بهترین مستندهای دفاع مقدس را چه کسی ساخته است؟

مهدی فقیه باور دارد که برای فهمیدن آنچه در دفاع مقدس گذشته است، باید فیلم‌هایی را تماشا کرد که به واقعیت نزدیک هستند و مستندهای شهید آوینی، بهترین آثاری است که درباره دفاع مقدس ساخته شده‌اند.

بهترین مستندهای دفاع مقدس را چه کسی ساخته است؟

مهدی فقیه درباره سختی‌های هشت سال دفاع مقدس و فیلم‌هایی که در آن زمان ساخته شده است گفت: «هشت سال دفاع مقدس ما، یک واقعه ساده چون دیگر جنگ‌های جهان نبود، رزمندگان ما امکانات زیادی نداشتند و دشمن تا بن دندان مسلح بود. اگر فیلم‌های مستند به درد بخوری را که از آن زمان گرفته شده یا در دسترس هست، نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مردم ما چه سختی‌هایی را تحمل کردند.» 

او درباره بهترین مستندهایی که درباره دفاع مقدس ساخته شده است گفت: «معتقدم بهترین مستندهایی که درباره دفاع مقدس ساخته شده، کارهای شهید بزرگوار، مرتضی آوینی است. من ایشان را می‌شناختم. آقای آوینی، فیلم سینمایی «هور در آتش» را دیده بودند و یک مطلبی درباره آن نوشته بودند. یک‌بار که به تهران آمده بودم، من را دید و گفت «پیرمرد کجا؟». این طوری باهم آشنا شدیم و آن‌جا بود که متوجه شدم چه آدم عجیبی است. یک بچه مسلمان واقعی، یک هنرمند خوب و آگاه نسبت به زمان خودش. این خیلی مهم است که هنرمند در زمان خودش چه می‌کند و چه چیزی به یادگار می‌گذارد.»

او درباره فعالیت هنرمندان انقلابی در زمینه دفاع مقدس گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور و عزیزالله حمیدنژاد هم از هنرمندان آگاه نسبت به زمان خودشان به شمار می‌آیند. فرزندانی انقلابی که پس از جنگ، شاهکارهای زیاد ساختند. به طور مثال، «سفر به چزابه» یکی از بهترین کارهای دفاع مقدسی است که تا کنون ساخته شده. یک‌بار حضرت امام گفتند «این بچه‌ها (رزمندگان) یک شبه، ره صد ساله را پیمودند»، آن زمان عده‌ای متوجه حرف ایشان شدند و فیلم‌های معنوی بسیار خوبی ساختند. حالا به جای این‌که آن مفاهیم را فیلم کنند، از رد لاستیک تویوتا فیلم می‌سازند.»

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۳۵۴۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت