واکنش تهیه‌کننده فرانسوی «قهرمان» به اتهام سرقت هنری اصغر فرهادی

الکساندر ماله‌گی تهیه کننده فرانسوی «قهرمان» در بیانیه ای اتهام سرقت هنری فرهادی را رد کرد و پیروزی نهایی را از آن این کارگردان خواند.

واکنش تهیه‌کننده فرانسوی «قهرمان» به اتهام سرقت هنری اصغر فرهادی

روز گذشته ۵ آوریل برای اولین بار به حواشی فیلم «قهرمان» و اتهام سرقت هنری از سوی اصغر فرهادی پرداخت. 

اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار و الکساندر ماله‌گی تهیه‌کننده فرانسوی فیلم های این کارگردان، گزارش‌های مبنی بر محکومیت و مجرم شناخته شدن فرهادی به اتهام سرقت ادبی درباره فیلم «قهرمان» را رد کردند.

آزاده مسیح‌زاده شاگرد سابق فرهادی، این کارگردان را متهم کرده که ایده فیلم «قهرمان» را از مستندی که این دانشجو در کارگاه فیلمسازی فرهادی در سال ۱۳۹۳ در تهران ساخته بود، دزدیده است.

ماله‌گی اما در بیانیه ای اعلام کرد هیچ حکم قطعی و الزام آور قانونی درباره این پرونده وجود ندارد. بلکه تنها تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به محاکمه انجام شده است.

ماله‌گی رییس شرکت تولید و پخش مستقر در پاریس «ممتو» همچنین گفت که دادگاه ایران در بررسی های اولیه خود، بر اساس تحقیقاتی که انجام داده است، هرگونه ادعای احتمالی مسیح زاده در رابطه با درآمدهای فیلم «قهرمان» را «رد» کرده است.

این تهیه کننده معتقد است فرهادی در نهایت برنده این پرونده خواهد شد، زیرا داستانی که «قهرمان» از آن برداشت شده است سال‌ها قبل از ساخت مستند مسیح زاده، هم در مقالات مطبوعاتی و هم در گزارش‌های تلویزیونی به آن اشاره شده بود.

البته این گفته های ماله‌گی محل اختلاف است زیرا مسیح زاده چندی پیش به هالیوود ریپورتر گفت که داستان را در یکی از زندان های بدهکاران شهر زادگاهش شیراز، محل وقوع فیلم پیدا کرده است و این داستان در رسانه های ایران منتشر نشده بود.

فرهادی در جشنواره «کن» سال گذشته نیز همان گفته های ماله‌گی را درباره داستان مطرح کرده بود.

ماله‌گی در جای دیگری از بیانیه اش می‌نویسد: فکر می‌کنم در اینجا مهم است که تاکید کنیم «قهرمان» مانند دیگر فیلم‌های اصغر فرهادی، موقعیت‌های پیچیده‌ای دارد که در آن زندگی شخصیت‌ها روی یکدیگر بنا شده است. داستان این زندانی سابق که سکه‌ها را در خیابان پیدا می کند و آن را به صاحبش پس می دهد، تنها نقطه شروع داستان «قهرمان» است. مابقی فیلم آفرینش محض اصغر (اصغر فرهادی) است.

منبع: خبرگزاری صبا
کد مطلب: ۳۵۸۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت