«ایران» از آخرین واکنش‌ها به حواشی یک جشنواره پرهیاهو و یک فیلم چالش برانگیز گزارش می‌دهد

یک فیلم عنکبوتی علیه باورهای ملت

جشنواره پرهیاهوی کن در حالی به پایان رسید که دستاوردش برای سینمای ایران بیش از هر چیز حاشیه بود. اتفاقاتی که هفتاد و پنجمین دوره کن را به یکی از دوره‌های پرحاشیه برای سینماگران بدل کرد. از حواشی جریان «می‌‌تو» سینمای ایران و اظهارات برخی بازیگران برای جلب رضایت برگزارکنندگان و داوران جشنواره در نشست‌های خبری و در عین حال عدم همدردی با مردم داغدیده آبادان تا پوشش عجیب و غریب در فرش قرمز و مراسم فوتوکال و...

یک فیلم عنکبوتی علیه باورهای ملت

فارغ از کنش‌ها و واکنش‌‎هایی که در فضای مجازی شکل گرفت، در اولین موضع‌گیری رسمی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، با گلایه از نحوه حضور چهره های سینمایی ایران در این جشنواره اعلام کرد که سینماگران حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی به مثابه سفیران فرهنگی کشور هستند و لازم است رفتار و گفتار و پوشش آنها جلوه‌ای از فرهنگ و زیست عفیفانه، مؤمنانه، نجیبانه و غنی مردم ایران زمین باشد.

دومین واکنش رسمی این سازمان در این روز به حضور فیلم «عنکبوت مقدس» بود که هجمه‌هایی نسبت به باورهای فرهنگی و مذهبی مردم ایران دارد و نگاه حمایتی داوران این رویداد را درپی داشت. فیلمی ساخته شده توسط یک کارگردان ناشناخته ایرانی در اردن با حضور بازیگر زن مهاجرت کرده از ایران که در نهایت نخل طلای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد؛ جایزه‌ای که اگرچه با واکنش برخی از چهره‌های سینمایی همراه بود اما به زعم بسیاری، حاصل غلبه حاشیه و فرامتن بر متن بود. سازمان سینمایی در دومین موضع‌گیری رسمی در این روز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام جشنواره کن در نمایش «عنکبوت مقدس» و اهدای جایزه به آن، این فیلم را یک شب‌نامه سخیف سیاسی دانست که به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده است.

در ادامه روز گذشته مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی به برخی شائبه‌ها و شایعه‌ها پاسخ داد و تأکید کرد که «عنکبوت مقدس» در خارج از کشور و با سرمایه‌ خارجی تولید شده است. روح‌الله سهرابی در این باره گفت: «سازنده فیلم «عنکبوت مقدس» بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولان سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور و با سرمایه خارجی کرده است. این فیلم پیش‌تر با نام دیگری تقاضای پروانه ساخت در ایران را داشته و با دست رد مسئولان وقت سینمایی مواجه شده بود، سازنده فیلم بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولان سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور کرده و مضمونی که برای تبدیل به یک اثر سینمایی انتخاب کرده، خیلی قبل‌تر توسط آقای ایرج زاد در داخل کشور تولید و به اکران رسیده است که مضمون و پیام فیلم هیچ گونه تشابهی با فیلم موهن و غرض‌آلود عنکبوت مقدس ندارد.» او با بیان اینکه خروجی فیلم «عنکبوت مقدس» بیش از هر چیز اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی است، افزود: «آنچه در جشنواره کن اتفاق می‌افتد معادله پیچیده و لاینحلی نیست و با یک بررسی ساده می‌توان به نیت اصلی و هدف گذاری آنها پی‌برد. بعید می‌دانم نقطه هدف «عنکبوت مقدس» فقط جمهوری اسلامی باشد بلکه به اعتقاد بنده هدف آن وسیع‌تر و در یک کلام اسلام است و ساختن چهره‌ای هیولایی و اهریمنی از مسلمانان و در رأس آنها ایران و ایرانی است. سازمان سینمایی بنابر وظیفه ذاتی خود قطعاً با عوامل ایرانی این فیلم اعم از عوامل اصلی یا فرعی و کسانی که احتمالاً به نوعی در تهیه و تولید آن نقشی داشته‌اند تصمیم‌گیری و برخورد خواهد نمود.»

 

به دلیل عدم علاقه به موضوع و نگاه کارگردان پیشنهاد را نپذیرفتم


از سوی دیگر شهاب حسینی نیز در پست اینستاگرامی خود از رد پیشنهاد حضور در این فیلم خبر داد و اعلام کرد به دلیل عدم علاقه به نگاه کارگردان این فیلم، حضور در این فیلم را نپذیرفته است. او در این پیام اگر چه دریافت جایزه بهترین بازیگر زن را تبریک گفته اما در بخشی از این پیام تأکید کرده این پیام تبریک مختص بازیگر بوده و ادامه داده است:‌ «هیچ نظری و تأییدی نسبت به فیلم، کارگردان و سایر موارد آن ندارم به همان دلیلی که کارگردان فیلم، زمانی که برای فیلم «مست عشق» در ترکیه بودم ضمن ملاقاتی بازی در این فیلم را به بنده پیشنهاد دادند که به دلیل عدم علاقه به موضوع و نگاه کارگردان پیشنهاد ایشان را نپذیرفتم.»



واکنش وزیر ارشاد به فیلم  موهن «عنکبوت مقدس»



محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی توئیتری آورده است: «ایران‌زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند.
هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد.»
وزارت انقلابی



میثم نادی مداح اهل بیت



طی 10 ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شاید بتوان به عنوان یکی از موفق‌ترین و پیشروترین‌های دولت معرفی کرد؛ مجموعه‌ای که با حضور یک مقام انقلابی، باسواد، صاحب دغدغه و آشنا با ظرافت‌های فرهنگی و هنری، در صدر خود، می‌کوشد علاوه بر جبران خطاهای چند سال گذشته، تنفس فرهنگی را برای خانواده‌های ایرانی فراهم آورد.
موضعگیری قاطع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی و سایر ارکان وابسته به این وزارتخانه در مواجهه با فیلم مستهجن «عنکبوت مقدس»، خط مشی شفاف و انقلابی آن را به تصویر کشیدند و همگان دریافتند که مسئولان اصلی‌ترین دستگاه متولی فرهنگ کشور، در دفاع از آرمان‌ها و مقدسات، اهل تعارف و رودربایستی نیستند و برای رسیدن به هدف والای انقلاب فرهنگی، آماده پرداخت هزینه هستند.
شاید اگر در بر همان پاشنه چندین سال قبل می‌چرخید، وزیر مذکور باید یا به جایزه‌گیرندگان این فیلم سخیف، تبریک می‌گفت و یا بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای، از کنار آن با بی‌تفاوتی عبور می‌کرد؛ اما آقای اسماعیلی و همکارانش تراز دیگری از دولتمردان انقلابی را به تصویر کشیدند و نشان دادند دوره غش و ضعف مسئولان دولتی برای جوایز فریبنده غرب – آن هم به دلیل توهین به ارزش‌های یک امت – به پایان رسیده است.
حالا، صرف جایزه گرفتن از یک بنگاه ضدفرهنگی غربی دیگر ارزش به حساب نمی‌آید و مرزبندی آشکاری میان «فرهنگ شریف» با «فرهنگ کثیف» به وجود آمده است تا اهالی محترم هنر و فرهنگ، به‌خوبی بتوانند مسیر صحیح حرکت را شناسایی و بپیمایند و از دوگانگی و تردید،
رهایی یابند.
به عبارت دیگر، مجموعه فعلی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشند خلأ حاکمیتی در ریل‌گذاری صحیح فرهنگی و صیانت از فرهنگ ناب اسلامی را پر کنند و به تعهد دینی و تکلیف قانونی خود عمل کنند. همین واکنش سریع و صحیح، جامعه را از تنش و دوقطبی و اتخاذ تصمیمات آتش به اختیار که شاید در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی شود، برحذر می‌دارد و مردم و جوانان انقلابی وقتی مشاهده می‌کنند مسئولان دولتی، در پیشانی «پاک نگاه داشتن آسمان فرهنگ» از آلودگی و گردوغبار حضور دارند، آرام‌تر و دلگرم‌تر و امیدوارتر می‌شوند. نکته مهم بعدی که نباید از قلم بیفتد، بیان شفاف نوع نگاه وزیر محترم و همراهانش به مقوله فرهنگ است؛ آنجا که بر لزوم «بازگشت فعالیت‌های فرهنگی به مساجد» تصریح دارد. در واقع، در کنار آن واکنش سلبی، این راهبرد ایجابی، روایتگر روزهای امیدآفرینی است که می‌تواند فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی کشورمان را از حصر مهجوریت نجات داده و به کارگاه جوانان دغدغه‌مند فرهنگی مبدل کند.
حمایت‌های مردمی از این نگاه حاکم بر دولت می‌تواند پیش‌برنده مأموریت‌هایی باشد که ایران گام دومی را به افق دست‌یافتنی تمدن نوین اسلامی نزدیک نماید.
 

چه بد عهدی دارد این دنیای...
 

پس از انتشار اطلاعاتی تازه درباره زاویه نگاه و مضمون این فیلم، هنرمندان و فعالان فرهنگی در فضای مجازی نسبت به هجمه سازندگان این فیلم به باورهای مذهبی مردم ایران و مسلمانان واکنش نشان دادند.
محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده): چقدر سخت است که عنکبوت‌صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن‌کجی کنند. توبه. ما را ببخش ای امام زیباترین‌ها از بی‌عملی برای شما. چقدر دلگیر است نمک خوردن و نمکدان شکستن آن‌هم با ولی‌نعمتی که جز رأفت و مهربانی کسی از او ندیده! چقدر سخت است که عنکبوت‌صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن‌کجی کنند، چه بد عهدی دارد این دنیای کمتر از آب دهان بزی! با هزار بار آب توبه هم پاک نمی‌شود سینمایی که بخواهد به شما کم‌ادبی کند و وا عجبا که ما زنده‌ایم!
محمود رضوی (تهیه‌کننده): حرم شما مقدس‌ترین نقطه کشور پهناورمان ایران است. کمتر ایرانی‌ای سراغ داریم که گوشه‌ای از حریم حرم شما پناه نگرفته باشد و روزی ملجأ درماندگی‌اش نشده باشید. مقام شما آنقدر بزرگ و عظیم است که توهین هیچ بی‌صفتی کمترین خدشه‌ای به اعتقادات این مردم به شما وارد نمی‌کند و عشق مردم را به شما بیشتر خواهد کرد. این مردم دلداده شما بوده و هستند و برای تک‌تک آنها زیارت شما حج است. مدعی اگر هنر داشت که نیازمند دیده شدن با توهین به شما نبود...
مسعود ده‌نمکی (فیلمساز): مشهد مقدس را عنکبوت‌هایی مثل شما نمی‌توانند از تقدس بیندازند. همچنان که صهیونیست‌های بازیگردان این خیمه‌شب‌بازی قرن‌ها است نتوانستند، همچنان که آل‌امیه با تخریب فیزیکی حرم جد مظلوم امام رضا نتوانستند و همچنان که روی دیگر غرب وحشی یعنی داعش وحشی نتوانست.
امیرعباس ربیعی (کارگردان): جانم فدایت، فدای حرمت و فدای مشهد مقدس‌ات یا امام رضا.
مژده لواسانی (مجری): حضرت آرام و قرار، صحن و سرای شما «مقدس‌»‌ترین نقطه این سرزمینه.

 

منبع: ایران
کد مطلب: ۳۶۰۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت