سال درخشش زنان فیلمساز/ خرس طلایی برلین در دست کارلا سیمون/ سهم ایرانی‌ها از برلیناله

کارلا سیمون، کارگردان زن اسپانیایی با فیلم «آلکاراس» جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد.

سال درخشش زنان فیلمساز/ خرس طلایی برلین در دست کارلا سیمون/ سهم ایرانی‌ها از برلیناله

 برنده جایزه اصلی هر سه جشنواره معتبر سینمایی جهان در سال گذشته زنان فیلمساز بوده‌اند. ژولیا دوکورنو با فیلم «تیتانیوم» برنده نخل طلایی کن شد، اودره دیوان با فیلم «اتفاق» شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرد و حالا کارلا سیمون با فیلم «آلکاراس» برنده خرس طلایی ونیز شده است.

ام نایت شامالان رییس هیات داوری جشنواره برلین جایزه خرس طلایی را به کارلا سیمون اهدا کرد که به عقیده هیات داوران تمام بازیگرانش در فیلم «آلکاراس» عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته‌اند. 

کلر دنی دیگر فیلمساز زن حاضر در برلیناله نیز جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «آتش» با بازی ژولیت بینوش از آن خود کرد. 

از آنجا که جشنواره برلین دیگر جوایز بازیگری را در شاخه‌های بازیگر زن و مرد اهدا نمی‌کند و جنسیت را از این جایزه حذف کرده است، جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره به ملتم کاپتان برای بازی در فیلم «ربیعه کورناز علیه جرج بوش» اهدا شد. 

جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را هم لارا باسوکی برای بازی در فیلم «پیش از این، اکنون و آنگاه» دریافت کرد. 

در این میان لیلا استیلر با فیلم «ربیعه کورناز علیه جرج بوش» برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و جایزه بزرگ هیات داوران برای «فیلم رمان‌نویس» به هانگ سان سو اهدا شد. 

سهم ایرانی‌ها از برلیناله

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره جهانی فیلم برلین در بخش مواجهه به «جمعه می‌بینمت، رابینسون» ساخته میترا فراهانی تعلق گرفت

فیلم کوتاه «گوزن» ساخته هادی بابایی‌فر نیز برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه هیات داوران جشنواره فیلم برلین در بخش نسل‌ها، کی پلاس، شد. 

فیلم «کیک مورد علاقه من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، محصول مشترک ایران و فرانسه نیز جایزه گسترش فیلمنامه یوریماژ را به همراه ۲۰ هزار یورو در بخش بازار تولید مشترک جشنواره برلین دریافت کرد.

کد مطلب: ۳۵۷۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت