امیرحسین صدیق: آثار مذهبی را شعارزده نسازیم

سرنا_امیرحسین صدیق معتقد است باید دقت کرد تا آثار مناسبتی و مذهبی شعاری نشود.

امیرحسین صدیق: آثار مذهبی را شعارزده نسازیم

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره این‌که چطور ممکن است یک اثر مناسبتی ماندگار شود، با اشاره به سریال «زائر» ساخته مرضیه برومند به عنوان یکی از آثار شاخص این عرصه، تاکید کرد: در تمام دنیای اسلام ماه رمضان را ماه جشن خداوند می‌دانند و به جز شهادت امام علی (ع) باقی روزهای این ماه باید شادتر باشد. محرم هم که غم نهفته‌ای در خود دارد و برای ما شیعیان خیلی مهم است. من نمی‌توانم اظهارنظر کارشناسی کنم، ولی ما به طور کلی در دنیا ۳۶ موقعیت نمایشی داریم که همه داستان‌ها در همین موقعیت‌ها شکل می‌گیرند.

او افزود: درباره داستان کربلا، باید در یکی از این قالب‌ها اثر را گنجاند اما باید دقت کنیم شعاری نشود. من همیشه می‌گویم حتی اگر بخواهیم داروی تلخی به کسی بدهیم، در یک لفافه شیرین به او می‌دهیم تا از گلویش پایین برود. شهادت امام حسین (ع) در کربلا خیلی تلخ است اما وقتی می‌خواهیم پیام این اتفاق را به بیننده برسانیم باید طوری جلو برویم که مخاطب کار را پس نزند و اول با آن ارتباط برقرار کند و لذت ببرد و در نهایت وقتی تیتراژ پایانی رفت، تماشاچی به یک کشف برسد و او خودش را در این زمینه سهیم بداند. بنابراین در متن و ساختار اثر باید فراتر از شعارزدگی‌ها عمل کرد.

صدیق درباره سریال «مرضیه» که در محرم ۹۸ از شبکه دو پخش شده و خودش نیز در آن نقش‌آفریی داشت، گفت: اول از همه یادی از زنده‌یاد مجید اوجی تهیه‌کننده این کار کنم که سریال تمام نشده به دلیل سرطان از دست‌شان دادیم و خانم ماه‌چهره خلیلی هم که این سریال به عنوان آخرین کارشان رقم خورد و ایشان را هم از دست دادیم. هر دو این عزیزان به شدت زندگی را دوست داشتند و به شدت درست زندگی کردند و علاقه‌مند به ادامه بودند. هر دو عزیز را به دلیل سرطان از دست دادیم که چاره‌ای برای آن پیدا نشده. گرچه اندوهگین هستیم اما می‌توانیم از آن‌ها یاد بگیریم و درست زندگی کنیم.

این بازیگر افزود: من سال‌ها بودم با تیم خانم فلورا سام و آقای اوجی کار می‌کردم و با آثارشان آشنا بودم. نگاهی که این سریال به موضوع محرم و واقعه کربلا و افرادی که به صورت سنتی به عزاداری‌ها علاقه‌مند هستند داشت، باعث شد حضور در این سریال را بپذیرم چون نگاهی نو و تازه بود. در این سریال درباره نگاه‌های متفاوت به عاشورا هم صحبت شد و فکر می‌کنم بینندگان به آن علاقه‌مند شدند.

صدیق که در برنامه «سریالیست» حاضر شده بود، درباره چالش محک زدن ایمان در این سریال و تاثیر دعا اظهار کرد: ساخت این سریال در دورانی رقم خورد که بیماری آقای اوجی شدت پیدا کرده بود. دکترها او را جواب کرده بودند و دنبال چاره دیگری بودند. حال دل کارگردان و تهیه‌کننده سریال وقتی کار ضبط می‌شد این‌گونه بود. آقای اوجی می‌گفت من مثل کسی می مانم که شنا بلد نیستم و وسط اقیانوس به هر تخته پاره‌ای که باشد چنگ می‌زنم. سعی کردیم جلساتی برای ایشان هماهنگ کنیم که انرژی‌شان بالا برود و مقاومت‌شان بیشتر شود.

صدیق در ادامه بیان کرد: جمع شدن عده‌ای در کنار هم و فرستادن انرژی؛ چه با ادعیه و اوراد مذهبی چه با هر چیز دیگری، و در کل هم‌سو شدن انرژی‌ها باعث اتفاق خوبی می شود. درست است که گاهی چیزی که ما می‌خواهیم رقم نمی‌خورد، اما این نکته از قول خواجه عبدالله انصاری همیشه ته ذهن من هست که "خدایا مرا آن ده که مرا آن به". خیلی وقت‌ها ما چیزی می‌خواهیم که به صلاح‌مان نیست. خود من هم در زندگی شخصی جوان‌تر که بودم ناراحت می‌شدم و حرص می‌خوردم که چرا چیزی که می خواستم نشد اما حالا که از دور نگاه می‌کنم می‌بینم چقدر به صلاحم بوده که فلان اتفاق نیفتاده و چقدر بیهوده انرژی خرج کرده بودم.

این بازیگر سپس درباره سکانسی از «مرضیه» گفت: شخصیتی که در این سریال بازی می‌کنم کسی است که سال‌ها بر طبق رسوم خانوادگی مراسم محرم را به بهترین شکل زنده نگه داشته، او یک روزنامه‌نگار است و در فضای خبری اتفاقی می‌افتد که او در اعتقادش متزلزل می‌شود و به این فکر می‌کند که آیا این راه و روش برای زنده نگه داشتن بزرگی که ۱۴۰۰ سال پیش شهید شده درست است، یا عمل کردن به شعار آن بزرگ و ایستادن مقابل ظلم است که اهمیت دارد؟ بزرگداشت امام حسین (ع) مهم است اما این‌که همچون او مقابل ظلم بایستیم نیز اهمیت دارد.

او در واکنش به نظرسنجی «سریالیست»، سریال «سفر سبز» با بازی پارسا پیروزفر را که اتفاقا زنده‌یاد اوجی آن را تهیه کرده، به عنوان بهترین سریال محرمی انتخاب کرد و همچنین در خصوص بخش فرهنگی مراسم عاشورا بیان کرد: تعزیه، دسته‌ها و هیئت‌ها، المان‌هایی که حرکت می‌کنند، اشعاری که خوانده می‌شود و دستگاه‌هایی که این آثار در آن‌ها نوشته شده از سال‌های دور تاکنون باعث شده فرهنگ کشورمان حفظ شود و ارزشمند است. صدیق در پایان درباره دوری از فضای آثار کودک نیز گفت: کار کودک خونم پایین آمده بود و سال گذشته یک اپیزود از «بچه محل» عمو پورنگ بازی کردم.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که در دهه نخست محرم هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۸۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت