از نمایش فیلم خاطره‌انگیز تا موفقیتی تازه برای سینمای ایران

سرنا_در آیین آغاز به‌کار سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که با نمایش نسخه مرمت شده «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری همراه بود، اعلام شد این رویداد سینمایی، به‌صورت رسمی در فیاپف ثبت شده است.

از نمایش فیلم خاطره‌انگیز تا موفقیتی تازه برای سینمای ایران

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «آن سوی آتش»، ساخته کیانوش عیاری در سالن ۱ پردیس سینمایی چارسو، آغاز شد.

در بخشی از این مراسم، امیر اسفندیاری، معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «این جشنواره قرار بود در اواخر فروردین سال گذشته برگزار شود که به‌خاطر کرونا کنسل شد و ما تصمیم گرفتیم با استفاده از فناوری دیجیتال، جشنواره‌ را در همین شرایط برگزار کنیم. در بخش فیزیکال، فیلم‌های جشنواره در تمامی سالن‌های چارسو به علاوه سینمای روباز همین پردیس، سینمای روباز کانون و سینما آزادی اکران می‌شوند اما تمام برنامه‌های دیگر ما به صورت مجازی است.»

او ادامه داد: «کارگاه‌های مجازی ما با استقبال روبه‌رو شده، آن هم بیش از ده برابر زمانی که به صورت فیزیکی برگزار می‌شد. فکر می‌کنم این فضای مجازی که به جشنواره‌ها اضافه شده، در آینده هم همراه جشنواره‌ها خواهد بود ولی هیچ چیزی جای آن فضای رو در رو را نمی‌گیرد.»

از نمایش فیلم خاطره‌انگیز تا موفقیتی تازه برای سینمای ایران

معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، توضیح داد: «یکی از اتفاقاتی که در دوره‌های اخیر در دستور کار جشنواره جهانی قرار گرفته، نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌ شده است. خوشبختانه ایران، جزو معدود سینماهایی‌ است که این گنجینه‌ را در اختیار دارد و می‌تواند هرازگاهی از نگین‌های آن استفاده کند و تداوم سینمایی خود را نشان بدهد. فیلم امروز، ساخته آقای عیاری است که مرمت‌شده است.»

در ادامه این آیین، محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی صحنه آمد و گفت: «ما امسال با توجه به شرایطی که به وجود آمده، مراسم افتتاحیه و اختتامیه نخواهیم داشت. تجاربی که در دنیا شکل گرفت و ما در بخشی از آن سهیم بودیم، فرمول‌های جدید را به ما آموزش داد و امروز هم ترجیح دادیم افتتاحیه را به این شکل برگزار کنیم که هم‌زمان با نمایش یکی از فیلم‌های مهم کشورمان باشد.»

او افزود: «چند سالی است که جشنواره تلاش می‌کند در فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) ثبت شود. این تلاش‌ها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم جشنواره جهانی فیلم فجر، روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید.»

عسگرپور تاکید کرد: «وقتی در قاعده‌های جهانی قرار می‌گیریم، در شرایط جدیدی هم قرار می‌گیریم. ولی به نظرم موفقیت بزرگی برای سینمای ایران تلقی می‌شود و به نوبه خود این موفقیت را به سینمای ایران تبریک می‌گویم. این جشنواره مثل خیلی از رویدادها هواداران و بدخواهان خود را دارد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ممکن است قدر داشته‌های خودمان را ندانیم، البته وضعیتی که در آن زندگی می‌کنیم، این شرایط را ایجاد کرده است. این فیلم‌ها بخشی از افتخارات ماست که خیلی از کشورهای دنیا این مزیت را ندارند. برخی از فیلمسازان خارجی می‌گویند ایران بهشت فیلمسازان اول است.»

این سینماگر ادامه داد: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که گاهی از هفتاد یا هشتاد فیلم تولیدشده در یک سال، بیست تا سی فیلم توسط فیلمسازان اول تولید می‌شود، آن‌هایی که با این جمله یعنی «ایران بهشت فیلمسازان اول است»، شوخی می‌کنند، به ما بگویند در کدام کشور دنیا این موضوع اتفاق افتاده است؟ باید بدانیم این موارد از گنجینه‌های ماست. برای همه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشیم، چون با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که داریم، این موضوع می‌تواند تجربه سخت و جدیدی برای ما باشد.»

از نمایش فیلم خاطره‌انگیز تا موفقیتی تازه برای سینمای ایران

در ادامه برنامه، نوبت به معرفی نسخه مرمت شده فیلم «آن سوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری رسید. این کارگردان باسابقه، درباره فیلم خود توضیح داد: «سی‌وپنج سال پیش، این فیلم را ساختم. وقتی در شهری مثل اهواز متولد شدم و آسمان بالای سرم را سرخ می‌دیدم، طبیعی است چنین فیلمی را بسازم چون تضادهای اجتماعی را در نقاط مختلف دیده‌ام.»

او ادامه داد: «اثرات فوق‌العاده نفت و این سقف قرمز روی اهواز، نمی‌تواند دور از سرشت یک فیلمساز باشد. جوهر فیلم ناشی از جغرافیایی است که در دل خود ثروتی دارد اما اثراتش در آن محیط دیده نمی‌شود. تشکر می‌کنم که فیلم را مرمت کردید. »

از نمایش فیلم خاطره‌انگیز تا موفقیتی تازه برای سینمای ایران

سیامک اطلسی، بازیگر «آن سوی آتش» هم در سخنانی گفت: «همکاری با آقای عیاری برای من باعث افتخار است، یادم می‌آید وقتی پنجاه سالم بود، از سوی آقای عیاری به این کار دعوت شدم، ما زیر بمباران اهواز کار می‌کردیم. به‌طوری‌ که برخی به ما می‌گفتند برگردید ولی آقای عیاری ایستاد. ما تمام دیالوگ‌ها را بی وقفه می‌گفتیم. بهترین فیلمی که در این سال‌ها کار کرده‌ام، «آن سوی آتش» است.»

در پایان آیین آغازین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «آن سوی آتش» برای مخاطبان به نمایش درآمد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۰۸۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت