پویا افضلی:‌

انیمیشن «شکل غیبت» روایت از دست‌دادن است

انیمیشن «شکل غیبت» ادای دین به آن‌هاست که رفته‌اند و جای خالی‌شان برای همیشه در زندگی و قلب ما مانده است.

انیمیشن «شکل غیبت» روایت از دست‌دادن است

پویا افضلی، کارگردان انیمیشن «شکل غیبت» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به بخش پویانمایی مسابقه ملی سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته، درباره این انیمیشن گفت: این انیمیشن شش دقیقه‌ای برداشتی آزاد است از منظومه‌ای به همین نام سروده یانیس ریتسوس شاعر یونانی. در این منظومه ریتسوس، غیبت را روایت می‌کند و به آن شکل می‌بخشد؛ زندگی زیر و زبر شده مادرانی را می‌سراید با حضورِ فرزندان از دست رفته‌شان. 

افضلی ادامه داد: بالاخره مرگ دغدغه هر انسانی است، اما برای من با مرگ ناگهانی عزیزتر از جانی در ۲۴سالگی، مفهوم مرگ و معنای زندگی شکلی دیگر یافت. با «شکل غیبت» خواسته‌ام این وضعیت راتوصیف کنم. 

کارگردان فیلم بلند «دراکولا در تهران» درباره روآوردنش به ساخت فیلم کوتاه گفت: تولید فیلم بلند پروسه‌ای طولانی و بسیار پیچیده است، متاسفانه وضعیت اقتصادی نامشخص، تورم، گرانی، کمبود نیروی انسانی متخصص، که روزبه‌روز از ایران کوچ می‌کند، نبود سرمایه‌گذاری که این ریسک بالا را بپذیرد و مشکلات بسیار دیگر، تولید انیمیشن بلند را برای فیلمساز مستقل تقریبا امری محال کرده است. 

افضلی که پیش از این انیمیشن کوتاه «بادسر» را هم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید کرده است، گفت: همکاری با دوستان در مرکز گسترش برای من فرصتی مغتنم است. امیدوارم فیلم در جشنواره‌های جهانی هم حضوری موفق داشته باشد، گرچه بعد از ۱۵ سال سابقه کار انیمیشن، هنوز سازوکار و سیاست جشنواره‌ها چندان برایم مشخص نیست، اما چون شخصاً از «شکل غیبت» راضی‌ام، امیدوارم در جشنواره‌ها دیده شود.

منبع: ایلنا

کد مطلب: ۳۵۴۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت