سینمای اروپا ۱۹ میلیارد یورو از کرونا ضرر کرد

طبق آمار اتحادیه بین‌المللی سینماها (UNIC)، سینماهای اروپایی حدود ۱۹ میلیارد یورو در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از دست داده‌اند.

سینمای اروپا ۱۹ میلیارد یورو از کرونا ضرر کرد

انجمن‌های تجاری سینمای اروپا در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۲ به بررسی تأثیر تعطیلی اجباری سینماها در طول قرنطینه و منع آمد و شد در اروپا پرداخته و اعلام کرده که درآمدهای حاصل از گیشه سینما در اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶.۲ میلیاد و در سال ۲۰۲۱ هم ۵.۱ میلیارد دلار کمتر از پیش از آغاز کرونا در سال ۲۰۱۹ بوده است.

اتحادیه بین‌المللی سینماها (UNIC) همچنین خاطرنشان کرد که اپراتورهای سینما هزینه‌های ثابت قابل‌توجهی را در زمان تعطیلی پرداخت می‌کردند از جمله اجاره، قبض انرژی و غرامت مرخصی موقت، که بالغ بر صدها میلیون یورو در هفته می‌شود.

نشانه‌های از بهبود

آخرین گزارش سالانه «UNIC» حاکی از آن است که سینما در اروپا در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بهبود یافته و میزان حضور مخاطبان در سینما با ۳۶.۴ درصد افزایش به سالانه با ۵۸۹ میلیون بازدید در سراسر منطقه اروپا رسیده است.

مجموع فروش گیشه سینمای اروپا به ۳.۷ میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال قبل ۴۰.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی بود که اکثر سالن‌های سینما در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ بسته بودند و در ادامه سال نیز با شمار کارمندان محدود و محدودیت‌های اضافی کار می‌کردند. به طور متوسط، سینماها در سراسر منطقه اروپا در سال ۲۰۲۱ حداقل برای ۱۰۰ روز به طور کامل بسته شدند که این عدد در سطح اتحادیه اروپا به ۱۲۰ روز افزایش یافت.

با این حال، تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر صنعت سینمای اروپا همچنان قابل توجه است و میزان حضور مخاطبان در سال ۲۰۲۱ با سال قبل از همه‌گیری یعنی ۲۰۱۹، با ۵۶.۳ درصد ریزش مواجه بوده است در حالی که فروش گیشه نیز ۵۷.۳ درصد کاهش داشته است.

در سطح اتحادیه اروپا، از جمله بریتانیا، میزان حضور مخاطبان در سینما ۶۰.۴ درصد و فروش گیشه ۵۹.۱ درصد کمتر از سطوح قبل از همه گیری بوده است.

همچنین تعداد فیلم‌های بسیار کمتری در طول سال در دسترس سینماها بود. در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲۷۰ فیلم جدید در سراسر اروپا اکران شد، در مقایسه با ۲۵۰ tdgl در سال ۲۰۲۰ و ۴۸۰ فیلم در سال ۲۰۱۹.

مناطق اصلی اکران آثار سینمایی مانند بریتانیا شاهد اکران ۵۰۳ فیلم جدید در سال ۲۰۲۱ بودند، این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ و پیش از آغاز کرونا این عدد ۸۹۶ فیلم بود. در همین دوره زمانی در فرانسه که یکی از بازارهای مهم سینمای اروپا محسوب می‌شود شمار فیلم‌های اکران شده از ۷۴۶ به ۴۵۵ رسیده است و در آلمان نیز از ۶۰۶ عنوان فیلم به ۴۲۹ نزول یافته است.

اتحادیه بین‌المللی سینماها با توجه به تعویق افتادن اکران عمده آثار استودیوهای آمریکایی، به اهمیت اکران فیلم‌های داخلی کشورهای اروپایی در طول همه گیری کرونا اشاره کرد و اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین ۱۳۰ عنوان فیلم آمریکایی در بازارهای اروپایی منتشر شد، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۹۵ عنوان کاهش یافت.

فرانسه با ۴۰.۶ درصد، جمهوری چک با ۳۸.۳ درصد، صربستان و دانمارک با ۳۷ درصد و نروژ با ۲۸.۱ درصد، بیشترین سهم سینمای داخلی را در اکران سالانه خود داشته‌اند.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۰۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت