جنجالِ دستبرد به آرشیو محرمانه بنیاد روایت فتح بالا گرفت

سرنا_احسان محمدحسنی، مسوول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در پاسخ به بیانیه بنیاد روایت فتح درباره خروج آرشیو محرمانه این موسسه در زمان ریاست او، تاکید کرد مجموعه‌ای که از آن به عنوان «آرشیو روایت فتح» یاد می‌شود، در گذشته هم مورد دستبردهای شخصی و سواستفاده‌های منفعت‌طلبانه و پنهانی قرار گرفته بوده است.

جنجالِ دستبرد به آرشیو محرمانه بنیاد روایت فتح بالا گرفت

مسوول سازمان اوج، در پاسخ به بیانیه بنیاد روایت فتح که اعلام کرده بود خروج آرشیو محرمانه این موسسه در زمان ریاست احسان محمدحسنی را پیگیری قضایی خواهد کرد، متنی را منتشر کرد.

ماجرا از شکایت چند تن از سینماگران، پژوهشگران و اعضای خانواده مرتضی آوینی آغاز شد که به ساخت برنامه «آقا مرتضی» در سازمان هنری اوج و پخش آن از شبکه سوم سیما اعتراض کردند. بخشی از این اعتراض، به استفاده بدون اجازه از راش‌های موجود در آرشیو بنیاد فرهنگی روایت فتح مربوط می‌شد. در این راستا، این بنیاد، روز گذشته (یک‌شنبه ۲۹ فروردین)، در یک بیانیه، اعلام کرد بخشی از آرشیو محرمانه‌اش، در زمان ریاست مسوول فعلی سازمان اوج، از «روایت فتح» خارج شده است.

اینک احسان محمدحسنی، مسوول سازمان هنری اوج، در یک بیانیه درباره این ماجرا توضیح داده است. او ضمن استقبال از پیگیری قضایی خروج آرشیو محرمانه بنیاد روایت فتح در زمان ریاست او، تاکید کرده است این مجموعه پیش از او هم مورد دستبردهای شخصی و سواستفاده‌های منفعت‌طلبانه و پنهانی قرار گرفته است.

در بخش‌هایی از بیانیه مسوول سازمان هنری رسانه‌ای اوج آمده است:

- مجموعه‌ای که از آن به عنوان «آرشیو روایت فتح» یاد می‌شود، در سنوات ماضی و در برخی دوره‌ها مورد دستبردهای شخصی و سوء‌استفاده‌های منفعت‌طلبانه و پنهانی قرار گرفته است و یا للعجب که صدا از دیوار در آمد امّا از همسنگران و مدعیانِ جدید، خبری نبود. هر گونه پیگیری‌های حقوقی! قضایی! نیز پیشکش!!

- عقل سلیم حکم می‌کرد این آثار که در حالِ نابودی، فرسایش و بهره‌برداری‌های شخصی قرار گرفته بود و بیم آن می‌رفت در اثر آتش سوزی، حوادث غیرمترقبه در مرکز شهر و یا هر بحران دیگری مورد تهدید واقع شود، در چند نقطه نگهداری و بازسازی شود.

- در دوره‌ای که این حقیر به پیشنهاد فرمانده محترم وقت سپاه پاسداران و با حکم رییس محترم وقت سازمان بسیج مستضعفین، با حفظ سمت، مأمورِ به هم‌افزاییِ شبه ادغام و نزدیک کردن دو مجموعه مهم هنری و رسانه‌ای سپاه و بسیج شدم، سلسله اقدامات و تصمیمات مطالعه شده و جامعی را در همه سطوح و عرصه‌ها برنامه‌ریزی و پیگیری کرده‌ام؛ ... ازجمله باز کردن درب‌های قفل شده آرشیو روایت فتح به روی پژوهشگران و مستندسازان که منجر به جهش کمی و کیفی تولید آثار با مضامین مقاومت و نیز بازتعریف و احیای انتشارات روایت فتح و … شد.

- سرورانِ عزیزم، این برادرشان را تهدید به پیگیری حقوقی و قضایی در دستگاه‌های ذی‌ربط نظامی نموده‌اند! بسیار خوب، اگر چنین قصدی هم داشتند نیاز به بیانیه سرگشاده و دعوا در ملاء عام نبود، باید ظرف این دو سال گذشته که از ریاست‌شان گذشته، به جای سکوت و تملّق، اقدام می‌فرمودند. حالا هم دیر نشده. ما را از چه می‌ترسانند؟! گردنمان از مو باریک‌تر و ارائه اسناد و پاسخگویی حقوقی در دستگاه قضایی را به مراتب آسان‌تر و گواراتر از پاسخگویی در محضر حضرت کرام الکاتبین می‌دانیم.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۰۳۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت