اکران فیلم امیر نادری پس از ۴۷ سال

فیلم انتظار به نویسندگی و کارگردانی امیر نادری در سینما داریوش انجمن سینمای جوانان استان بوشهر به نمایش درآمد.

اکران فیلم امیر نادری پس از ۴۷ سال

فیلم انتظار در سال ۱۳۵۳ در بوشهر و به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ساخته شده بود که اکران‌های متعددی در جشنواره جهانی داشته ولی تا کنون اکرانی در ایران نداشت، برای نخستین بار و با حضور پیشکسوتان سینمای بوشهر درسینما رو باز داریوش غریب‌زاده اکران شد.

مهمان ویژه این اکران بازیگراین فیلم حسن حیدری بود که در زمان فیلم‌برداری ۱۲سال داشت. وی با ابراز خوشحالی از نمایش فیلم در سینما داریوش از خاطرات و تجربیاتش از پشت صحنه فیلم و حضورامیر نادری در بوشهر سخن گفت.  

در ادامه مهدی انصاری، مدرس سینما از نحوه پیدا کردن حسن حیدری و ارتباط و آشنایی با این بازیگر گفت و به بازی خوب و تأثیرگذار این بازیگر در این فیلم بدون دیالوگ اشاره کرد.

مجید فخریان منتقد و مدرس سینما نیز به نگاه شاعرانه و متفاوت نادری به جغرافیای جنوب اشاره کرد و گفت: درسی که نادری به ما می‌دهد این است که چطور می‌توان حال و هوای اقلیمی و فرهنگی یک منطقه را با فرم و روایت یک فیلم همراه و هماهنگ کرد. 

در ادامه  ویدئو اختصاصی از امیر نادری که برای این اکران ضبط شده بود به نمایش درآمد. در بخشی از این گفت‌وگو نادری می‌گوید:‌ امیدوارم که نسل جوان فیلم ساز به ویژه نسل جوان بچه‌های جنوب، بوشهر، آبادان، اهواز و تمام آن خطه بتوانند این بو و شعر زندگی را همیشه در آثارشان به نمایش درآورند.

انتظار فیلم کوتاه ۴۶ دقیقه‌ای در سال ۲۰۰۸ همراه با دو فیلم دیگر نادری، دونده و آب، باد، خاک در مراسم بزرگداشت‌ امیر نادری درسی‌امین سال برگزاری جشنواره فیلم سه قاره نانت، نمایش داده شد.

آلبرتو باربرا مدیر سابق جشنواره فیلم ونیز و موزه ملی تورین ایتالیا که سال ۲۰۰۶ مجموعه‌ای از آثارامیر نادری را نمایش داده بود انتظار را بهترین فیلم نادری دانسته است: اصلا نمی‌شود تصور کرد این فیلم که یک مدرنیته محض است ۳۲ سال پیش ساخته شده باشد.

امیر نادری جایزه این فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کن در سال ۱۳۵۳(۱۹۷۴) را از دست فرانسوا تروفو گرفته است.

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۶۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت