راز سکانس پایانی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی فاش شد

هایده صفی‌یاری گفته معمولا در کارهای اصغر فرهادی همه چیز طبق فیلمنامه پیش می‌رود. او از یک نمونه استثنا صحبت به میان آورده و گفته که جای سکانس پایانی فیلم «فروشنده» در اواسط فیلم بوده و بعد تغییر کرده است.

راز سکانس پایانی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی فاش شد

هایده صفی‌یاری، تدوین‌گر مطرح سینمای ایران در گفت‌وگو با ماهنامه فیلم امروز درباره شیوه همکاری با اصغر فرهادی به عنوان یک تدوینگر نکات جالبی را مطرح کرده است.

صفی‌یاری گفته: «معمولا در کارهای آقای فرهادی همه چیز طبق فیلم‌نامه پیش می‌رود، مگر چند استثنا که سکانس‌هایی جابه‌جا شدند. مثل سکانس پایانی «فروشنده» که جای آن در اواسط فیلم بود، یا بعضی سکانس‌ها را می‌گیرند ولی برای احتیاط و تصمیم‌گیری نهایی در تدوین، و می‌دانند شاید از آن استفاده نکنند، که غالبا از این سکانس‌های ذخیره استفاده نشده است.»

او درباره تدوین هم‌زمان فیلم‌های اصغر فرهادی هم گفته: «من راف‌کات می‌کنم و بعضی روزها که ایشان فرصت می‌کنند، آن‌ها را می‌بینند، در مورد برداشت‌ها صحبت می‌کنیم؛ دربارۀ ساختمان سکانس، حس‌وحال آن، اتمسفر و ریتم آن، و اگر لازم باشد من دوباره روی آن‌ها کار می‌کنم. این روند پس از پایان فیلم‌برداری و فاین‌کات، دقیق‌تر صورت می‌گیرد، بازی و کنش و واکنش‌ها بیش‌تر بررسی می‌شوند و ریتم مناسب سکانس‌ها به‌تنهایی و در ارتباط با یک‌دیگر نهایی می‌شوند.»

صفی‌یاری درباره فیلم «قهرمان» گفته: «به نظرم در «قهرمان» مهم‌ترین گفت‌وگو حول تداوم حسی و بیان درست و تقسیم‌بندی لحظات بین افراد در سکانس‌ها صورت می‌گرفت.»
منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۰۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت