۸ نقش کوتاه از بازیگران بزرگ که تاثیر ماندگاری بر جای گذاشتند | از آنتونی هاپکینز در سکوت بره‌ها تا آن هاتاوی در بینوایان

در هر فیلم غیر از بازیگران اصلی، بازیگران فرعی هم هستند که برخی از آنها با وجود داشتن نقش‌های کوتاه و مدت زمان کم بازی در فیلم، تاثیرگذاری زیادی دارند، گاهی حتی بیشتر از بازیگران اصلی.

۸ نقش کوتاه از بازیگران بزرگ که تاثیر ماندگاری بر جای گذاشتند | از آنتونی هاپکینز در سکوت بره‌ها تا آن هاتاوی در بینوایان

فیلم‌ها از نقش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند؛ مثل شخصیت‌های اصلی که نقش مهمی در فیلم دارند، بیشتر زمان بازی را در اختیار دارند و در هر کنفرانس مطبوعاتی شرکت می‌کنند. همچنین شخصیت‌های متعدد دیگر که حول محور شخصیت‌های اصلی ساخته شده‌اند و به داستان کلی کمک می‌کنند. 

بازیگرانی که این شخصیت‌های فرعی را به تصویر می‌کشند معمولاً زمان کمتری جلوی دوربین بازی می‌کنند، بنابراین مشارکت کمتری در تولید دارند. با این حال، همانطور که کنستانتین استانیسلاوسکی، پدر بازیگری مدرن، به‌درستی بیان کرد: «هیچ نقش کوچکی وجود ندارد، فقط بازیگران کوچک هستند.» و اگرچه نقش‌های کوچکی که عمدتاً از دو یا سه صحنه تشکیل شده‌اند، وجود دارد، اما ماهیت پشت سخنان استانیسلاوسکی این است که حتی کوچک‌ترین نقش‌ها که به‌خوبی اجرا می‌شوند، می‌توانند در فیلمی یک بازیگر را بزرگ و او را برجسته کنند که در آن بازیگران دیگر نقش‌های بیشتری دارند.

در طول تاریخ سینما، هنرپیشه‌هایی بوده‌اند که ثابت کرده‌اند میزان زمانی که برای بازی در فیلمی به آنها داده می‌شود مهم نیست، بلکه آنچه خودشان می‌توانند با آن زمان انجام دهند مهم است. در واقع، رابرت انگلوند تنها هفت دقیقه در فیلم A Nightmare on Elm Street بازی کرد تا در همین زمان، فردی کروگر را به یکی از بهترین شرورهای ژانر وحشت تبدیل کند و پایه و اساس چیزی را که قرار است به یک فرنچایز میلیون دلاری تبدیل شود، پی‌ریزی کند. مانند انگلوند، بازیگران زیادی هستند که می‌دانند چگونه از زمان کوتاه خود در پرده سینما نهایت استفاده را ببرند و تحسین مردم و منتقدان را به خود جلب کنند، نامزدها و حتی جوایزی را برای نقش‌هایشان دریافت کنند. در این مقاله به بررسی هشت نقش سینمایی می‌پردازیم که با وجود زمان کوتاهی که در اکران داشتند، تاثیر زیادی گذاشتند.

آلیسون جنی - ۱۰ چیز درباره تو که از آنها متنفرم

10Things I Hate About You فیلمی است با شخصیت‌های بسیار جالب. با این حال، یک شخصیت فرعی در فیلم وجود دارد که هر وقت روی پرده ظاهر می‌شود، کاملاً توجه‌ها را می‌دزدد؛ خانم پرکی، مدیر مدرسه. این شخصیت خنده‌دار توسط آلیسون جنی به تصویر کشیده شده بود و بیشتر وقت خود را صرف تمسخر دانش‌آموزان شیطون دبیرستان پادوآ و نوشتن مخفیانه رمان خود می‌کرد. هر صحنه‌ای که جنی در آن بازی کرد، از قسمت‌های برجسته فیلم بود.

ربل ویلسون– ساقدوش‌ها

طی سال‌ها، Rebel Wilson به یکی از بهترین بازیگران زن کمدی زمان ما تبدیل شد و در بسیاری از فیلم‌ها بازی کرد و حتی نویسندگی و تهیه‌کنندگی چند فیلم را برعهده داشت. این بازیگر قبل از نقل مکان به ایالات متحده، چند سالی در سریال‌های استرالیایی مانند پیتزا، The Wedge و Bogan Pride فعالیت ‌کرد. با این حال، نقش موفقیت‌آمیز او تا سال ۲۰۱۱، زمانی که او به گروه بازیگران ساقدوش‌ها پیوست، به دست آمد.

در این فیلم، ویلسون در نقش برین، هم‌اتاقی آنی واکر (کریستن ویگ)، شخصیت اصلی داستان بازی می‌کند. با وجود اینکه کاراکتر او زمان بسیار کمی در فیلم حضور دارد، اما ویلسون موفق می‌شود در هر یک از صحنه‌هایش مخاطب را مجذوب خود کند و زمینه را برای مسیر موفقیت‌آمیزی که پس از آن فیلم دنبال می‌کرد، آماده کند.

کیلیان مورفی - بتمن آغاز می‌کند

در اولین فیلم سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، بتمن آغاز می‌کند، نقش منفی اصلی داستان راس‌الغول است که لیام نیسون آن را درخشان به تصویر کشیده است. با این حال، شرور دیگری نیز در پس‌زمینه ظاهر می‌شود که به همان اندازه ترسناک است: دکتر جاناتان کرین، معروف به مترسک، که بازیگر ایرلندی، کیلیان مورفی، نقش او را بازی می‌کند. مورفی با اینکه نقش کوتاهی در طول این سه‌گانه ایفا کرد، بازی متقاعدکننده و وحشتناکی داشت که مخاطبان را متحیر کرد.

یک واقعیت جالب در مورد بازی او در این فیلم این بود که این بازیگر ابتدا برای نقش بتمن تست بازیگری داد. با وجود اینکه او برای این نقش مناسب نبود، اما مورفی موفق شد توجه نولان را به خود جلب کند، که در نهایت نقش مدیر ارشد پناهگاه آرکام به او پیشنهاد داده شد.

آن هاتاوی - بینوایان

شخصیت فانتین در این فیلم موزیکال سال ۲۰۱۲ یکی از مشهورترین اجراهای آن هاتاوی است. فیلم Les Misérables به دلیل حضور بازیگران عالی، از جمله هیو جکمن، راسل کرو، ادی ردمین، آماندا سیفرید و هلنا بونهام کارتر معروف است. با این حال، با تنها ۱۵ دقیقه نمایش در ابتدا و انتهای فیلم به عنوان یک کارگر کارخانه که باید برای حمایت از دخترش کار کند، هاتاوی موفق شد منتقدان را شگفت‌زده کند و اولین اسکار خود را برای بهترین نقش مکمل زن دریافت کرد. 

متیو مک کانهی - گرگ وال استریت

گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی یک فیلم جنایی کمدی سیاه بیوگرافی محصول ۲۰۱۳ آمریکاست که جوایز و نامزدی‌های بسیاری برای فیلمنامه، کارگردانی و بازی‌های برجسته بازیگران دریافت کرده است. یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها مارک هانا، مدیرعامل شرکتی است که در آن جردن بلفورت (لئوناردو دی کاپریو) جوان و آینده‌دار کار می‌کند. نقش مارک را متیو مک‌کانهی بازی می‌کرد که بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذارد و یک شخصیت کاملاً بدبین و نفرت‌انگیز را به شخصیتی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند. 

جودی دنچ - شکسپیر عاشق

این مورد ممکن است یکی از شگفت‌انگیزترین موارد این فهرست باشد. در سال ۱۹۹۸، جان مدن گروهی از بازیگران مشهور را گرد هم آورد تا شاهکار خود، شکسپیر عاشق، را بسازد. بازیگران اصلی جوزف فاینس و گوئینت پالترو بودند، اگرچه جفری راش، کالین فرث، بن افلک و ایملدا استونتون نیز در این فیلم حضور داشتند. یکی از نقش‌های فرعی و در عین حال قابل توجه در داستان یعنی نقش ملکه الیزابت اول، به جودی دنچ داده شد. دنچ به دلیل بازی فوق‌العاده‌اش برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و نکته شگفت‌انگیز این است که او موفق شد این کار را در حالی انجام دهد که فقط کمتر از پنج دقیقه در فیلم حضور داشت.

ویولا دیویس - شک

فقط هشت دقیقه طول کشید تا ویولا دیویس یک بازی درخشان ارائه دهد که نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به همراه داشت. دیویس در نقش خانم میلر، مادر دونالد میلر، اولین دانش‌آموز سیاهپوست یک مدرسه ابتدایی محافظه‌کار کاتولیک، توانست با یک مونولوگ احساسی و بازی در یک صحنه اصلی با مریل استریپ، مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار بگیرد. بازی دیویس به‌ویژه با توجه به احساساتی که این شخصیت در این صحنه کوتاه از سر می‌گذراند، قابل اهمیت است، مهارتی که در طول سال‌ها به یکی از بهترین ویژگی‌های او تبدیل شده است.

آنتونی هاپکینز - سکوت بره‌ها

در راس این لیست یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های تاریخ سینما قرار دارد؛ هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز. زمانی که هاپکینز با پیوستن به بازیگران فیلم Silence of the Lambs موافقت کرد، تقریباً ۲۵ سال بود که در سینما و تلویزیون کار می‌کرد. با این حال، بازی در نقش این قاتل سریالی و آدم‌خوار بود که به‌سرعت او را در صنعت سینما در سراسر جهان به شهرت رساند و اولین نامزدی اسکار و برنده شدن به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به ارمغان آورد. بازی او در این فیلم بسیار کوتاه بود؛ از تقریباً دو ساعت فیلم، بازیگر تنها ۲۴ دقیقه روی صفحه ظاهر می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۰۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت