حسادت بهروز افخمی نسبت به اصغر فرهادی؟/ افخمی: کارهای فرهادی همه شبیه شوکران من است/ من همیشه به دنبال اینم که با دیگران دشمنی کنم

بهروز افخمی می‌گوید فکر می‌کند آثار فرهادی تکراری شده است و یک داستان را دائما روایت می‌کند که آن داستان هم، شباهت‌های زیادی، به مایه اصلی «شوکران»ی دارد که خودش ساخته است.

حسادت بهروز افخمی نسبت به اصغر فرهادی؟/ افخمی: کارهای فرهادی همه شبیه شوکران من است/ من همیشه به دنبال اینم که با دیگران دشمنی کنم

 بهروز افخمی، کارگردان سینما در برنامه «جهان‌آرا»، از آخرین ساخته اصغر فرهادی؛ «قهرمان» گفت. 

او در بخشی از سخنانش، با اشاره به «قهرمانِ» اصغر فرهادی، گفت: «من فیلم «قهرمان» را ندیده‌ام. راستش فیلم قبلی فرهادی را هم ندیدم، یعنی بعد از «فروشنده» دیگر فکر کردم حوصله دیدن فیلم‌های فرهادی را ندارم. در این سن و سالی که من هستم اگر قرار باشد همه فیلم‌های مهم را ببینم از جاهای دیگر وقت کم می‌آورم و به نظرم می‌آید که فیلم‌های مهم دیگر برای من مهم نیستند و فیلم‌های واقعا خوب که اگر نبینی چیزی را از دست داده‌ای بعد از این که بسیار توصیه می‌شود که ببین را می‌بینم.»  

افخمی افزود: «فکر می‌کنم فرهادی تکراری شده است. یک داستان را دائما می‌گوید که آن داستان هم شاید بشود گفت شباهت‌های زیادی، به جان و مایه اصلی «شوکران»ی دارد که خودم ساختم. یعنی تماشاچی در طول فیلم، در نیمه اول فیلم، تصوری پیدا می‌کند و آرام‌آرام در نیمه دوم فیلم می‌فهمد که اشتباه کرده و از لحاظ اخلاقی مرتکب گناه شده و در مورد دیگران قضاوت اشتباهی کرده است. مسائلی که در «شوکران» پیش می‌آمد و در پایان تماشاچی احساس می‌کرد گناه‌کار است چرا که به اصطلاح در مورد انسان معصوم و بی‌گناه و زجرکشیده‌ای قضاوتی بد کرده است. همه فیلم‌های فرهادی همین است. اشکالی ندارد و نمی‌گویم چرا این داستان را دائم تکرار می‌کند، خیلی از فیلم‌سازها هستند که یک داستان یا یک موقعیت را که برای تماشاچی یک تجربه تکراری است دوباره می‌سازند اما موضوع در مورد فرهادی و مخصوصا در مورد «فروشنده» این است که این قضیه به شکل تصنعی اتفاق می‌افتد، یعنی قضیه را جوری می‌چیند و چیزهایی را از تماشاچی قایم می‌کند که شما به شکلی که انگار کلک خورده‌ای، قضاوت بد می‌کنی و بعد متوجه می‌شوی که قضاوت بد کرده‌ای، این شکلِ تصنعی و سرهم‌بندی است که باعث می‌شود که آدم بگوید بس است! من هر چند تا فیلم در این مایه‌ها ساخته شود تا زمانی که کسی به من نگوید نه! این فیلم فرهادی واقعا فرق می‌کند و باید حتما ببینی را نمی‌بینم. من دیگر حوصله و وقت برای دیدن فیلم‌های فرهادی ندارم.»  

او در پایان گفت: «نامه فرهادی با عنوان «از شما بیزارم» را هم که خواندم، دیدم در وضعیت سختی گیر کرده است. فرهادی همیشه آدم سیاست‌مداری بوده و سعی می‌کرده همه طرفین را داشته باشد و هیچ کس را با خود دشمن نکند درست برعکس من که به دنبال دشمن می‌گردم  و می‌خواهم آن‌قدر صریح باشم که هر کس می‌خواهد با من دشمن شود، بشود و تکلیفش را روشن کند.» 

 

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۵۵۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت