توجه دوباره به یک فیلم مستند پس از ۶ سال

سرنا_فیلم «مرضیه دوست من» به کارگردانی کریسی ماتیلا از فنلاند که موسیقی آن را آرتین شاهوران ساخته، شش سال پس از ساخت، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

توجه دوباره به یک فیلم مستند پس از ۶ سال

با توجه به خروج تدریجی نیروهای نظامی بین‌المللی از افغانستان، به‌تازگی فیلم مستند «مرضیه دوست من» به کارگردانی کریسی ماتیلا، نویسنده و کارگردان فنلاندی، هواداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی و کشورهای فارسی زبان پیدا کرده است.

کیرسی ماتیلا، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، مستندساز و یک روزنامه‌نگار مستقل فنلاندی است. وی از سال ۱۹۸۰ به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت داشته و در سال ۱۹۹۳ در رشته تحقیقات تئاتر فارغ‌التحصیل شد. این فیلمساز، از سال ۱۹۹۴، چندین برنامه و مستند آموزشی برای تلویزیون و فیلم نوشته و کارگردانی کرده است.

با توجه به وضعیت نامشخص امنیتی در افغانستان، به نظر می‌رسد موج تازه‌ای از مهاجرت غیر قانونی افغان‌ها به کشورهای منطقه نظیر ترکیه، ایران، تاجیکستان، پاکستان و ... آغاز شده است. مشخص نیست تغییر و تحولات اخیر در افغانستان تا چه اندازه به ایجاد ثبات در این کشور کمک خواهد کرد. آیا روند مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه خواهد رسید؟ این سوالی است که هنوز برای پاسخ دادن به آن زود است.

در کنار کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی از مقاصد اصلی برای پناهجویان افغان به شمار می‌آیند، اما پیاده‌روی‌های طاقت‌فرسا در دشت‌ها و کوه‌ها کار ساده‌ای نیست. شاید به جرأت بتوان گفت که فقط عده معدودی از این پناهجویان به مقصد نهایی می‌رسند و بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای مرزی کشورها دستگیر می‌شوند و روزهای بسیار در منطقه وسیعی بین دو کشور سرگردان می‌مانند.

«مرضیه، دوست من»، داستان زنی افغان در بیست سالگی است که رویای عشق، آزادی، صلح و استقلال دارد، اما از آن‌جا که در افغانستان زندگی می‌کند، رویاهای او انقلابی است. سرانجام ، مرضیه به سمبلی از مبارزات گسترده زنان افغان تبدیل می‌شود. این فیلم، زندگی مرضیه را از بهار ۲۰۱۱ تا پایان سال ۲۰۱۴، زمانی که نیروهای بین‌المللی در حال ترک افغانستان بودند ، دنبال می‌کند. فیلم «مرضیه دوست من»، برنده چندین جایزه از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی شده است.

کریسی ماتیلا ( Kirsi Mattila ) در این فیلم از هنرمندان افغانستان و فنلاند استفاده کرده است. از نکته‌های جااب توجه این فیلم، همکاری کارگردان با آرتین شاهوران ( Artin Shahvaran ) خواننده و آهنگساز ایرانی در زمینه موسیقی است. آرتین شاهوران با آلبوم‌های «صورتک»، «مریم»، «دروغ بود» و «یا تو یا هیچ کس» (شعر و دکلمه مریم حیدرزاده) و تک آهنگ مریم شناخته می‌شود و ساخت موسیقی متن فیلم‌های «شب تردید» (٢٠٠٣) ، «مرضیه دوست من» (٢٠١٥) و «شکلات تلخ» (٢٠١٩) را در کارنامه خود دارد.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۱۳۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت