همزمان با روز ملی سینما رخ داد

اتفاقی که محمد رحمانیان می‌گوید در خواب هم نمی‌دیده است

همزمان با روز ملی سینما، یکشنبه ۲۱ شهریور جمعی از اهالی تئاتر در خانه هنر کاج با واروژ کریم‌مسیحی دیدار کردند. از جمله حاضران در این دیدار محمد رحمانیان بود که گفت در خواب هم نمی‌دیده است که به برنامه‌ای با حضور کریم‌مسیحی دعوت شود و درباره او صحبت کند و این برایش افتخاری بزرگ است.

اتفاقی که محمد رحمانیان می‌گوید در خواب هم نمی‌دیده است

تعدادی از هنرمندان حوزه تئاتر، همزمان با روز سینما، یکشنبه ۲۱ شهریور با واروژ کریم‌مسیحی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر شناخته‌شده دیدار کردند.

در این دیدار که به همت خانه هنر کاج شکل گرفت، به دلیل شیوع کرونا تنها جمعی معدود از هنرمندان در فضای باز این موسسه حاضر بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور، محمدامیر یاراحمدی و پریدخت عابدین نژاد، حسین کیانی، پیام فروتن، افسانه ماهیان، ستاره اسکندری، افشین هاشمی، مونا فرجاد، علی صلاحی و علیرضا بهرامی اشاره کرد. 

در خواب هم نمی‌دیدم درباره واروژ صحبت کنم

در ادامه، محمد رحمانیان ضمن اشاره به علاقه فراوان خود به کریم‌مسیحی، گفت: «در خواب هم نمی‌دیدم که به برنامه‌ای با حضور واروژ کریم‌مسیحی دعوت شوم و درباره او صحبت کنم و این برایم افتخاری بزرگ است.» 

رحمانیان از کریم‌مسیحی به‌عنوان هنرمندی نام برد که با تمام هنرها از جمله ادبیات و تئاتر آشنایی دارد و از جمله نمونه‌های این آشنایی این که فیلم کوتاه «فاخته» را با ترکیبی از یک اثر ارمنی و داستانی از محمود دولت‌آبادی ساخته است.

او همچنین عنوان کرد در بازسازی‌هایی که از نمایشنامه «هملت» شکسپیر انجام شده، فیلم «تردید» کریم‌مسیحی، نمونه‌ای بی‌بدیل است.

این نمایشنامه‌نویس اضافه کرد: «ما همواره با همه دانایی‌مان فیلم می‌بینیم اما با دیدن تنها چند دقیقه از فیلم‌های کریم‌مسیحی، همه دانایی‌مان را رها و ماهیت سینما را فراموش می‌کنیم و غرق لذت می‌شویم. به همین دلیل تجربه تماشای فیلم‌های کریم‌مسیحی با بهرام بیضایی که برای دیدن آثارش باید فسفر سوزاند، متفاوت است.» 

بیشتر بخوانید: رویدادهای مهمِ موزه سینما در یک نمایشگاه؛ عکس‌هایی از عزت‌الله انتظامی، عباس کیارستمی، خسرو شکیبایی، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، ژان کلود کریر، داریوش مهرجویی، فاطمه معتمدآریا، نیکی کریمی

اتفاقی که محمد رحمانیان می‌گوید در خواب هم نمی‌دیده است

سپس ستاره اسکندری، بازیگری که سال گذشته اولین فیلم خود را ساخته است، با تایید سخنان رحمانیان به تشابه آثار کریم‌مسیحی به تئاتر اشاره کرد و افزود: «هنگام دیدن فیلم‌های آقای کریم‌مسیحی، از جهان خود فارغ می‌شویم و در جهان فیلم‌های او زندگی می‌کنیم.»

محمدامیر یاراحمدی هم با اشاره به ویژگی فیلم‌های کریم‌مسیحی ادامه داد: با دیدن آثار او، جهان مستقل این فیلم‌ها را باور می‌کنیم بدون اینکه مشابه آن را در واقعیت دیده باشیم. به همین دلیل نمی‌توانیم نمونه‌ای مشابه فیلم‌هایش پیدا کنیم چون آثارش متعلق به جهان خود اوست.»

کریم‌مسیحی نیز نکاتی را درباره تجربه‌هایش در سینما عنوان کرد و از علاقه‌مندی‌اش به اجرای تئاتر گفت و یاد دوستان درگذشته و سفر کرده خود را گرامی داشت.

این برنامه گرچه دیدار با کریم‌مسیحی بود اما در آن خاطراتی درباره دیگر سینماگران ایرانی که تجربه همکاری با این هنرمند را داشته‌اند چون بهرام بیضایی، بهمن فرمان‌آرا، امیر نادری، کامران شیردل و... نیز مرور شد. در پایان برنامه، رحمانیان یادداشتی را که بهرام بیضایی، پیش‌تر و به مناسبت بزرگداشت کریم‌مسیحی نوشته بود، خواند و  هنرمندان حاضر، عکسی به یادگاری گرفتند.

اولین ساخته بلند واروژ کریم‌مسیحی، «پرده آخر» یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران به شمار می‌آید. او گرچه به جز این فیلم، فیلم بلند دیگری به نام «تردید» و چند فیلم کوتاه ساخته است ولی سال‌ها به عنوان یکی از بهترین تدوین‌گران و دستیاران کارگردان در سینمای ایران فعالیت کرده و از این نظر حضوری اثرگذار در سینمای کشورمان داشته است.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۳۵۳۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت