«فرهادی» هم حکومت را دارد، هم بیرون حکومت را

داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» تأکید کرد که آقای اصغر فرهادی فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را.

«فرهادی» هم حکومت را دارد، هم بیرون حکومت را
اصغر فرهادی با هر آنکه دوست داشته است فالوده خورده و می‌خورد. همین اصغر فرهادی چقدر با جریان روشنفکری نزدیک است؟ کاملاً در بطن جریان روشنفکری حضور داشته و دارد اما فقط چون از امیر جدیدی که سابقه بازی در یک فیلم ملی با موضوع گرفتن یک تروریست خشن و کثیف را در کارنامه‌اش دارد، در فیلمش حضور داشته، ببینید محمد رسول‌اف با او چه کرد؟ یعنی از نظر این‌ها تو حق بازی در فیلم ضد تروریسم هم نداری. یعنی به وضوح دست رسول‌اف با ریگی و داعش در یک سفره است. این خیلی ترسناک است.
 
ساده‌ترش می‌کنم. فکر کنیم یک نفر فیلمساز در هر سطحی جرات کند به بازیگران هالیوود بگوید چون در فلان فیلم نقش عنصر ضد فاشیسم بازی کردی باید بایکوت شوی. با او چه می‌کنند؟ مگر می‌توان با این افراد در یک کادر قرار گرفت؟ ۴۰ سال است که این جریان می‌گوید یا مردم باید با غلط کردن گفتن، به دامان تفکر منحط ما برگردند، یا می‌گوید؛ «من عدوی تو نیستم، انکار توام». اتفاقاً ما داریم با این جریان مماشات می‌کنیم.
 
در این ۴۰ سال، کجا در به روی جریان روشنفکری بسته بوده است؟ سینمای «هنر و تجربه» ما محل پرورش چه جریانی شده؟ از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ در سینمای این کشور، جریان روشنفکری روی سر ما نشسته است! قهرمان را از سینمای ایران گرفتند و به جای آن تارکوفسکی و پاراجانف به خورد ما دادند. از نیمه دهه ۷۰ تا همین دهه ۹۰ هم که هر چه دادند یک فضای پر از اباحه بود. ما درباره جریانی صحبت می‌کنیم که اساساً طی ۴۰ سال ما را ندیده، مردم را ندیده است. ما همان مردمی هستیم که سال‌ها جنگیدیم و شهید و جانباز دادیم اما در جریان روشنفکری سهم ما می‌شود «یک خانواده محترم». متولی ساخت «یک خانواده محترم» سال‌ها جریان سینمای کوتاه این کشور را جهت داده است.
 
آقای مرکز گسترش، طی ۸ سال گذشته، چند کار درباره زنان جانباز ساخته‌ای؟ ببینید فیلم‌های «هنر و تجربه» را کدام هنر کدام تجربه کدام ایران؟ مسئله این است که این‌ها دغدغه ندارند و فیلمسازی هم که دغدغه دارد، درهای این مراکز به رویش باز است؟ تفکیک «سینمای ملی» و بخش «آوینی» در جشنواره «سینماحقیقت» چه معنایی دارد؟ آن کدام ملت است که جریان فیلمسازی مقاومت در آنجا نمی‌گیرد؟ اگر فیلمی مشکل کیفی و فرمی دارد آن را قبول نکنید، اما چرا یک گونی به اسم بخش آوینی در نظر گرفته‌ای تا فیلم‌های بخش مقاومت را درون آن بریزی؟ این دردناک است و صریح می‌گویم، این رویه باید تغییر کند.

 

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۵۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت