نیکی کریمی، مریلا زارعی و کامبیز دیرباز به سینمای دفاع مقدس بازگشتند

سرنا_در یک سال اخیر، دو فیلم «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری در حوزه دفاع مقدس ساخته شده‌اند و فیلم «دسته دختران» اثر منیر قیدی نیز در مرحله تولید است.

نیکی کریمی، مریلا زارعی و کامبیز دیرباز به سینمای دفاع مقدس بازگشتند

مریلا زارعی، کامبیز دیرباز و نیکی کریمی سه بازیگری هستند که با این آثار، بار دیگر پس از مدتی به سینمای دفاع مقدس بازگشته‌اند. مریلا زارعی و کامبیز دیرباز با «کارو» و «تک تیرانداز» در جشنواره فجر حضور خواهند داشت و فیلم «دسته دختران» به جشنواره نخواهد رسید.

کامبیز دیرباز

فیلم «اخراجی‌ها» و کاراکتر «مجید سوزوکی»، آخرین حضور کامبیز دیرباز در ژانر دفاع مقدس را به‌یادماندنی کرده است. این فیلم سال 85 ساخته و در سال 86 اکران شد که فروش بسیار خوبی داشت. او پس از این فیلم، سال 89 در سریال «نابرده رنج» که قصه آن در دوران جنگ می‌گذشت و مرتبط با دفاع مقدس بود هم بازی کرد، اما در سینما «اخراجی‌ها» آخرین فیلم دفاع مقدسی او بوده است. کامبیز دیرباز امسال پس از گذشت 14 سال از تجربه این فیلم، در یک اثر کاملا متفاوت بازی و نقش یک شخصیت واقعی به نام شهید «عبدالرسول زرین» را ایفا کرده است. شهید زرین تبحر خاصی در تیراندازی داشته و دیرباز برای بازی در نقش او، تیراندازی با اسلحه دوربین‌دار را یاد گرفته است. کامبیز دیرباز پیش از این در «اخراجی‌ها» نیز نقش شخصیتی را بازی کرده بود که مابه‌ازای واقعی داشت و بر اساس زندگی شهید مجید خدمت ساخته شده بود، اما تجربه بازی در فیلم «تک تیرانداز» با فیلم ده‌نمکی کاملا متفاوت است و کامبیز دیرباز این بار در نقش شهیدی ظاهر شده است که با مهارتش در تیراندازی شناخته می‌شود. اگر دیرباز موفق شده باشد به خوبی تیراندازی را یاد بگیرد و به شخصیت واقعی شهید زرین نزدیک شده باشد، این نقش نقطه عطفی در کارنامه او خواهد شد، وگرنه این بازیگر فرصت خوب بازی در این نقش ویژه را از دست داده است.

مریلا زارعی

مریلا زارعی جزو بازیگرانی است که سابقه خوبی در زمینه بازی در آثار سینمای دفاع مقدس دارد. او آخرین بار سال 92 در فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار بازی کرد و نقش «الفت» به یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه او تبدیل شد. مریلا زارعی بازی بسیار خوبی در این فیلم داشت و نقش مادری را ایفا کرد که سال‌های زیادی از عمرش را در انتظار رسیدن خبری از فرزندش که به جبهه رفته بود سپری کرد. بازی او در این فیلم مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی‌ودومین جشنواره فجر برایش به ارمغان آورد. او اکنون پس از شش سال، با بازی در فیلم «کارو» اثر احمد مرادپور به سینمای دفاع مقدس بازگشته و بار دیگر در نقش یک مادر در این فیلم ظاهر شده است. او در این فیلم نقش مادر یک پسر نوجوان به نام «کارو» را بازی کرده که با حضور فرزندش در جبهه مخالف است، اما این پسر 16 ساله که به کشتی علاقه مند است، بدون اطلاع مادرش به بهانه حضور در تمرینات کشتی، در دوره‌های آموزش نظامی شرکت می‌کند و بدون اجازه مادرش راهی جبهه می‌شود، بنابراین مادرش برای پیدا کردن فرزندش به جبهه می‌رود. با توجه به این که «کارو» کرمانشاهی است احتمالا مریلا زارعی برای ایفای نقش خود با چالش استفاده از لهجه مواجه بوده است. باید دید این بازیگر پس از «شیار 143»، چطور از پس این نقش سخت و ویژه برآمده است.

نیکی کریمی

نیکی کریمی در دهه 70 در چند فیلم با موضوع دفاع مقدس ایفای نقش کرد و مهم‌ترین فیلم او در این حوزه، «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست. آخرین بار که این بازیگر با فیلمی درباره جنگ تحمیلی دیده شد، به سال 81 و فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی برمی‌گردد. او در این فیلم نقش همسر یک جانباز جنگ تحمیلی به نام «یلدا» را بازی کرد و داستان فیلم بیشتر به جانبازان هشت سال دفاع مقدس می‌پرداخت. او در بیست‌ویکمین جشنواره فجر برای بازی در این فیلم و «واکنش پنجم» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. نیکی کریمی پس از گذشت 18 سال از این اثر، در فیلم «دسته دختران» اثر منیر قیدی ایفای نقش کرده است. این فیلم کاملا در حال‌وهوای روزهای پرالتهاب جنگ تحمیلی می‌گذرد و مقاومت 34 روزه خرمشهر را روایت می‌کند. منیر قیدی در این فیلم نیز مانند «ویلایی‌ها» نگاه زنانه‌ای به موضوع داشته است و نقش زنان را در این مقاومت حماسی به تصویر خواهد کشید. با توجه به دوری طولانی نیکی کریمی از سینمای دفاع مقدس و فضای خاص فیلم، احتمالا یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های این ستاره در کارنامه‌اش ثبت خواهد شد. قرار بود لیلا حاتمی این نقش را بازی و او نیز پس از سال‌ها دوباره حضور در فیلمی درباره جنگ تحمیلی را تجربه کند، اما انصراف داد و نیکی کریمی جایگزین او شد.

منبع: خراسان

کد مطلب: ۱۸۸۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت