بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

کشورهای سرتاسر جهان داستان‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های باستانی را دارند که اغلب منبع الهام داستان‌های معاصر هستند. فیلم‌هایی مانند «کابوس قبل از کریسمس»، «آواتار» و «جادوگر شهر اوز» همگی از روی اسطوره‌هایی از نقاط مختلف جهان ساخته شده‌اند.

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

وقتی کسی می‌گوید فیلمی درباره اسطوره است، اولین فکر ما به سمت پرسی جکسون یا هرکول می‌رود. البته این بدیهی است زیرا این فیلم‌ها صراحتا درباره اسطوره‌های یونانی هستند که همه با آنها آشنایند، اما افسانه‌های یونانی بسیار بیشتر از آن چیزهایی هستند که همگان می‌شناسند. 

در این مطلب با ده تا از بهترین فیلم‌های اساطیری که تاکنون ساخته شده‌اند آشنا شوید.

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) 

- کارگردان: پیتر جکسون
- امتیاز IMDb: ۸.۹
- مدت زمان: ۲۰۱ دقیقه

 

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

در فصل آخر داستان فرودو و حلقه یک، حامل حلقه هابیت و همراهش ساموایز گامگی در نهایت وارد موردور شده و به نابودی حلقه نزدیک می‌شوند. در همین حال، دوستان آنها با نیروهای موردور در شهر گوندور میناس تیریت می‌جنگند. این قسمت خاص در مجموعه "ارباب حلقه ها" در مورد افسانه قرون وسطایی پادشاهی است که به پادشاهی خود باز می گردد. این اولین و تنها فیلم فانتزی واقعی است که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده است.

 

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱)

- کارگردان: پیتر جکسون
- امتیاز IMDb: ۸.۸
- مدت زمان: ۱۷۸ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

اولین فیلم در حماسه «ارباب حلقه‌ها»، هابیت بیلبو بگینز را می‌بیند که حلقه ارزشمند خود را به برادرزاده‌اش فرودو واگذار می‌کند - کسی که متوجه می‌شود این حلقه ارباب باستانی و شیطانی سائورون را زنده نگه می‌دارد و باید در آتش‌هایی که از آنجا آمده نابود شود. فرودو با هشت همراه دیگر سفری را آغاز می کند تا نیروهای موردور را شکست دهد و سائورون را از بازگشت باز دارد. دنیای سرزمین میانی تالکین از موجودات افسانه‌ای کلاسیک متعددی مانند الف‌ها، اژدها، کوتوله‌ها، اورک‌ها و جادوگران استفاده می‌کند. هر سه داستان به طور همزمان فیلمبرداری شدند و فیلمبرداری آنها ۴۳۸ روز طول کشید.

دیو و دلبر (۱۹۹۱)

- کارگردانان: گری تروسدیل، کرک وایز
- امتیاز IMDb: ۸
- مدت زمان: ۸۴ دقیقه

دیو و دلبر یک انیمیشن اقتباسی است از داستان یک شاهزادهٔ جوان است که توسط یک جادوگر نفرین و تبدیل به یک دیو زشت می‌شود، زن جادوگر به وی یک آینهٔ جادویی که او را از حوادث مطلع می‌کند و یک گل رز می‌دهد که تا بیست‌ویکمین سال تولدش شکوفه می‌دهد. این طلسم تنها در صورتی شکسته می شود که هیولا بتواند عشق ورزیدن را بیاموزد و به زودی او و بل متوجه می شوند که عاشق یکدیگر شده اند. در شصت و چهارمین دوره جوایز اسکار، «دیو و دلبر» اولین انیمیشنی بود که نامزد بهترین فیلم شده است.

ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲)

- کارگردان: پیتر جکسون
- امتیاز IMDb: ۸.۷
- مدت زمان: ۱۷۹ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

در دومین قسمت از سه‌گانه فانتزی اسطوره‌ای ارباب حلقه‌ها، یاران حلقه از هم پاشیده شده است و هابیت‌ها فرودو و سم به جستجوی پردردسر خود به موردور ادامه می‌دهند که اکنون توسط گولوم موجودی شوم مورد حمله واقع شده است. در همین حال، آراگورن، لگولاس و گیملی به پادشاهی محاصره‌شده روهان سفر می‌کنند. تالکین نویسنده این داستان از بسیاری از داستان‌های اسطوره‌ای سراسر اروپا استفاده کرد تا افسانه‌های سرزمین میانی را بیافریند که خود جایگاهی در قوانین اساطیری دارد. دومین فیلم از سری فیلم‌های اقتباسی نامزد شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

  • ۵ سریال جنایی مرموز که براساس واقعیت ساخته شدند

جادوگر شهر اوز (۱۹۳۹)

- کارگردانان: ویکتور فلمینگ، جورج کوکور، مروین لیروی، نورمن تاروگ، ریچارد تورپ، کینگ ویدور
- امتیاز IMDb: ۸
- مدت زمان: ۱۰۲ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

دوروتی جوان از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که دیگر در کانزاس نیست - او در سرزمین جادویی اوز است و یک جادوگر شیطانی به دنبال اوست. دوروتی با کمک سه دوست جدید و سگش توتو باید سفر کند تا جادوگر شهر اوز را ملاقات کند که می‌تواند به او کمک کند تا به خانه بازگردد. جدا از سفر قهرمان اساطیری، فیلم جنبه‌هایی از اساطیر یونانی، رومی و اسکاندیناوی را در بر می‌گیرد، از سرزمین کوتوله‌های مانچکینز تا جادوگر خوب و میمون‌های بالدار. این فیلم از تکنیک Technicolor استفاده می‌کند که در سینما پیشگامانه محسوب می‌شود.

هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (۲۰۱۱)

- کارگردان: دیوید یتس
- امتیاز IMDb: ۸.۱
- مدت زمان: ۱۳۰ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

در پایان سریال اساطیری پیرامون دنیای نهان جادوگران، هری پاتر و دوستانش در حال نبرد با نیروهای شیطانی ولدمورت در زمین مقدس هاگوارتز هستند. فراتر از گنجاندن موجودات افسانه‌ای مختلف مانند ریحان، ققنوس و قنطورس، سفر هری در هر دو بخش ۱ و ۲ "یادگاران مرگ" توسط برخی به سفری شبیه به مسیح تشبیه شده است. این تنها فیلم از مجموعه اصلی هری پاتر است که به صورت سه‌بعدی منتشر شده است.

پری دریایی کوچک (۱۹۸۹)

- کارگردانان: ران کلمنتز، جان ماسکر
- امتیاز IMDb: ۷.۶
- مدت زمان: ۸۳ دقیقه

یک پری دریایی جوان که فریفته زندگی در خشکی شده است، در یکی از بازدیدهایش از سطح زمین عاشق شاهزاده‌ای می‌شود. او که مصمم است مدت بیشتری با شاهزاده باشد، با اورسولا جادوگر دریایی که صدای زیبای آریل را برای خودش می‌خواهد معامله می‌کند. انیمیشن دیزنی بر اساس افسانه‌ای به همین نام اثر هانس کریستین اندرسن ساخته شده است که به جزئیات «جستجو برای عشق واقعی» می‌پردازد.

  • حقیقت‌های تلخ از پرنسس‌های دیزنی که تا به حال فاش نشده‌اند

شرک (۲۰۰۱)

- کارگردانان: اندرو آدامسون، ویکی جنسون
- امتیاز IMDb: ۷.۹
- مدت زمان: ۹۰ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

در دنیایی که موجودات افسانه‌ای در آن زندگی می‌کنند، شرک غولی است که در یک جنگل سرسبز در آرامش و سکوت زندگی می‌کند، تا اینکه مأموران پادشاه به منطقه‌ای نزدیک او می‌آیند و از مردم چیزهای عجیبشان را می‌خواهند، پیرزنی الاغش را می‌دهد و ادعا می‌کند که الاغش قادر به حرف زدن است.

ناگهان الاغ از آنجا فرار می‌کند و به خانه شرک می‌رسد و سربازان هم از آنجا فرار می‌کنند. پادشاه هم تمام حیوانات عجیب را به خانه او می‌فرستد و تا هنگامی که شرک شاهزاده‌خانم را برای او از قصر اژدها آزاد نکند حکم خانه‌اش را نمی‌دهد. شرک و الاغ هم برای نجات شاهزاده‌خانم اقدام می‌کنند، و طی اتفاقاتی که می‌افتد، الاغ با اژدها ازدواج می‌کند و شاهزاده‌خانم هم که در نیمه‌های شب به غول تبدیل می‌شده‌است با شرک ازدواج می‌کند و پادشاه هم کشته می‌شود. با وجود موجودات و شخصیت‌های اسطوره‌ای مانند اژدها، شاه آرتور و مرلین، برخی اشاره کرده‌اند که قوس داستان شرک مظهر سفر قهرمان کلاسیک در اساطیر یونان است. 

آواتار (۲۰۰۹)

- کارگردان: جیمز کامرون
- امتیاز IMDb: ۷.۸
- مدت زمان: ۱۶۲ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

در داستان فیلم، زمینیان به منظور تصرف منابع سرشار پندورا (سیاره ناوی‌ها)، و برای به دست آوردن هرچه بیشتر سنگ آنابتانیوم برای اشغال نظامی سیاره پندورا آماده می‌شوند که منجر به نابودی خانه و کاشانه ناوی‌ها و محیط زیستشان خواهد گشت. و این موضوع احتمال انقراض ناوی‌ها به دست بشر را خیلی زیاد کرده‌است.

اما از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های دانشمند مشغول آزمایش پروژه‌ای هستند به نام آواتار که در آن با علم ژنتیک و ترکیب دادن D.N.A انسان و ناوی، بدن‌های ناوی مصنوعی در آزمایشگاه رشد داده، و هوش انسانی را به عنوان کنترل‌گر آن جسم به‌طور موقت درون آن بدن تزریق یا قالب کرده[۳۹] تا بتوانند از این طریق با فرستادن این ناوی‌های مصنوعی، داخل جماعت ناوی‌ها تحقیق و تجسس کرده تا فرهنگ و رسم و رسوم آنان را بشناسند. 

هری پاتر و زندانی آزکابان (۲۰۰۴)

- کارگردان: آلفونسو کوارون
- امتیاز IMDb: ۷.۹
- مدت زمان: ۱۴۲ دقیقه

بهترین فیلم‌های اساطیری که تا به امروز ساخته شده‌اند

سومین قسمت فیلم از مجموعه هری پاتر، داستان جادوگر جوان را در سال سوم تحصیل در مدرسه جادوگری هاگوارتز روایت می‌کند. در این قسمت، با یک تهدید جدید روبه‌رو می‌شویم؛ یکی از فداکارترین شاگردان لرد ولدمورت از زندان آزکابان می گریزد و به دنبال انتقام از هری است. این فصل به طور برجسته موجودی اسطوره‌ای به نام «هیپوگریف» را نشان می‌دهد که در دهه ۱۵۰۰ توسط شاعر ایتالیایی لودوویچ آریوستو خلق شد. این فیلم نامزد دو جایزه اسکار شد: بهترین جلوه‌های بصری و بهترین موسیقی متن.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۰۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت