زهرا امیرابراهیمی کیست؟ / از فیلم خصوصی در تهران تا نخل طلا در کن

زهرا امیرابراهیمی که در ایران با بازی در سریال نرگس در سال ۱۳۸۵ به شهرت رسید، دیشب برای بازی در فیلم عنکبوت مقدس برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد. اما او کیست و در این فاصله ۱۵ساله، چه بر او گذشت؟

زهرا امیرابراهیمی کیست؟ / از فیلم خصوصی در تهران تا نخل طلا در کن

زهرا امیرابراهیمی بازیگر ۴۰ساله ایرانی، سال ۱۳۶۰ به دنیا آمد. او در رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان خت در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. امیرابراهیمی در عکاسی نیز فعالیت می‌کند. او از سال ۱۳۸۴ عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد و دو نمایشگاه با عنوان دید اول و دید دوم برگزار کرده‌است.

وی با ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی کمکم کن (رمضان ۱۳۸۳)، غریبانه (۱۳۸۳) و نرگس (تابستان ۱۳۸۵) در ایران به شهرت رسید. 
 
اما آنچه او را تبدیل به یک چهره متفاوت کرد، انتشار یک فیلم دیگر بود. فیلمی خصوصی از او بازتاب گسترده ای داشت. این بازیگر در این رابطه  به خبرنگار روزنامه  گاردین گفته‌بود: «نامزدم را بعد از آن که در رابطه زناشویی مان خیانت کرد ترک کردم، زیرا آدمی هرزه بود... منکر شباهت‌هایی که هنرپیشه فیلم غیراخلاقی مذکور با من دارد نیستم زیرا با استفاده از امکانات گریم می‌توان فردی را شبیه دیگری ساخت.» 

به این ترتیب او انتساب این فیلم به خودش را انکار کرد و آن را یک تهمت ناروا و برچسب غیرانسانی نامید.

اما در گزارش  گاردین اشاره شد که «مظنون» اصلی انتشار این فیلم دستگیرشده‌ است، و بنا به ادعایِ متهمِ دستگیر شده، زهرا امیرابراهیمی خودش پیشنهاد تهیه و توزیع فیلم را داده بوده‌است! 

جالب اینکه به گفتهٔ مصاحبه گر روزنامه گاردین، در طول این مصاحبه ۴۵ دقیقه ای‌اش این هنرپیشه ایرانی، حجاب کامل داشته و تمام مدت مواظب حفظ آن بوده‌است.

امیرابراهیمی اما در آذر ۱۳۹۸ پس از ۱۲ سال در گفتگویی تلویزیونی در رابطه با انتشار فیلم خصوصی خود روایتی متفاوت ارائه داد و گفت: ابتدا به دوست‌پسرش که در این فیلم بوده شک کرده بود، اما یکسال بعد از انتشار فیلم، مشخص شده که فیلم را [...] پخش کرده‌بوده‌است. او مدعی شد که مجرم، به این اتهام به ۶ ماه و به اتهام کارهای مشابه به ۶ سال حبس محکوم شده‌است اما پس از دوره‌ای چندماهه، از زندان آزاد شده‌است. براساس حکم دادگاه عمومی جزایی تهران به تاریخ اسفند ۱۳۸۶، [...] اقرار کرده زمانی که امیرابراهیمی مدتی در منزل خواهر مرد حاضر در فیلم زندگی می‌کرده، در یک مهمانی در آن خانه، بهرامی فایل ویدئو را روی کامپیوتر شخصی امیرابراهیمی پیدا می‌کند، آن را روی یک سی‌دی ذخیره می‌کند و مخفیانه با خود می‌برد.

IMG_20220529_111129_680

امیرابراهیمی پس از انتشار فیلمی از روابط خصوصی‌اش از ایران مهاجرت کرد و سپس کار حرفه‌ای خود را در فرانسه دنبال کرد. او در سال ۲۰۱۸ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم خارجی‌زبان از جشنواره بین‌المللی فیلم نیس شد.

 

امیرابراهیمی پیش از ترک ایران در دو فیلم سینمایی سفر به هیدالو و انتظار بازی کرد. او پس از خروج از ایران، در فرانسه زندگی تازه‌ای را آغاز کرد و در تئاتر رؤیای طاهرگان خاموش به همراه شبنم طلوعی به ایفای نقش پرداخت.

حالا امیرابراهیمی به چهره‌ای متفاوت از آنچه در ایران بود، تبدیل شده است. او اولین بازیگر ایرانی است که نخل طلا به خانه برده است. او در مراسم کن گفت: "خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است..." 

از ماجرای فیلم خصوصی بازیگر محبوب ۲۵ساله تا جایزه کن او به‌خاطر فیلمی درباره قتل زنان خیابانی در مشهد، فاصله‌ای ۱۵ساله طی شده است. دیگر آن فاجعه اخلاقی در دست به دست شدن یک فیلم خصوصی را کسی به یاد نمی‌آورد، اما آنچه امروز در تاریخ هنری امیرابراهیمی مانده، صعود بر قله کن است. اتفاقی که برای آنها که این بازیگر را فراری دادند و برای مدتی منزوی کردند، یک شکست کامل به شمار می‌رود.

منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۵۹۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت