طرح «سینماسیار» در راستای تحقق عدالت فرهنگی اجرا می‌شود/ تمرکز انجمن سینمای جوانان بر تنوع ژانر/ بدهی‌ها را تسویه کردیم

معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران درباره اجرای طرح «سینماسیار» گفت که این اتفاق می‌تواند شعار عدالت فرهنگی را در مورد سینما در سراسر کسور محقق سازد.

 طرح «سینماسیار» در راستای تحقق عدالت فرهنگی اجرا می‌شود/ تمرکز انجمن سینمای جوانان بر تنوع ژانر/ بدهی‌ها را تسویه کردیم

انجمن سینمای جوانان مجری طرح «سینما سیار» با هدف برآورده ساختن نیازهای شهرستان‌ها و مناطق فاقد سینما به منظور فراهم کردن امکاناتی با تجهیزات قابل حمل برای اکران فیلم‌های روز سینمای ایران راه‌اندازی شد.  این طرح در نوروز امسال نیز با اکران فیلم «موقعیت مهدی» در مناطق کم برخوردار اجرایی شد. 

میکائیل دیانی (معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران) درباره اجرای این طرح در نوروز ۱۴۰۱ گفت: سینما سیار مجموعه‌ای ذیل انجمن سینمای جوانان است که به واسطه‌ی این که انجمن سینمای جوانان تنها رکن سازمان سینمایی است که در کل کشور دفاتر دارد، ماموریت توزیع عادلانه فرهنگی و توزیع عادلانه سینما در مناطق بدون سینما را برعهده گرفته است. به همین منظور دستگاه سینماسیار هم در انجمن وجود دارد که با قیمت پایین‌تر از سینما در مکان‌های فاقد سالن سینما فیلم‌های سینمایی را روی پرده اکران می‌کند. 

وی ادامه داد: در نوروز امسال فیلم «موقعیت مهدی» را داشتیم و از یک الی دو هفته دیگر فیلم‌های دیگر اکران نوروزی به سامانه «سینماسیار» اضافه می‌شوند تا تقریبا همه فیلم‌ها از این امکان بالاقوه اکران بهره‌مند شوند.

دیانی درباره نحوه محاسبه فروش و میزان بازخورد این طرح اذعان داشت: همانند فرآیند اکران سینمایی یک قراردادی بین انجمن و تهیه‌کننده‌ها و شرکتهای پخش منعقد می‌شود و عدد و رقمی دارد که با کسر هزینه حمل و نقل و هزینه اپراتور محاسبه می‌شود و در نهایت نیز بین فیلمساز، تهیه کننده، شرکت پخش تفاهمی حاصل می‌گردد. این نکته حائز اهمیت است که برای ما عایدی مالی ندارد و ما فقط شرایط دسترسی مناطق محروم به فیلم‌های روز سینمای ایران را فراهم می‌کنیم. 

وی ادامه داد: این طرح برای فیلمسازان بهره‌مندی مالی خوبی دارد. این شکل از اکران تا به حال جزو معادلات عددی و درآمدی تهیه کننده و سرمایه‌گذار و شرکت پخش‌ها تا پیش از این نبوده است. آن‌ها روی اکران سینمایی، VOD و فرآیند DVD برای کسب درآمد حساب می‌کنند. حالا سینما اصل درآمدها است و باقی به عنوان آورده مالی بعدی اما تا قبل از این اتفاق برای اکران سینما سیار و یا اکران‌های جانبی از این دست عایده مالی نداشتند و اکنون این طرح برای تهیه‌کننده و فیلمساز یک ذهنیت مالی و امکان جدید بوجود آورده است؛ چراکه در این دو سال اخیر، از این محل فیلم‌ها فروش قابل توجهی داشته‌اند. 

معاون انجمن سینمای جوانان توضیح داد: مثلا در مورد فیلم «منصور» که حدود ۵ میلیارد تومان فروخته است، یک و نیم میلیارد تومان از این مبلغ از اکران جانبی و سینماسیار بوده‌ که عدد قابل توجهی‌ محسوب می‌شود. حتی با این وجود که بلیتش بسیار ارزان‌تر از بلیط سینماست ، لذا تعداد مخاطبان بیشتری دارد. نکته‌ی دیگر این است که در این میان واسطه‌ی سینما و حق سینمادار برای تهیه‌کننده حذف شده بنابراین در تقسیم‌بندی سهم فروش، صاحب اثر سهم بسیار بزرگی دارد. 

 دیانی با اشاره به میزان فروش در اکران نوروزی امسال ادامه داد: آمار دقیق و عدد صحیح آن هنوز استخراج نشده است اما می‌دانم که تعداد اکران‌ها بالا بوده و حتی از بعد از نوروز و از آغاز ماه رمضان این آمار رشد بیشتری هم داشته است. می‌توانم بگویم هرچه مناطق محروم‌تر بوده و فاصله‌ی شهرها تا سینما و مراکز استانها بیشتر بوده، فروش سینماسیار نیز بیشتر بوده است. مثلا در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان اکران‌های زیادی داشتیم که گاهی جمعیت از تعداد چند سالن سینما در تهران نیز بیشتر بود.

وی افزود: این امر با توجه به شعار سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در مورد عدالت فرهنگی و توزیع عادلانه محصولات هنری و فرهنگی همسو و همخوان است. البته این طرح در دوره‌های قبل تعبیه شده و در این دوره اهتمام بیشتری شده برای این که از آن استفاده بیشتری شود. 

این مقام مسئول تاکید کرد که این طرح حتما گسترش پیدا خواهد کرد و جدی گرفته می‌شود. چندسال است که سینماسیار ما به واسطه کرونا محدود شده ولی در دوران جدید حتما توسعه پیدا می‌کنند. 

وی همچنین در رابطه با برنامه‌های انجمن سینمای جوانان در دوره جدید تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که ما در انجمن در سال جدید داریم این است که هم مسئله تولید را جدی‌تر بگیریم و گسترش دهیم و هم اینکه بتوانیم شرایط را برای اینکه تولیدات ما از صرف درامِ اجتماعی درآید و تنوع ژانری در سینمای کوتاه داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: برای تحقق این امر در حوزه تنوع ژانر یک مقداری کار سخت‌تر از گذشته است. ما باید با سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌های مختلف رایزنی کنیم و بتوانیم متقاعدشان کنیم که بخشی از بودجه فرهنگی و هنری‌شان را به این جوانان اختصاص دهند که آثار محتوایی با کیفیت با تنوع ژانری بالا برای کشور تولید کنند و طبیعتا توسعه‌ی فعالیت ما در سال جدید با این سیاست جدید در حوزه تولیدی خواهد بود. 

دیانی افزود: در زمینه‌ی آموزشی هم باید بگویم که انجمن رویکرد آموزشی پایه محور دارد و این امر مستمرا ادامه داشته اما نکته‌ای که در برخی از دوران بوده است و باعث خدشه شده فاصله‌ی بین آموزش و فیلمسازی و تولید در بین هنرجویان و فیلمسازان جوان است. فیلمساز دوره آموزشی گذارنده و فیلم پایان دوره را هم ساخته و مدرک انجمن را گرفته اما برای ساخت فیلم اولش یک فاصله افتاده که مسیرش را تغییر داده. ما تلاش می‌کنیم که فرآیند آموزشی را به فرآیند تولید نزدیک کنیم. 

وی در پایان در ارتباط با پورتال انجمن سینمای جوانان گفت: یکی از اتفاقات که افتاده بود این بود که به واسطه بدهی‌های گذشته یکسال پورتال انجمن بسته بود. ما در این بازه‌ی اواخر اسفند تاکنون سعی کردیم همه‌ی بدهی‌ها را تسویه کنیم. همه فیلمسازانی که از انجمن طلب داشتند بدهی‌هایشان وصول شد و پورتال را باز کردیم تا به سمت فیلمسازی و تولید آثار جدید برویم.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۸۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت