آیا کسی توانسته در مبارزه ای واقعی بروس لی را شکست دهد؟

علیرغم مهارت و توانایی بالای بروس لی در کونگ فو، شایعات زیادی از دهه ۱۹۶۰ وجود دارد مبنی بر اینکه این چهره افسانه ای دنیای هنرهای رزمی در دو مبارزه خود شکست خورده است.

آیا کسی توانسته در مبارزه ای واقعی بروس لی را شکست دهد؟

 با توجه به سرعت و مهارت قابل توجهی که بروس لی در فیلم هایش به نمایش می گذارد، خیلی ساده اکثر قریب به اتفاق ما به این باور می رسیم که او تمامی مبارزه هایش را با پیروزی به پایان رسانده است. شاید تا حدودی به همین دلیل بود که تصمیم کوئنتین تارانتینو برای به تصویر کشیدن مبارزه بروس لی با شخصیت برد پیت در فیلم Once Upon a Time in Hollywood بسیار جنجال آفرین شد. از طریق نقش هایی که تنها در ۵ فیلم رزمی بازی کرد، بروس لی اعتباری برای خود به عنوان بهترین بازیگری رزمی کار تاریخ سینما دست و پا کرد. و لی نه تنها به خاطر تصویری که روی صفحه نمایش از خود ارائه داد مورد احترام همگان بود بلکه در دنیای واقعی نیز یک رزمی کار با مهارت بی بدیل در نظر گرفته می شد.

 

چه کسانی توانستند بروس لی را در مبارزه واقعی شکست دهند؟

در طی سال ها، درگیری های بسیاری بر سر اینکه نتیجه مبارزه بروس لی با قهرمانان شناخته شده دنیای هنرهای رزمی چه می شد وجود داشته است هر چند اکثراً پیروزی بروس لی را پیش بینی می کرده اند بدون توجه به اینکه حریف او چه کسی باشد. با این وجود، بر اساس شایعات، دو مبارزه بوده که بروس لی در آن ها شکست خورده است، که یکی از آن ها مقابل یک بدلکار هالیوودی به نام جین لبل (Gene LeBell) و دیگری یک رزمی کار چینی به نام وونگ جک مان بوده است. شایان ذکر است که اسناد کافی برای تایید رخ دادن این دو مبارزه وجود دارد اما با قطعیت و سند معتبر نمی توان گفت که بروس لی در این مبارزه ها شکست خورده است. همچنین بر اساس برخی اسناد و گزارش ها، یکی از این مبارزه ها یک مبارزه واقعی و منصفانه نبوده است. در مورد مبارزه دیگر نیز داستان های زیادی وجود داشته که هر کدام برنده را فرد متفاوتی اعلام کرده اند.

 

چه کسانی توانستند بروس لی را در مبارزه واقعی شکست دهند؟

چه کسانی توانستند بروس لی را در مبارزه واقعی شکست دهند؟

جین لبل و بروس لی در سریال The Green Hornet

مبارزه با جین لبل در هنگام ساخت سریال The Green Hornet رخ داد و ظاهراً بدلکاران حاضر در پروژه از رویکرد خشن لی نسبت به سکانس های مبارزه چندان راضی نبودند و لبل را متقاعد کردند با او مبارزه کند. به جای انجام یک مبارزه واقعی با بروس لی، لبل از جثه بزرگ تر و قدرت بدنی بالاترش برای گرفتن بروس لی و قفل کردن بدن او استفاده کرده و در نهایت در حالی که او را روی پشت خود قرار داده و دور صحنه چرخاند. لی که نمی توانست خود را از قفل ایجاد شده توسط قدرت بدنی بالای لبل رها کند، خشمگین شده و فریاد می زد که رهایش کند و در نهایت لبل او را روی زمین گذاشت. از این رو نمی توان این ماجرا را یک باخت واقعی برای لی دانست، به ویژه به این خاطر که لبل با استفاده از فاکتور غافلگیری و ظاهراً از پشت او را گرفته بود.

وونگ جک مان

در مورد مبارزه با وونگ جک مان اما مبارزه آن ها جدی تر بوده و می توان آن را یک مبارزه رزمی واقعی دانست. به گفته همسر بروس لی، لیندا لی کدول، وونگ جک مان برای اینکه بروس لی را از آموزش هنرهای رزمی چینی به آمریکایی ها منصرف کند، وی را در مبارزه ای واقعی شکست دهد. وونگ مدعی شده است که این مبارزه پس از ۲۰ دقیقه و به دلیل خستگی شدید بروس لی، نیمه تمام باقی مانده است. اگر روایت وونگ درست باشد، این نزدیک ترین تجربه بروس لی به شکست بوده است اما این ادعا هیچگاه ثابت نشده است. ویلیام چن که خود نظاره گر این مبارزه بوده، می گوید که این مبارزه مساوی شده اما همسر بروس لی می گوید که علیرغم دشواری این مبارزه برای لی به خاطر سبک خاص مبارزه وونگ، بروس لی در کمتر از سه دقیقه توانسته پیروز مبارزه باشد.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۱۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت