراحی و تولید و دوم در حوزه اقتباس است. اگر همه تولیدکنندگان آثار تصویری عزم خود را جزم کنند که از هر ۱۰ کارشان حداقل ۸۰ درصد به سمت اقتباس برود، در زمان اندکی غنای تصویری و تولیدی ما بیشتر خواهدشد. امیدوارم بیش از اینها شاهد ساخت آثار نمایشی اقتباسی باشیم.

همچنین کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب عصرهای کریسکان در این آیین تجلیل گفت: دوره تحول در صداوسیما و حوزه هنری را به فال نیک می‌گیریم. از جانب خودم و خانواده‌ سعیدزاده از همه عوامل «سوران» قدردانی می‌کنم. با «سوران» پیوند خوبی میان ادبیات و حوزه تصویر برقرار شد که می‌تواند در آینده بهبود یابد و برآورنده انتظارات باشد.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

در ادامه سروش محمدزاده، کارگردان این مجموعه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که باید به طور جدی در آینده مدنظر قرار بگیرد ساخت یا توسعه شهرک های سینمایی است گفت: ساده ترین روزهای فیلمبرداری ما در شهرک غزالی گذشت و ساخت و توسعه شهرک‌ها برای چنین سریال‌هایی که در تاریخ معاصر می‌گذرند می‌توانند راهگشا باشند، ضمن آنکه تولید ارزان‌تر تمام می‌شود.

سریال جدیدی با موضوع قهرمانان «کُرد» در راه است

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۷۰۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت