داستان اسباب‌بازی‌ها به سبک ایرانی/ «لوپتو» پاییز به سینما می‌آید

محمدحسین صادقی تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در مهرماه خبر داد.

داستان اسباب‌بازی‌ها به سبک ایرانی/ «لوپتو» پاییز به سینما می‌آید

محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو»  درباره شکل‌گیری این انیمیشن و مراحل تولید آن گفت: «لوپتو» انیمیشنی سینمایی است که با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد ساخته شده و محصول مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره است. تیم ما به مدت ۱۵ سال است که در این استودیو که در شهر کرمان واقع است مشغول فعالیت هستیم و در طول این سال‌ها پروژه‌های مختلفی تولید کردیم.

وی افزود: انیمیشن «لوپتو» یکی از طرح‌هایی بود که در مجموعه تیم محتوایی ما آماده شد و این طرح با اسم اولیه «من و فرشته» تبدیل به فیلمنامه شد و سپس اقدام به ساخت آن کردیم.

صادقی در پاسخ به این سوال که «لوپتو» به چه معناست عنوان کرد: «لوپتو» اصطلاح اصیل فارسی است که معادل کلمه ترکیبی و ساختگی اسباب بازی است. در گذشته مادران برای فرزندان خود با وسایلی که در خانه داشتند اسباب بازی می‌ساختند که اسم آن‌ها لوپتو بوده، اما در حال حاضر مانند خیلی از کلمات فارسی که از آن‌ها استفاده نشده و به مرور از بین رفته است، مردم این کلمه را از یاد برده‌اند. به همین دلیل اسم این فیلم را به «لوپتو» تغییر دادیم.

این تهیه‌کننده جوان در ادامه درباره داستان این انیمیشن توضیح داد: داستان این انیمیشن سینمایی درباره دکتر روانشناسی است که در آسایشگاه خود برای درمان بیماران از متد درمانی متفاوتی استفاده می‌کند؛ او برای درمان بیماران از اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کند و بیماران با ساخت اسباب بازی حالشان خوب می‌شود. داستان فیلم درباره آسایشگاه و لوپتوهایی است که در آنجا ساخته می‌شود.

داستان اسباب‌بازی‌ها به سبک ایرانی/ «لوپتو» پاییز به سینما می‌آید

صادقی درباره مراحل و مدت زمان ساخت «لوپتو» عنوان کرد: از سال ۱۳۹۴ روی طرح و داستان این فیلم کار کردیم، از تابستان ۹۵ تولید انیمیشن آغاز و ۳۰ ماه به طول انجامید. ۵۰ نفر از بچه‌های انیمیشن کار که عمدتاً از اهالی شهر کرمان هستند در این کار حضور داشتند و تمام مراحل تولید نیز در شهر کرمان انجام شد و سرانجام زمستان سال ۹۸ پروژه «لوپتو» به پایان رسید.

وی دلیل تاخیر در اکران فیلم را شیوع بحران کرونا عنوان کرد و افزود: تولید فیلم ما سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و قرار شد نوروز سال ۱۳۹۹ و یا در یک فصل خوب این فیلم برای کودکان اکران شود که متاسفانه از اسفند همان سال درگیر ویروس کرونا شدیم، سینماها تعطیل و اکران به تعویق افتاد.

صادقی زمان اکران این انیمیشن را مهرماه سال ۱۴۰۱ عنوان و بیان کرد: هم اکنون در تعامل با سازمان سینمایی سوره در حال برنامه‌ریزی برای اکران عمومی فیلم هستیم. ان شاالله تا مهرماه کرونا به کلی ریشه کن شده باشد و بتوانیم اوایل پاییز «لوپتو» را در سینماها اکران کنیم.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کرونا و تعطیل بودن دوساله سینماها، چه پیش‌بینی از اکران انیمیشنی که برای سنین کودک ساخته شده در سینماها دارد، گفت: این انیمیشن برای سنین ۶ تا ۱۲ سال ساخته شده و برای مخاطب بزرگسال هم جذابیت‌هایی به لحاظ داستانی و محتوایی دارد. از ابتدای شیوع کرونا هنوز انیمیشنی در سینماها به نمایش درنیامد و پا گذاشتن مخاطب کودک به سینماها بستگی به حضور مخاطب بزرگسال دارد که امنیت روانی ایجاد شود و مخاطب کودک وارد سینماها شود. فکر می‌کنم «لوپتو» می‌تواند شروع دوباره‌ای برای احیای اکران انیمیشن و رونق سینماها شود؛ چون انیمیشن ژانر متفاوتی نسبت به آن چیزی است که در سینماهای ایران در حال اکران است و مخاطب جدیدتری را می‌تواند با همراه کند.

وی در پایان بیان کرد: کسانی مخاطب فیلم‌های انیمیشن و کودک هستند که نسبت به فیلم‌های معمولی که در طول سال در سینماها اکران می‌شود، سلیقه متفاوت‌تری دارند. انیمیشن گروه مخاطبان جدیدی را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل اگر اوضاع سینماها بهتر شود، ژانر انیمیشن و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان می‌تواند به رونق سینماها کمک جدی کند.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۸۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت