ناگفته‌های زن چهارم ناصرالدین‌شاه از سریال جیران | من با دیگر زن‌ها شاه فرق دارم!

بازیگر سریال «جیران» گفت: بعد از بازی در مجموعه «شهرزاد» پیشنهاد زیاد داشتم اما من دغدغه کار زیاد ندارم و می‌خواهم تا جایی که ممکن است، نقش‌هایی را بازی کنم که به سلیقه خودم نزدیک‎‌تر است.

ناگفته‌های زن چهارم ناصرالدین‌شاه از سریال جیران | من با دیگر زن‌ها شاه فرق دارم!

جیران تازه‌ترین اثر حسن فتحی در مقام کارگردان است؛ مجموعه‌ای در ژانر عاشقانهٔ تاریخی به نویسندگی احسان جوانمرد و حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که فیلم‌بردای آن اواخر مرداد ۱۴۰۰ در خوانسار و گلپایگان به اتمام رسید و از بهمن ماه تاکنون درحال پخش از شبکه نمایش خانگی است.

 

سریال جیران

 

مجموعه جیران داستانی عاشقانه و تاریخی است که ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه؛ چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع می‌شود، داستان آشنایی و عشق شاه با دختری روستایی به نام خدیجه خانم تجریشی است که به سبب چشمان درشتش، شاه نام جیران را بر او نهاد.

آنچه در ادامه می‌آید گفتگو با نهال دشتی، بازیگر نقش ستاره خانم در سریال جیران است.

 

از نقش «ستاره خانم» سریال جیران بگویید.

ناصرالدین شاه ۴ زن عقدی دارد. «تاجی» «شکوه» «گلین» و «ستاره»؛ که ستاره، چهارمین زن عقدی شاه است. ستاره نسبت به بقیه زنان شاه، ساده‌تر و شادتر است و فکر و دغدغه جانشینی فرزندانش برای ولیعهدی را ندارد. درگیر چالش‌ها و دعواهای مهد علیا و جیران و زنان دیگر نمی‌شود و انگار در دربار، بهترین وضعیت را دارد و راضی است. کمی شخصیت شوخی دارد و گاهی از موضوعات جا می‌ماند و رابطه خوبی با بقیه زنان دارد.

 

برای رسیدن به این نقش چه کارهایی کردید؟ اطلاعات تاریخی را از نویسنده و کارگردان گرفتید یا مطالعات خاصی از آن دوره تاریخی داشتید؟

از دو سال قبل که قرارداد همکاری در این سریال را نوشتیم، شروع به خواندن کتاب‌های مربوط به دوره ناصرالدین شاه کردم که با آن فضا بیشتر آشنا شوم. آقای فتحی از من خواستند که فیلم‌های آن زمان را ببینم و همچنین فیلم‌های علی حاتمی را. در پیش‌تولید هم مدام درباره این موضوعات صحبت می‌کردیم که بیشتر و بیشتر به نقش نزدیک شوم اما درباره نقش ستاره باید بگویم که یک ما به ازای امروزی برایش پیدا کردیم. آقای فتحی هم می‌خواستند کاراکتر ستاره کمی متفاوت‌تر از زنان دیگر باشد. چون به لحاظ سنی هم از زنان دیگر شاه کوچک‌تر است، انگار سبک زندگی و تفکرات متفاوت‌تری نسبت به زنان قجری دربار دارد و خواسته‌هایش متفاوت است. بدجنسی‌ها و دسیسه‌ها و سیاست‌های زنان دیگر را ندارد و دنیایش شبیه به بقیه زنان شاه نیست. سعی کردیم که شخصیت متفاوتی به او بدهیم و اصطلاحا قالب زن قجری را درباره ستاره بشکنیم. هم در لحن و هم حرکات، قالب ستاره را شکستیم تا جایی که متفاوت‌تر و نرم‌تر از دیگر زنان دربار دیده بشود.

از بازی در سریال‌های «شهرزاد» و «جیران» بگویید. چطور برای این نقش‌ها انتخاب شدید؟

قبل از تولید سریال شهرزاد من در یک موسسه بازیگری، شاگرد آقای فتحی بودم. ایشان برای سریال از چند نفر از شاگردانشان تست گرفتند و من هم برای تست به دفترشان رفتم و از آنجا که رزومه تئاتری و تحصیلات مرتبط داشتم و فیلم کوتاه کار کرده بودم، بعد از چند بار رفت و آمد به دفتر به من گفتند می‌خواهم نقش میترا را به تو بدهم. چون هم چهره‌ات به این خانواده شبیه است و هم توانایی اجرایش را داری و به این ترتیب نقش میترا را به من دادند که بازی در این سریال تجربه بسیار خوبی در زندگی حرفه‌ای من بود. برای سریال جیران هم از دفتر با من تماس گرفتند که درباره این نقش صحبت کنیم. آقای فتحی از همان اول می‌گفتند ستاره شبیه به تو است و یک کاراکتر متفاوت از میترای شهرزاد می‌خواهم و بعد از صحبت‌هایشان درباره این نقش و توضیحاتی که درباره ستاره دادند، من بسیار مشتاق به همکاری شدم.

همکاری با حسن فتحی چگونه است؟

آقای فتحی در کار سختگیر است و چون دقیقا می‌داند که چه چیزی می‌خواهد، در هر سکانس باید به استانداردهای مد نظرش برسد و فکر می‌کنم برای همین است که کاراکترهای فیلم‌های ایشان همیشه ماندگار می‌شود و حرفی برای گفتن دارد. نقش‌ها در کارهای آقای فتحی پر از جزئیات است و شخصیت‌پردازی‌های دقیق و ریز که به بازیگر بسیار کمک می‌کند. به طور کلی کار کردن با ایشان بسیار لذت‌بخش است و علاقه خود آقای فتحی به فضای کار و حساسیتی که در کارش دارد یک آسودگی خاطر به بازیگر می‌دهد که گوش کردن به صحبت‌ها و خواسته‌های ایشان هیچ ضرری ندارد و قرار است خروجی خوبی از کار دربیاید.

ناگفته‌های زن چهارم ناصرالدین‌شاه از سریال جیران | من با دیگر زن‌ها شاه فرق دارم!

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

الان اصفهان هستیم و مشغول فیلمبرداری جیران که چند ماه از ضبطش مانده است. برای بازی در یک تئاتر صحبت کرده‌ام که به زودی تمریناتش را شروع می‌کنیم. خودم هم یک فیلم کوتاه در دست تولید دارم که فعلا در مرحله پیش‌تولید است.

به تجربه بازی در فضای کمدی فکر می‌کنید یا پیشنهادی در این حوزه داشته‌اید؟

پیشنهاد داشته‌ام اما از قبول کردنش ترسیدم. چون به نظرم کار کمدی بسیار سخت است. قبلا تجربه تئاتر کمدی داشته‌ام اما فیلم کمدی هنوز پیش نیامده است اما اصلا از تجربه‌کردنش بدم نمی‌آید و اگر موقعیت خوبی باشد، حتما تجربه می‌کنم.

چه آینده‌ای را برای زندگی حرفه‌ایتان در نظر دارید؟

بعد از شهرزاد پیشنهادهای زیادی داشتم اما من دغدغه کار زیاد ندارم و می‌خواهم تا جایی که ممکن باشد سر کارهایی بروم که به سلیقه خودم نزدیک‎‌تر است و بدانم که کار خوبی است. بعد از شهرزاد من محتاط‌تر شدم و باعث شد که گزیده کار کنم. حتی اگر تعداد کارهایم کم باشد یا نقش‌ها کوچک باشند؛ می‌خواهم رزومه شهرزاد را حفظ کنم و خراب نشود. باید بگویم که من بازیگری را یک حرفه می‌بینم که خیلی برایم جدی است و یک مسیر طولانی مدت است که نمی‌شود نقطه گذاری کرد. برایم مهم است که در این مسیرها درست پیش بروم. هم کارگردانی و هم بازیگری برای من دو شغل جداست که می‌خواهم هر دو را به صورت حرفه‌ای ادامه بدهم. اصلا به عنوان تفریح و تجربه به این کارها نگاه نمی‌کنم و از همین الان، هم انتخاب‌هایم با وسواس است و هم کارهایی که می‌کنم.

قصۀ سریال جیران به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران می‌پردازد. گروه بازیگران این مجموعه بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، مهدی پاکدل، ستاره پسیانی، غزل شاکری، سمیرا حسن‌پور، مهدی کوشکی، مرتضی اسماعیل کاشی، فاطمه مسعودی‌فر، الهام نامی، نهال دشتی، کتانه افشاری‌نژاد، بهناز نازی، امیر جعفری، رؤیا تیموریان، هومن برق‌نورد، رعنا آزادی‌ور و مریلا زارعی هستند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۸۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت