طالبان عکاس ایرانی را آزاد کرد/ یک منبع آگاه: ولایتی فعلا ممنوع الخروج است

سخنگوی طالبان اعلام کرد که عکاس ایرانی شب گذشته آزاد شده است.

طالبان عکاس ایرانی را آزاد کرد/ یک منبع آگاه: ولایتی فعلا ممنوع الخروج است

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که محمد حسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم ایران شب روز گذشته آزاد شده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری آریانا نیوز به نقل از بلال کریمی سخنگوی طالبان نوشت که عکاس ایرانی روز گذشته آزاد شده است.

گفتنی است، محمدحسین ولایتی روز شنبه هفته گذشته و در حالی که  قانونی و از طریق مرز هوایی وارد افغانستان شده و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، در هنگام بازگشت به ایران و در فرودگاه کابل بدون هیچگونه توضیح مشخصی بازداشت شد.

پیش از این انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اعلام کرده بود که حسین ولایتی، عکاس ایرانی و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران  از روز شنبه (۲۸ مرداد ماه) به دلایل نامشخصی توسط طالبان در افغانستان بازداشت شده است.

او که در دوران مرخصی کاری خود به افغانستان سفر کرده بود، پس از ۱۰ روز حضور در این کشور، شنبه صبح هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه ممنوع الخروج شده و از آن زمان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

ولایتی از ابتدای ورود به خاک افغانستان با مراجعه به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور حضور خود را اعلام کرده بود.

میثم مهدی پور، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در پیامی با اشاره به بازداشت او نوشت: «متعاقب بازداشت فعال رسانه‌ای ایرانی در فرودگاه کابل، پیگیری‌های مقتضی جهت آزادسازی ایشان توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل آغاز و تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین گفت: «امید است در سایه حسن همجواری و روابط نیک رسانه‌ای میان دو کشور ایران و افغانستان، زمینه آزادی و خروج نامبرده هر چه سریعتر فراهم گردد.»

یک منبع آگاه: عکاس ایرانی تحویل سفارت شد/ولایتی فعلا ممنوع الخروج است

یک منبع آگاه گفت: محمدحسین ولایتی عکاس تسنیم که در بازداشت طالبان بود، تحویل سفارت ایران در افغانستان شد.

یک منبع آگاه در گفتگو با مهر گفت: محمدحسین ولایتی عکاس تسنیم که در بازداشت طالبان بود، شب گذاشته تحویل سفارت ایران در افغانستان شده است.

این منبع آگاه افزود: بر اساس قوانین دیپلماتیک، دولت افغانستان موظف است تا روشن شدن ابعاد پرونده، او را تحویل سفارت ایران در افغانستان دهد.

این منابع آگاه همچنین خبر داد: محمد حسین ولایتی فعلاً ممنوع الخروج از افغانستان است.

گفتنی است، محمدحسین ولایتی روز شنبه ۲۸ مرداد و در حالی که به‌صورت قانونی و از طریق مرز هوایی و در سفری غیرکاری وارد افغانستان شده بود و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت و در فرودگاه کابل بدون هیچ‌گونه توضیح مشخصی بازداشت شده است.

در این باره روز سه شنبه ۳۱ مرداد نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه درباره بازداشت عکاس تسنیم برگزار شد.

همچنین حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل در گفتگویی در خصوص پیگیری‌های انجام شده برای آزادی محمد حسین ولایتی، گفت: ما به طور جدی پیگیری می‌کنیم و با کابل و دستگاه‌های اطلاعاتی صحبتی داشتم تا با مقامات در آنجا صحبت شود. به من گفته شد که در حال دنبال کردن این مسئله هستند و ان‌شاالله به زودی به نتیجه خواهد رسید.

شب گذشته نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی گفت: تلاش‌های فشرده دیپلماتیک و کنسولی برای بازگرداندن عکاس خبرگزاری تسنیم آقای محمدحسین ولایتی جریان دارد. امیدوارم ایشان تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شود.

 
منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۷۰۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت