ستاره محبوب سینمای فرانسه درگذشت

ژان پل بلموندو، ستاره سینمای فرانسه که در فیلم‌های کارگردان‌های سرشناسی چون ژان لوک‌گدار، لویی مال، فرانسوا تروفو، کلود شابرول و کلود للوش، بازی کرده بود، درگذشت.

ستاره محبوب سینمای فرانسه درگذشت

به گزارش فرانس ۲۴، ژان پل بلموندو، بازیگر مشهور سینمای فرانسه در ۸۸ سالگی درگذشت.

این بازیگر که از چهره‌های مشهور موج نو فرانسه محسوب می‌شد و فیلم‌هایی چون «از نفس افتاده» ژان لوک‌گدار در سال ۱۹۵۹ ار در کارنامه داشت، امروز (دوشنبه ۱۵ شهریور) از دنیا رفت.

این بازیگر کاریزماتیک که اغلب بدل‌کاری‌های نقش‌هایش را هم خودش انجام می‌داد، در دهه ۱۹۶۰، چهره بدنه اصلی سینمای فرانسه بود و به عنوان یکی از چهره‌های اصلی سینمای فرانسه و قهرمان‌های فیلم‌های کمدی و اکشن بدل شناخته می‌شد.

در واقع با فیلم «از نفس افتاده» ساخته ژان لوک‌گدار، موج نوی فرانسه، استعداد جدیدی به نام بلموندو هم کشف شد.

بلموندو، ۹ آوریل ۱۹۳۳ در حومه غربی پاریس متولد شده بود و پدرش مجسمه ساز و مادرش هنرمند رقص بود. وی در کودکی پسربچه‌ای شیطان بود و همین شیطنت و جسارت را در قامت قهرمان‌هایی که نقش‌شان را بازی می‌کرد نیز وارد می‌کرد.

ژان پل بلموندو، ستاره سینمای فرانسه، درگذشت

وی پس از «از نفس افتاده» به عنوان یک هنرپیشه پُرکار شناخته شد و در فیلم‌هایی از گدار، لویی مال، فرانسوا تروفو، کلود شابرول و کلود للوش جلوی دوربین رفت.

این بازیگر سال ۱۹۶۱ در ۸ فیلم سینمایی بازی کرد و در هر یک شخصیتی متفاوت را ساخت. دهه ۱۹۷۰ دوره فیلم‌های پلیسی پرهیجان وی بود که همواره برای صحنه‌های پرخطر آماده بود.

وی با این نقش‌ها به قهرمان فیلم‌های کمدی و اکشن بدل شد و از یک کلاهبردار زرنگ تا یک بزن بهادر تمام عیار نقش‌آفرینی کرد.

بلموندو پس از سکته، از سینما فاصله گرفت و در دو دهه اخیر تنها در یکی دو فیلم بازی کرد.

از وی در جشنواره سینمایی کن ۲۰۱۱، با اهدای جایزه افتخاری، تجلیل به عمل آمد.

درباره وی گفته شده وقتی پا به دنیای سینمای تجاری گذاشت، از سینمای هنری فاصله گرفت، اما او هرگز این حرف را نپذیرفت و خود را به هر دو بخش وفادار می‌دید.

 

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۳۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت